شنبه , مرداد ۶ ۱۴۰۳

ناگفته های تاریخ ایران زمین(قسمت اول)

ناگفته های تاریخ ایراناین مقاله را برای آگاه کردن مردمان کشورمقرار دادم تا بدانند ایران سرزمینی است که باید با جان و دل از آن محافظت نمود زیرا قلب آسیا ایران است.کشوری با هزاران سال کوله بار تمدن و فرهنگ که همواره وطن پرستان ایرانی از آن پاسداری کردند بزرگانی همچون کاوه آهنگر – آرش کمانگیر – کورش بزرگ – داریوش بزرگ – نوشیروان عادل –بابک خرمدین – مازیار – فردوسی بزرگ – مهرداد – تیرداد و . . . که امیدوارم ما بتوانیم ادامه دهنده راه آنان باشیم .

آیا میداند : اولین مردمانی که سیستم اگو یا فاضلاب را جهت تخلیه آب شهری به بیرون از شهر اختراع کرد ایرانیان بودند.
آیا میدانید : اولین مردمانی که اسب را به جهان هدیه کردند ایرانیان بودند.
آیا میدانید : اولین مردمانی که حیوانات خانگی را تربیت کردند و جهت بهره مندی از آنان استفاده کردند ایرانیان بودند.
آیا میدانید : اولین مردمانی که مس را کشف کرد ایرانیان بودند.
آیا میدانید : اولین مردمانی که آتش را در جهان کشف کردند ایرانیان بودند.
آیا میدانید : اولین مردمانی که ذوب فلزات را آغاز کردند ایرانیان بودند در شهر سیلک در اطراف کاشان.
آیا میدانید : اولین مردمانی که کشاورزی را جهت کاشت و برداشت کشف کردند ایرانیان بودند.
آیا میدانید : اولین مردمانی که نخ را کشف کردند و موفق به ریسیدن آن شدند ایرانیان بودند.
آیا میدانید : اولین مردمانی که سکه را در جهان ضرب کردند ایرانیان بودند.
آیا میدانید : اولین مردمانی که عطر را برای خوشبو شدن بدن ساختند ایرانیان بودند.
آیا میدانید : اولین مردمانی که کشتی یا زورق را ساختند به فرمان یکی از پادشاهان زن ایرانی بوده است.
آیا میدانید : اولین ارتش سواره در دنیا توسط سام ایرانی اختراع شد با ۱۱۵ سرباز.
آیا میدانید : اولین مردمانی که حروف الفبا را ساختند در ۷۰۰۰ سال پیش در جنوب ایران ، ایرانیان بودند.
آیا میدانید : اولین مردمانی که شیشه را کشف کردند و از آن برای منازل استفاده کردند ایراینان بودند.

آیا میدانید : اولین مردمانی که زغال سنگ را کشف کردند ایرانیان بودند.
آیا میدانید : اولین مردمانی که مقیاس سنجش اجسام را کشف کرد ایرانیان بودند.
آیا میدانید : اولین مردمانی که به کرویت زمین پی بردند ایرانیان بودند.
آیا میدانید : اولین مردمانی که پا به قاره آمریکا گذاشتند ایراینان و ارتش داریوش بوده است و کریستف کلب و واسکودوگاما بر اثر خواندن کتابهای ایرانی که در کتابخانه واتیکان بوده به فکر قاره پیمایی افتاده اند.
آیا میدانید : کلمه شاهراه از راهی که کورش بین سارد پایتخت کارون و پاسارگاد احداث کرد گرفته شده.
آیا میدانید : ابوریحان بیرونی به چرخش زمین پی برده بود واین گالیله نبوده است که نخستین بار به چرخش زمین اشاره کرده است .
آیا میدانید : کورش بزرگ در شوروی سابق شهری ساخت به نام کورپولیس که خجند امروزی نام دارد.
آیا میدانید : کورش بزرگ پس از فتح بابل به معبد مردوک رفت و برای ادای احترام به بابلی ها به
خدای آنان ستایش کرد و در همان معبد که بیش از ۱۰۰۰ متر بلندی داشت برای اثبات حسن نیت خود به آنان تاج گذاری کرد.
آیا میدانید : اولین هنرستان فنی و حرفه ای در ایران توسط کورش بزرگ در شوش جهت تعلیم فن و هنر ساخته شد.
آیا میدانید : دیوار چین با بهره گیری از دیواری که کورش در شمال ایران در سال ۵۴۴ قبل از میلاد ساخت ، ساخته شد.
آیا میدانید : اولین سیستم استخدام دولتی به صورت لشگری و کشوری به مدت ۴۰ سال خدمت و سپس بازنشستگی و گرفتن مستمری دائم را کورش کبیر در ایران پایه گذاری کرد.

آیا میدانید : کمبوجبه فرزند کورش بدلیل کشته شدن ۱۲ ایرانی در مصر و به جای عذر خواهی فرعون مصر از ایرانیان به دشنام دادن و تمسخر پرداخته بود و به همین دلیل کمبوجیه با ۲۵۰ هزار سرباز ایرانی در روز ۴۲ از آغاز بهار ۵۲۵ قبل از میلاد به مصر حمله کرد و کل مصر را تصرف کرد و بدلیل آمدن قحطی در مصر مقداری بسیار زیادی غله وارد مصر کرد . اکنون در مصر یک نقاشی دیواری وجود دارد
که کمبوجیه را در حال احترام به خدایان مصر نشان میدهد . و به هیچ وجه دین ایران را به آنان تحمیل نکرد و بی احترامی به آنان ننمود.
آیا میدانید : داریوش بزرگ طرح تعلمیات عمومی و سوادآموزی را اجباری و به صورت کاملا رایگان بنیان گذاشت که به موجب آن همه مردم می بایست خواندن و نوشتن بداند که به همین مناسبت خط آرامی یا فنیقی را جایگذین خط میخی کرد که بعدها خط پهلوی نام گرفت . ( داریوش به حق متعلق به زمان خود نبود و ۲۰۰۰ سال جلو تر از خود می اندیشید ).
 آیا میدانید : داریوش بزرگ در پایئز و زمستان ۵۱۸-۵۱۹ قبل از میلاد نقشه ساخت پرسپولیس را طراحی کرد و با الهام گرفتن از اهرام مصر نقشه آن را با کمک چندین تن از معماران مصری بروی کاغد آورد.
آیا میدانید : داریوش بزرگ بعد از تصرف بابل ۲۵ هزار یهودی برده را که در آن شهر بر زیر یوق بردگی شاه بابل بود آزاد کرد.
آیا میدانید : داریوش در سال دهم پادشاهی خود شاهرای بزرگ کورش را به اتمام رساند و جاده سراسری آسیا را احداث کرد که از خراسان به مغرب چین میرفت که بعدها جاده ابریشم نام گرفت.
آیا میدانید : اولین بار پرسپولیس به دستور داریوش بزرگ به صورت ماکت ساخته شد تا از بزرگترین کاخ آسیا شبیه سازی شده باشد که فقط ماکت کاخ پرسپولیس ۳ سال طول کشید و کل ساخت کاخ ۶۵ سال به طول انجامید.
آیا میدانید : داریوش بزرگ برای ساخت کاخ پرسپولیس که نمایشگاه هنر آسیا بوده ۲۵ هزار کارگر به صورت ۱۰ ساعت در تابستان و ۸ ساعت در زمستان به کار گماشته بود و به هر استادکار هر ۵ روز یکبار یک سکه طلا ( داریک ) می داده و به هر خانواده از کارگران به غیر از مزد آنها روزانه ۲۵۰ گرم گوشت همراه با روغن – کره – عسل و پنیر میداده است و هر ۱۰ روز یکبار استراحت داشتند.
آیا میدانید : داریوش بزرگ در هر سال برای ساخت کاخ به کارگران بیش از نیم میلیون طلا مزد می داده است که به گفته مورخان گران ترین کاخ دنیا محسوب میشده . این در حالی است که در همان زمان در مصر کارگران به بیگاری مشغول بوده اند بدون پرداخت مزد که با شلاق همراه بوده است.
آیا میدانید : تقویم کنونی ( ماه ۳۰ روز ) به دستور داریوش پایه گذاری شد و او هیاتی را برای اصلاح تقویم ایران به ریاست دانشمند بابلی “دنی تون” بسیج کرده بود . بر طبق تقویم جدید داریوش روز اول و پانزدهم ماه تعطیل بوده و در طول سال دارای ۵ عید مذهبی و ۳۱ روز تعطیلی رسمی که یکی از آنها نوروز و دیگری سوگ سیاوش بوده است.
آیا میدانید : داریوش بزرگ پادگان و نظام وظیفه را در ایران پایه گذاری کرد و به مناسبت آن تمام جوانان چه فرزند شاه و چه فرزند وزیر باید به خدمت بروند و تعلیمات نظامی ببینند تا بتوانند از سرزمین پارس دفاع کنند.
آیا میدانید : کمبوجیه فرزند کورش بزرگ یکی از ستخت گیر ترین پادشاهان تاریخ ایران در راه اجرای عدالت و قانون بوده است . یک نمونه بارز آن که مورخین بارها از آن یاد کرده اند ریشه کن کردن رشوه گیری در دولت شاهنشاهی او بود . وی شخصی را که از مقامات دولتی ایران بود و خبر رسید از مردم رشوه گرفته است را پوست بدنش را کند و آنرا پر از کاه کرد و در دروازه اصلی شهر آویزان کرد و پسر همان شخص را به جای پدر نشاند و به او گفت که هر زمان شیطان خواست که تو را فریب دهد عاقبت رشوه گیری پدرت را ببین و از این کار دوری کن .
آیا میدانید : داریوش بزرگ برای اولین بار در ایران وزارت راه – وزارت آب – سازمان املاک – سازمان پست و تلگراف ( چاپارخانه ) را بنیان نهاد.

آیا میدانید : اولین راه شوسه و زیر سازی شده در جهان توسط داریوش ساخته شد.
آیا میدانید : نخستین سروده جهان متعلق به ایرانیان است . گاتهای زرتشت که سروده های پند آموز زرتشت است به عنوان نخستین اشعار جهانی برگزیده شده است . در ایران پیش از اسلام موسیقی نقشی بسیار مهم در زندگی مردم ایران داشت به طوریکه در نبرد "ایسوس" و شکست شاهنشاه داریوش سوم هخامنشی و آتش کشیده شدن ایران به دست اسکندر گجستک ۳۲۰ نوازنده و موسیقیدان زن ایرانی اسیر وی شد . یا شاهنشاهی بهرام گور و آوردن دهها موسیقیدان و نوازنده از هند به ایران و پخش کردن آن افراد در شهرهای ایران برای شاد کردن مردمان ایران . یا موسیقیدان مشهور شاهنشاه خسروپرویز باربد – نکیسا و بامشاد . همه این اصول به ریشه دین بهی ( زرتشت ) باز میگشت که فرمان
به شاد بودن مردمان داده بود . در کارنامه شاهنشاه اردشیر پاپکان در ۱۸۰۰ سال پیش اسامی سازهای ایرانی رایج در بین مردمان ایران به این ترتیب آمده است : عود معمولی ( تار ) رود هندی – بربط – چنگ – تبیره ( طنبور ) – سه تار عود سه تار – زنگ – نای – قره نی – سنتور – نقاره – طبل – تنبک –سنج – چنگ بادی – شینک . ولی پس از اسلام موسیقی و ساز و شادی حرام و گناه اعلام شد.
آیا میدانید : داریوش بزرگ برای جلوگیری از قحطی آب در هندوستان که جزوی از ایران بوده سدی عظیم بروی رود سند بنا نهاد.
آیا میدانید : داریوش در سال ۵۲۱ قبل از میلاد فرمان داد : من عدالت را دوست دارم ، از گناه متنفرم و از ظلم طبقات بالا به طبقات پایین اجتماع خشنود نیستم.
آیا میدانید : در دوره شاهنشاهی اشکانیان برق و باطری برای نخستین بار در جهان کشف شده بود . این باطری از دل خاکهای بغداد که قلمرو پادشاهی ایران بود و توسط ایرانیان ساخته شده بود در سال ۱۹۳۸ توسط کونیگ آلمانی بدست آمد و به ثبت رسید و هم اکنون در موزه بغداد نگهداری میشود .
آیا میدانید : ساختمانهای ضد زلزله در عصر هخامنشیان پایه گذاری شده است . بناهای ساخته شده در۲۵۰۰ سال پیش در مجتمع پاسارگارد تحمل زلزله با شدت ۷ ریشتر را دارند.این بنا ها بر روی دو پی قراردارند که پی اول از سنگ و ملات و ساروج بوده و پی دوم فقط از سنگ می باشد که بر روی پی اول می لغزد و به این ترتیب می تواند در برابر زلزله مقاومت کند .این شیوه جز جدیدترین تکنولوژی سازه می باشد که در دنیا انجام می شود و ایرانیان در زمان هخامنشیان به آن پی برده بودند و چقدر اسفناک است که پس از ۲۵۰۰ سال در این کشور زلزله ۵ ریشتری باعث مرگ ۴۰۰۰۰ ایرانی می شود. همانطور که آگاه هستید ایران در خط زلزله خیز جهان قرار دارد و بناهای پرسپولیس و پاسارگاد که از ۲۵۰۰ سال پیش تاکنون باقی مانده است گوای این سند است.
آیا میدانید : سیستم اداره کشور به صورت پادشاهی برای نخستین بار در جهان توسط ایران پایه گذاری شده است . این سیستم که الان در کشورهای پیشرفته ای از قبیل : انگلستان – سوئد – اسپانیا – تایلند – ژاپن ( امپراتوری یا همان پادشاهی ) – دانمارک – بلژیک – لوکزامبورگ – هلند – نروژ – استرالیا و . . . اجرا میشود در بیش از ۶۰۰۰ سال پیش توسط کیومرث ها و جمشید ها و هوشنگ ها اجرا و بنیان نهاده شد . به صورتی که جمشید شاه تمام مردان روحانی و مذهبی را به قشر راهنمای مردم تبدیل کرد و اجازه ورود آنان به مسائل داخلی جامعه را نداد و به آنان مکانی در خارج از شهر داد تا به ارشاد دینی مردم بپردازند . آثار به ثبت رسیده شده در مسجد سلیمان خوزستان ( مربوط به هوشنگ شاه ) یکی از افتخارات دیرینه ایران دارد . نمونه ای از اقدامات پادشاهان ۶۰۰۰ سال پیش ایران :
هوشنگ شاه دارای انجمن پادشاهای و رایزنی حکومتی بود است.
هوشنگ شاه سپاهی نظامی برای دفاع از ایران تشکیل داد.
هوشنگ شاه جشن سده را که جشن ملی بود و هم اکنون هم وجود دارد را بنا نهاد و آنرا جشن شادی برای شکف آتش برای اولین بار در دنیا نام نهاد.
هوشنگ شاه در طول چهل سال پادشاهی خود بر هفت کشور تسلط داشت و آن کشورها را تحت حمایت ایران قرار دادبعد از وی جمشید شاه بر تخت نشست و ذوب فلزات و نرم کردن آهن را آغاز کرد و از آن ابزار آلات جنگی و دفاعی ساخت.
جمشید شاه با آب و خاک و آهک و . . . خشت و ساروج ساخت و از آن ها گرمابه و . . . ساخت.
آیا میدانید : کلمه تخت جمشید واقعی نیست و تنها یک نام برای محفوظ ماندن کاخهای داریوش بزرگ است تا از دست  سپاه اعراب به دور بماند . تخت جمشید در لغت به معنی محل تاجگذری و تخت شاهنشاهی جمشید شاه پیشدادی که به مقام والایی مهر ایزدی رسیده بود و در نزد جهان آن روزگار در۶۰۰۰ سال پیش ارزش و مقام بزرگی داشته است . به همین دلیل کاخ های داریوش بزرگ نام حقیقی اش شهر پارسه است و یونانی ها آن را پرسپولیس نامیدند به معنی پرس = پارسه – پارس + پولیس = شهر و در کل به معنی شهر پارسه نامیدند و تخت جمشید تنها یک نام رویایی است که پس از وروداعراب به ایران روی آن گذاشته شد تا سپاه اعراب آنرا مورد هجوم قرار ندهد . همانطور که آرامگاه کورش بزرگ را ایرانیان تغییر نام دادند و نام مقبره مادر سلیمان را روی آن گذاشتند . یا نمونه دیگر تخت سلیمان که هیچ مفهوم تاریخی ندارد و در اصل آتشکده آذرگشنسب نام داشته و تنها برای محفوظ ماندن این مکانها از دست اعراب بدوی مردم باهوش ایران نام این مکانهای ارزشمند را تغییر دادند.
آیا میدانید : تاریخچه نام سرزمینهای آذربایجان ما برگرفته شده از سنت نیک زرتشت گرامی است . این نام از زبان پهلوی گرفته شده است و در حقیقت آتروپاتان بوده است . به چم ( معنی ) نگهدارنده آتش . به مرور زمام آن تغیراتی گرفت و آذرآبادگان شد و هم اکنون آذربایجان
آیا میدانید : پرچم کشور ترکیه کنونی برگفته شده از آیین میترایی سرزمین ایران است . رنگ سرخ و ماه آن به گفته مورخان بیرق شناس همان آیین میترایی و مهر و خورشید است . این کشور تا قبل از یورش سپاه اعراب یکی از شهرهای کوچک ایران بوده است و فرهنگ و سنت مردمانش بسیار برگرفته شده از سنتهای ایرانی است.

……………………………………………………………………………

واژه نامه ایران – دکتر جهانگیر اوشیدری
مروج الذهب – مسعودی
سرزمین جاوید – پرفسور گیریشمن – واریژان موله – دکتر هرتزفلد
نسکهای پهلوی – جاماسب جی دستور – آسانا – کتابخانه ملی ایران
آرمانهای شهریاران ایران باستان : دلفگانگ کنادت
تاریخ طبری
شاهنامه فروسی بزرگ

درباره ی کاوه آهنگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.