دوشنبه , مهر ۳۰ ۱۴۰۳

تمدن عیلام باستان

تمدن عیلامتمدن عیلام یکی از قدیمی‌ترین و نخستین تمدن‌های جهان است.ایلامیان نه آریایی بودند و نه سامی. برخی از پژوهشگران ایلامیان را با دراویدیان هند هم‌خانواده می‌دانند.عیلام ، نیرومندترین و دیرپاترین تمدن فلات ایران پیش از ورود آریاییها بوده و تاریخ پیچیده ای دارد.از آغاز و چگونگی برپایی حکومت و نیز پیدایش تاریخ در عیلام، اطلاعی دقیقی نداریم.

در دوران قدیم عیلام به مملکتی گفته میشد که از این ولایات ترکیب یافته بود:خوزستان-لرستان-پشتکوه و کوه های بختیاری.عیلام چند شهر مهم داشت که شوش مهمترین شهر عیلام و اینطور که معلوم شده از قدیمی ترین شهر های جهان بوده.همچنین شهرهای ماداکتو,اهوازو خالدالو که گمان میرود در جای خرم اباد امروزی بنا شده بودد.نظام حکومت عیلامی ها پادشاهی بود و سلاطین عیلامی دو پایتخت یا مرکز حکومت در شوش وآنشان داشتند.شوش تقریبا در حدود همین شهرشوش کنونی در خوزستان واقع شده وانشان در(پرسیس) یا پارس(فارس کنونی)حکومت میکردند به شمار می آمدند.عیلامی ها مملکت خود را (انزان سوسونکا)مینامیدند.کلمه عیلام به معنی کوهستان بود و اطلاق به آن محلی میشد که کوهستان بود.پیش از آمدن ایلامیها ، جلگه های شمال خلیج فارس از جمله قدیمیترین نواحی متمدن تاریخ جهان بوده و ناحیه شوش از حدود ۴۰۰۰ سال ق.م. محل سکونت بوده و زیر فرمان پادشاهان آکد(تمدنی در شمال بابل) قرار داشت. هنگامی که نخستین عیلامی ها به این ناحیه وارد شدند ضمن سکونت، زیر فرمان پادشاهی سومری اور قرار گرفتند. عیلامیان ، بسیاری از ویژگیهای تمدن سومر از جمله یاد گرفتن خط میخی و جایگزین کردن آن به جای خط تصویری خود دریافتند.عیلامی ها قوم سلحشوری بودند و رقیب اصلی آن ها آشوریان که بر بین النهرین(عراق کنونی) حکومت میکردند به شمار می آمدند..آنچه که ازآاثار باقی مانده نشان میدهد که عیلامی ها از نخستین اقوامی بودن که دارای مدارک مکتوبی بوده اند و کارهای اداری را با دستور العمل های مکتوب انجام میداده اند.ایلامیان هرگز زیر دولت نبودند. ولی در سال ۲۲۸۰ پیش از میلاد ایلامیان که در اوج قدرت خود بودند، اور پایتخت سومریان را اشغال و غارت و خدای ویژه آن را به اسارت بردند. سومر مستعمره و خراج گذار ایلام شد و در پایان در ۲۱۱۵ ق. م در دوره فرمانروایی ریم سین دولت مشترک سومری – اکدی را به طرزی نابود کردند که ملت سومر هیچگاه نتوانست از خرابه‌های تاریخ سر برآورد.

نژاد و مذهب مردم عیلام

مذهب عیلامیان باستاندسته‌های نیایشگران در نقش برجستهٔ کورنگان در ممسنی.

راجع به مردمان بومی این مملکت عقیده بر این است که بومیهای این مملکت حبشی بودند.ولی طی قرون زیاد مردمان زیادی به این مملکت آمدند و ساکن شدند که در ابتدا سومری ها بودند که به این مملکت آمدند.سومری ها قبل از اینکه به این مملکت بیایند در اطراف شط العرب وراس خلیج فارس ساکن بودند.بعد از سومری ها سامی ها آمدند.مذهب مردم عیلام به درستى روشن نیست . این که عیلامى ها از نظر معتقدات مانند مذهب سومرى ها جهان را پر از ارواح و اشکال مى دانستند و بر این باور بودند که ارواح در مکان تاریک جنگل سکنى دارند و رب النوع آنها شوشیناک (شوشینک) نام داشت.ولی پرستش شوشیانیک را فقط پادشاهان وپیشوایان مذهبی میتوانستند انجام دهند.بعد از شوشیناک آنها به شش رب النوع وپس از آن به گروهی از ارواح معتقد بودند.آنها مجسمه خدایان را می ساختند بنابراین مذهب آنها شرک و بت پرستی بوده است.پیشوایان مذهبی هم قدرت بسیار داشتند و چنین به نظر میرسد که آداب مذهبی مردم عیلام مانند آداب مذهبی مردم بابل شباهت داشته است.

زبان و خط عیلامی ها

زبان و خط عیلامیانلوح به خط عیلامی

در مورد زبان مردم عیلام اینطور که گفته شده قدیمی ترین آن زبان انزانی است که دریک دوره متروک شد.بعد از آن زبان سومری و زبان سامی رواج یافت.اماپس از دوره ایی دوباره زبان انزانی زنده و مورد استفاده قرار گرفت.ازاین میتوان فهمید که  زبان انزانی در بین مردم معمول بوده.زبان انزانی به عقیده پرشیل این است که زبان انزانی  به زبان های اورال والتایی نزدیک بوده.این زبان در ایران دوره هخامنشی جایگاه ممتازی داشت. آخرین اثر مکتوب زبان ایلامی به سالهای حکومت اسکندر مقدونی بر ایران برمیگردد. زبان ایلامی در سال ۱۸۹۰ رمزگشایی شد.خط عیلامیها میخی است که عیلامیها آنرا از سومری ها دریافت کردند.این خظ بعدها با خطوط دیگرازجمله  خط بابلی ادغام شد که توسط پادشاهان مختلف انجام گرفت.

نابودی تمدن عیلام

نابودی تمدن عیلامپادشاه آشور به دنبال بهانه ایی برای جنگ با عیلام بود.به همین منظور او فرستاده ایی به عیلام فرستاد و درخواست هایی از پادشاه عیلام کرد که برای پادشاه عیلام قبول آنها مساوی با مرگش بود.یکی از این خواسته ها این بود که پادشاه آشور مجسمه نه نه را که هزارو ششصدوسی وپنج سال در عیلام بوده را درخواست کرد که پادشاه عیلام نمی توانست آنرا قبول کند و تصمیم گرفت که مقاومت کند.در اواسط قرن هفتم قبل از میلاد آشور بانیپال پادشاه مقتدر آشور به قلمرو حکومت عیلامی ها حمله ور شد.آنها هر آنچه که در این شهر با ارزش بود را چپاول کردند و به شهر های خود فرستادند و کارهای وحشناکی انجام دادند و شهر شوش را با خاک یکسان کرد و این پایانی بو برای حکومت دیرینه عیلام.تمدن دیرینه ایلام، پس از هزاران سال مقاومت در برابر اقوام نیرومندی چون سومری‌ها، اَکدی‌ها، بابلی‌ها و آشوری‌ها از دشمن خود آشور شکست خورد و از صفحه روزگار ناپدید گردید. کتیبه آشور بانیپال در باره فتح و نابودی ایلام چنین می‌گوید:

تمام خاک شهر شوشان و شهر ماداکتو و شهرهای دیگر را با توبره به آشور کشیدم، و در مدت یک ماه و یک روز کشور ایلام را با همه پهنای آن، جاروب کردم. من این کشور را از چارپایان و گوسپند، و نیز از نغمه‌های موسیقی بی‌بهره ساختم و به درندگان، ماران، جانوران و آهوان رخصت دادم که آن را فرو گیرند.

درباره ی کاوه آهنگر

۳۹ دیدگاه

  1. آقای عزیز شط العرب یعنی چی؟ ما ۸ سال جنگمون سر مالکیت اروند رود بود که سوسمار خورها بهش می گفتن شط العرب و می خواستن بگیرنش. مث خلیج فارس.

    • خاک تو سر بیفرهنگت کنه. جنوب ایران تعداد قابل توجهی از ایرانیان عرب زبان رو تشکیل میده که ساکنین بومی این منطقه هستن و ربطی به مهاجر های جدید کشور های عربی به ایران نداره. برای من جالبه که شخی مثل شما برای مطالعه تاریخ به این سایت اومده ولی نه تنها هیچ درکی از تاریخ بلکه تهی از شعور حرف توهین امیزی زده و رفته. زمان ۸ سال جنگ بسیاری از عرب زبان ها جنگیدن برای دفاع از شهرهایی که توسط خود اعراب عراقی مورد تجاوز قرار گرفته بود و الان این مردم توس امثال شما به سوسمار خور تشبیه میشن. این حرکت کثیف سازمان یافته ضد عربی_ بدون توجه به ملیت و با هدف نبعیض و نژاد ستیزی هوشمندانه کثافتشونو رو به ذهن های پوچ مستعد انتقال میدن. توهمات آریایی و نژاد برتر بدون هیچ منطقی اساسی با هوسی هیتلر گونه رو بین جوون و ایرانی های سرکوب شده بابت بی کفایتی حاضر گسترش میده. امیدوارم قبل اینکه این کلمه های نا متمدنانه از دهن هرکسی بیرون بیاد اولش وایتکس بخورید یا اسید شاید زبون و وجود شمارو تمیز و پاک کنه و این توهمات رو بشوره!!

  2. آقا دستتون درد نکنه.مفید بود

  3. آقای عزیز چرا اطلاعات غلط دست مردم میدی؟؟؟؟؟ آنشان همون شهر ایذه کنونیه تو شهر فارس رو چطوری چسبوندیش به عیلام. لطفا اصلاح کنید.

  4. بابت نوشته سپاسگذازاما خواهشنا این همه تاریخ سازی نکنید تازگیها توی شیرازیها مد شده که انشان یا انزان رو به شیراز میجسبونند نکنه شما هم شیرازی هستید واینکه اریاییها مهاجر شدند عیلامیها مهاجر اقوام قبل از ایلامیها بازم مهاجر بودند پس با این حساب ایران هیج تمدن واقوام بومی نداشته درحالی که همین فرضیه مهاجرت اریاییها به ایران نیز طبق تحقیقات جامعه ای که درحال انجام هستش کاملا مورد شک وتردید قرار گرفته واین فرضیه در حال باطل شدنه اوقت شما یک گام جلوتر گذاشته اید وبقیه اقوام رو نیز دارید مهاجر تلقی مکیکنید

    • درود خدمت شما..
      دوست عزیز اگر شما نگاهی به منابع تاریخی می انداختید متوجه میشدید که این ها تاریخ سازی نیست..ما بر حسب منابع موجود در بابت تاریخ ایلام که عمدتاً حاصل بازسازی قطعات ناقص از منابع میان‌رودان (سومری، اکدی، آشوری و بابلی) است می نویسیم نه سر خود..بله اگر منبعی اومد و قطعی اعلام کرد که تاریخ اینگونه بوده و مثلا آریایی های قوم بومی بودند و ادعاشون هم پذیرفته شد ما هم قبول میکنیم..در حالی که تا به حال کسی تاریخ رو تغییر نداده..چون کسانی که درباره تاریخ نوشتند فقط صرفا از روی سلیقه نبوده که تاریخ بنویسند بلکه از منابع بزرگ و تحقیقات و پرسش از دیگران و آثار و کتاب های باقی مانده از دوره های قبل و …. تاریخ نوشتند.

  5. بـــبــizehــــر

    [جدیدا با بیدا کردن چهارتا کتیبه میگن انشان در استانه فارسه،اگه کتیبه های میخی و نگار کنده ها دلیله انشان بودنه شهری باشه بس ایذه شهر کتیبه های میخی و شهر نگارکنده های عیلامی و با داشتن بیشترین نقوش عیلامی در محدوده سرزمین عیلام همان انشان یا آنزان عیلامی است.

  6. دوست من، ایلامی ها به لحاظ زبان سامی نبودند اما به لحاظ نژاد سامی بوده اند. ایلام خود از فرزندان سام بوده است.

    مرجع : آثار الباقیه اثر ابوریحان بیرونی و نیز کتب عهد عتیق

  7. آقا خسته نباشی با جمله دوستان که انزان رو میگن ایذه بوده موافقم همچنین ماداکتو در شهرستان درهشهر در ایلام بوده هنوز نیز خرابه های آن در حال کاوش است. ایلامیان باستان اولین کسانی بودن که از اعداد استفاده میکردند همچنین دارای مدارس درس برای کودکان بودند درضمن نژاد انها سامی نبود اما واژه ایلام سامی می باشد. بنابه نظریه ای ایلامیان اولین کسانی بودند که می نوشتند اما به مرورزمان خط میخی را بکار گرفتند.

  8. سلام.ممنون از زحماتتون. متوجه این موضوع هستم که گرداندن سایت بسیار مشکل هست اما چرا فونت نوشته اینقدر متفاوت هست؟گویی مطالب از این طرف و اون طرف جمع اوری و کپی شده است.در ضمن من نتونستم عضو سایت بشم

  9. بسیار مفید بود خیلی فیض بردیم واقعا دستتون درد نکنه

  10. دوست عزیز ، شما بر اساس چه مدرکی میگید عیلامی ها همان دراویدی های هند هستند؟ آقا چرا اطلاعات غلط دست مردم میدی ؟ انشان همون  شهر ایذه ی کنونئ است  ، من نژاد پرست نیستم اما امسال شماست که به اعراب اجازه میدهند بروند و در کنار چغازنبیل برنامه اجرا کنند و تمدن عیلام را از خود بدانند ، شما تاریخ را تحریف کرده اید ، یکم بیشتر مطالعه کنید ، شما صلاحیت اینو ندارید که یک سایت را اداره کنید ، لطفا مطالب را پاک کنید 

    • دوست عزیز شما که صلاحیتشو داره منبع حرفات چیه اومدی تاریخ دان شدی؟

    • Salimsavari@yaho.com

      هموطن عزیز وقتی هنوز در زبان محلی مردم عرب خوزستان کلمات ولغات عیلامی بیشماری وجود دارد دیگه مدرکی بزرگتر از این  برای اثبات سامی بودن عیلامیان وجود ندارد علاوه بر شکل چفیه عربی در مجسمه های عیلامیان این را ثابت میکند

       

      • در مورد نسب ایلامیان #عبدالنبی قیم که نویسنده عرب هست . در صفحه ۲۳۵این کتاب که ظاهرا همین چند ماه پیش انتشار یافت به صراحت چنین گفته باید گفت عیلامی سامی نیست و قرابتی هم با سامی ندارد آنچه در تورات به عنوان فرزندان سام آمده از نظر علمی فاقد اعتبار است و نمیتوان به آن استناد کرد ممکن است تورات را به عنوان یک کتاب وقایع نگاری برای ذکر حوادث قابل استناد باشد اما این کتاب برای تعیین اصل و نسب اقوام کتاب معتبر و قابل قبولی نیست بویژه که پژوهش های علمی صحت چنین گفتاری را تعیین نکرده در تورات نام بسیاری از اقوام سامی به عنوان فرزندان سام نیامده مثل عربها. بابلی ها تدمری ها کنعانی ها و حتی عبری ها به عنوان فرزندان سام نیامده تورات تمدن عیلام و آشور و ارفکشاد و لود و آرام را فرزندان سام دانسته پژوهشگران و علما نوشته های تورات را قبول ندارند . هنری س عبودی مینویسد :نوشته های تورات درباره سامی ها با واقعیت ملت ها تطابق ندارد سرپرسی سایکس نیز در کتاب خود تحت عنوان تاریخ ایران آورده آنچه در تورات تمدن های جهان را به عنوان فرزندان سام آورده سیاسی بوده, نه نژادی او در پی نوشت این کتاب خطاب به جاهلین و کسانی که ایلامیان را سامی معرفی کردند آورده عده ای فکر کردن با حلوا حلوا کردن دهانشان شیرین میشود آن ها در این توهم هستن که بگویند ما عیلامی هستیم کافی هست و علماجامعه علمی حرف آنها را میپذیرند غافل از اینکه این موضوع به این سادگی نیست .الیماییان پاسخ به ابهامات تمدن ایرانی و بومیِ #هَلتَمتی با نام اکدی بابلیِ #ایلام، #عیلام است. این تمدن ایرانی نژاده هیچ ربطی به آرامی، آشوری، تازی عربی ندارد. . هَلتَمتی‌ها_ایلامیان یکی از پایه‌های حکومت هخامنشی و در کنار پارس و ماد از میراث‌داران این حکومت بودند. پس از نابودی هخامنشی و در زمان سلوکی دوباره به عنوان یک قدرت از خاکستر هَلتَمتی سر برافراشتند و در مناطق کوهستانی جنوب غربی ایران به حیات خود ادامه دادند. پایتخت : ایذه ، شوش تأسیس : ۱۴۷ پ.م انقراض : ۲۲۴ م حکومت : حدود ۳۷۰ سال ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺣﮑﻮﻣﺖﻫﺎﯼ ﻣﺤﻠﯽ ایرانی ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺍﺷﮑﺎﻧﯽ در نواحی ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ_لرستان_کهگیلویه و بویراحمد_چهارمحال بختیاری امروزی ﻇﻬﻮﺭ ﮐﺮﺩ، ﺍﻟﯿﻤﺎیی‌ﻫﺎ ‏(ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ایلامی‌های ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ‏) می‌باشند. ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺭﻓﺘﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﻭ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺭ ﺷﺮﻕ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺍﺳﮑﻨﺪﺭ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﺩﻭﻟﺖﻫﺎﯼ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻭ ﻧﯿﻤﻪ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺷﺪ. . ﺍﻟﯿﻤﺎیی، ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺣﮑﻮﻣﺖﻫﺎﯼ ﻣﺤﻠﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺍﺷﮑﺎﻧﯽ ﻇﻬﻮﺭ ﮐﺮﺩ ﻭ ﭘﺎﯾﺘﺨﺘﺶ ﺩﺭ #ایذه ﺑﻮﺩ. ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺳﺪﻩ ﺩﻭﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﻗﺪﺭﺕ ﺳﯿﺎﺳﯽ مطرح می‌شد ﺗﺎ ﺍﻭﺍﯾﻞ ﺳﺪﻩ ﺳﻮﻡ ﻣﯿﻼﺩﯼ ﺑﻪ ﺣﯿﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩادند. ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺧﻮﺩﮔﺮﺩﺍﻥ ﺍﻟﯿﻤﺎیی، ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻩ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽِ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻬﻤﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﻘﺶ ﻓﻌﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﺻﺤﻨﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺳﻠﻮﮐﯿﺎﻥ ﻭ ﺍﺷﮑﺎﻧﯿﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﻗﺪﺭﺕ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺳﻠﻮﮐﯽ ﻭ ﺍﺷﮑﺎﻧﯽ ﺑﻪ آﻧﺠﺎ ﺭﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺑﻪ ﻧﺒﺮﺩ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻨﺪ. . ‏آثار و سنگ نگاره‌های الیمایی در اندیکا، ایذه، مسجد سلیمان بختیاری (خونگ یارعلی وند ، شیمبار ، خونگ اژدر ، کمالوند، شهسوار ) و تنگ سروک بهمئی هنوز پایرجاست. .

  11. ایلامی ها باشندگان اصیل فارس بودند  که ایرانی ها / آریایی ها را مردمان متجاوز می دانستند . پیش از اینکه فارس ها به زبان آری (پارسی کهن) صحبت کنند به زبان ایلامی صحبت می کردند که زبان آن ها با مروز زمان در اثر مهاجرت و لشکر کشی آریایی ها از بین رفت و فارس ها هم به زبان آری صحبت کردند. 
    همین دلیل است که تحقیقات دی ان ای (DNA) یک داکتر ایرانی-امریکایی نشان داد که اکثریت ایرانی های امروزی دارای نژاد ایرانی نیستند.

  12. دوست عزیز این نوشتار را فورا تغییر دهید یا پاک کنید.نظیریه مهاجرت آریاییان کاملا رد شده و آریاییان از دیرباز در ایران سکونت داشته اند..اینو حتی یه پنج ساله هم دیگه میدونهایلامیان هم آریایی بودند در ضمن هیچ مدرک یا سندی دال بر دراویدی بودن ایلامیان وجود خارجی ندارد بلکه برعکس تمامی مدارک و اشیاء و لوح های کشف شده خلاف آنچه است که در این نوشتار اشاره شده..خواهش داریم این نوشتار را تغییر دهید تا بهانه ای به دست ایرانستیزان نباشد…

  13. یکی از درخشان‌ترین مقاطع تاریخ ایران باستان، دوران تمدن «ایلام» است. ایلامیان، بنیان‌گذاران نخستین پادشاهی در گستره‌ی ایران بوده‌اند. نام این سرزمین در زبان ایلامی، «Hal-Tamti» و به معنای «کشور سَرور» بوده است. شکل نوشتاری این نام در خط میخی سومری به صورت «NIM.KI» بوده و به گونه‌ی Elam(ma) (در سومری) و Elamtu (در اکدی) خوانده و تلفظ می‌شده است. هخامنشیان این سرزمین را Uja می‌خواندند که نام کنونی «خوز» (= خوزستان) بازمانده‌ی همین واژه است. ایلامیان به لحاظ قومی، به تبار «آسیانیک» تعلق داشته‌اند.

    در تاریخ اشاره به ایلام نوه سام منظور منطقه‌ی جغرافیایی ایلامی‌ها ست که در همسایگی قوم سامی زندگی می‌کردند.

    سام را نوه‌ی نوح می‌گویند درحالی که وجود خود نوح در میان تاریخ‌دانان هنوز در حاله‌ای از ابهام است.
    گستره‌ی کشور ایلام، شامل خوزستان و لرستان کنونی، پشتکوه و کوه‌های بختیاری بوده است. بدین معنی که، از غرب به رود دجله، از شرق به استان فارس، از شمال به کوه‌های بختیاری و از جنوب به خلیج فارس محدود می‌شده و البته در دوران اوج قدرت خود، وسعتی افزون‌تر از این نیز داشته است. کشور ایلام از دو بخش کوهستانی و دشتی تشکیل می‌شد. بخش دشتی آن شامل سرزمین‌های غربی ایلام، و مرکز آن شهر «شوش» بود، و بخش کوهستانی آن شامل نواحی شرقی ایلام، و کانون آن شهر انشان/ انزان [Anshan / Anzan] بود. سرزمین ایلام در غالب تاریخ خود به شکل فدرال اداره می‌گردید و به مرکزیت شهرهای بزرگ آن، حکومت‌های مستقل وخودگردانی تشکیل می‌یافت. اما هر گاه که قدرت دولت مرکزی ایلام فزونی می‌گرفت، این حکومت‌های جداگانه را متحد می‌ساخت و زیر فرمان خود درمی‌آورد. نخستین دودمان شناسایی شده‌ی حاکم بر ایلام، دودمان برآمده از شهر «اوان» Avan بود که شهریاران آن، از حدود ۲۵۰۰ تا ۲۲۰۰ پیش از میلاد فرمان‌روایی می‌کردند.

    هینتس، والتر. دنیای گمشدهٔ عیلام. ترجمهٔ فیروز فیروزنیا. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۸.

    D. T. Potts, The Archaeology of Elam
    Formation and Transformation of an Ancient Iranian State, cambridge world archaeology

     

    نتیجه: ایلامی‌های باستان همین مردمان لُر کنونی می‌باشند ( نه سامی‌های بدگوهر) که با گذشت هزاران سال هنوز در سرزمین خودشان در حال زندگی‌اند که این سرزمین از شمال غرب ایران تا جنوب و جونب غرب ایران ادامه داشت و دارد. هر کجا که مردمان لر و لربختیاری زندگی می‌کنند نشانه‌ها، آثار، اشیاء ، زبان و تمدن ایلام باستان به‌چشم می‌خورد. شاهنشاهی بزرگ ساسانی هم آخرین بازمانده‌ی نسل ایلامی‌ها بودند به‌طوری که این دودمان پادشاهی لباس ایلامی‌ها را می‌پوشیدند و کتیبه‌های خودشان را بر روی کتیبه‌های ایلامی حک می‌کردند و زبان این سلسله پادشاهی فارسی میانه یا فارسی پهلوی بود که الان در زبان قوم بزرگ بختیاری و لر قابل مشاهده است.

  14. سلام بر همه دوستان ، سازمان ملل چند سال پیش اعلام کرد که تمام ملل مهاجرت داشتند نقطه سر خط واریاییها یا پارسها در همان کتب دبستان معلومه ونوشته شده که از اروپا بسمت سیبری وسپس به فلات ایران مهاجرت کردند یادتان باشد

  15. عیلامی ها درچه محدوده ای زندگی میکردن؟لرستان سامی داره؟استان فارس سامی داره؟کوههای زاگرس و چهارمحال و بویر احمد سامی داره؟ این فرضیه از ریشه غبطه چون اکثر آثار کشف شده عیلامی در مناطقی بوده که تابحال هیچ سامی پاس به اونجا نرسیده.

  16. با سلام خدمت دوستان گرامی.ما توی کشوری زندگی میکنیم که فقط ادعا می کنیم.ما ایرانی جماعت حرف حقیقت رو نمیخواهم بپذیریم.والا باید به اقای آرشام خان یه حرفی بگم که همینجوری که به اسم خلیج فارس حساسی کسانی که توی خوزستانی به اسم شط العرب حساسن.چون توی خونمون هست.نژاد اسامی و اریایی و…نداریم.همه از ادم و حوا هستیم.ایا اونجا نژاد داشتن؟بعدشم هرکسی قومی داره باید افتخار کنه.ادعای بیشتر ما اینکه یه زمانی واسه خودمون کسی بودیم.الان چی هستیم?هیچیکی حسابمون نمیکند.کشور‌های عربی به دلایل مذهبی و قومی و قبیله ای به ما میگن ما هرچی بودیم و هستیم ولی با خواهر و مادراشون ازدواج نکردیم.و کشورهای اروپایی به ما میگن وحشی و عقب افتاده.در کل وقتی جنابعالی اینقدر ادعای فرهنگ میکنی بخدا قسم شک دارم شمااز نژاد اریایی باشی.چون الان کسی نمیتونه باقاطعیت بگه اریایی.انقد ایران مورد تجاوز این و اون قرار گرفته چی بگم.عالمیان اسامی بدون و زبانشان بین عربی و عربی بوده و زبان خیلی از مردم خوزستانی الحجه محلی شبیه به عالمیان هست.

    • کسی به این کشورهای عربی مورد علاقه شما نگفته که ازدواج با خواهر و مادر بدتره یا تجاوز غریبه‌ها به خواهر و مادرشون که تاریخ گوهربارشون که هیچ افتخارات پیش از اسلام ایشان پر از اینهاست؟

      البته کسی میتونه دراینباره قضاوت کنه که معنی غیرت رو بفهمه نه اینکه حرام و حلال دین رو معیار قرار بده که بنابر صلاحدید گذاشته شده.

      وگرنه قرآن به آشکارا هم درباره‌ی اعراب سخن داره و هم درباره‌ی مجوس، نظر خدا را معیار قرار بده.

    • در مورد نسب ایلامیان #عبدالنبی قیم که نویسنده عرب هست . در صفحه ۲۳۵این کتاب که ظاهرا همین چند ماه پیش انتشار یافت به صراحت چنین گفته باید گفت عیلامی سامی نیست و قرابتی هم با سامی ندارد آنچه در تورات به عنوان فرزندان سام آمده از نظر علمی فاقد اعتبار است و نمیتوان به آن استناد کرد ممکن است تورات را به عنوان یک کتاب وقایع نگاری برای ذکر حوادث قابل استناد باشد اما این کتاب برای تعیین اصل و نسب اقوام کتاب معتبر و قابل قبولی نیست بویژه که پژوهش های علمی صحت چنین گفتاری را تعیین نکرده در تورات نام بسیاری از اقوام سامی به عنوان فرزندان سام نیامده مثل عربها. بابلی ها تدمری ها کنعانی ها و حتی عبری ها به عنوان فرزندان سام نیامده تورات تمدن عیلام و آشور و ارفکشاد و لود و آرام را فرزندان سام دانسته پژوهشگران و علما نوشته های تورات را قبول ندارند . هنری س عبودی مینویسد :نوشته های تورات درباره سامی ها با واقعیت ملت ها تطابق ندارد سرپرسی سایکس نیز در کتاب خود تحت عنوان تاریخ ایران آورده آنچه در تورات تمدن های جهان را به عنوان فرزندان سام آورده سیاسی بوده, نه نژادی او در پی نوشت این کتاب خطاب به جاهلین و کسانی که ایلامیان را سامی معرفی کردند آورده عده ای فکر کردن با حلوا حلوا کردن دهانشان شیرین میشود آن ها در این توهم هستن که بگویند ما عیلامی هستیم کافی هست و علماجامعه علمی حرف آنها را میپذیرند غافل از اینکه این موضوع به این سادگی نیست .الیماییان پاسخ به ابهامات تمدن ایرانی و بومیِ #هَلتَمتی با نام اکدی بابلیِ #ایلام، #عیلام است. این تمدن ایرانی نژاده هیچ ربطی به آرامی، آشوری، تازی عربی ندارد. . هَلتَمتی‌ها_ایلامیان یکی از پایه‌های حکومت هخامنشی و در کنار پارس و ماد از میراث‌داران این حکومت بودند. پس از نابودی هخامنشی و در زمان سلوکی دوباره به عنوان یک قدرت از خاکستر هَلتَمتی سر برافراشتند و در مناطق کوهستانی جنوب غربی ایران به حیات خود ادامه دادند. پایتخت : ایذه ، شوش تأسیس : ۱۴۷ پ.م انقراض : ۲۲۴ م حکومت : حدود ۳۷۰ سال ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺣﮑﻮﻣﺖﻫﺎﯼ ﻣﺤﻠﯽ ایرانی ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺍﺷﮑﺎﻧﯽ در نواحی ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ_لرستان_کهگیلویه و بویراحمد_چهارمحال بختیاری امروزی ﻇﻬﻮﺭ ﮐﺮﺩ، ﺍﻟﯿﻤﺎیی‌ﻫﺎ ‏(ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ایلامی‌های ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ‏) می‌باشند. ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺭﻓﺘﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﻭ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺭ ﺷﺮﻕ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺍﺳﮑﻨﺪﺭ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﺩﻭﻟﺖﻫﺎﯼ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻭ ﻧﯿﻤﻪ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺷﺪ. . ﺍﻟﯿﻤﺎیی، ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺣﮑﻮﻣﺖﻫﺎﯼ ﻣﺤﻠﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺍﺷﮑﺎﻧﯽ ﻇﻬﻮﺭ ﮐﺮﺩ ﻭ ﭘﺎﯾﺘﺨﺘﺶ ﺩﺭ #ایذه ﺑﻮﺩ. ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺳﺪﻩ ﺩﻭﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﻗﺪﺭﺕ ﺳﯿﺎﺳﯽ مطرح می‌شد ﺗﺎ ﺍﻭﺍﯾﻞ ﺳﺪﻩ ﺳﻮﻡ ﻣﯿﻼﺩﯼ ﺑﻪ ﺣﯿﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩادند. ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺧﻮﺩﮔﺮﺩﺍﻥ ﺍﻟﯿﻤﺎیی، ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻩ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽِ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻬﻤﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﻘﺶ ﻓﻌﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﺻﺤﻨﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺳﻠﻮﮐﯿﺎﻥ ﻭ ﺍﺷﮑﺎﻧﯿﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﻗﺪﺭﺕ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺳﻠﻮﮐﯽ ﻭ ﺍﺷﮑﺎﻧﯽ ﺑﻪ آﻧﺠﺎ ﺭﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺑﻪ ﻧﺒﺮﺩ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻨﺪ. . ‏آثار و سنگ نگاره‌های الیمایی در اندیکا، ایذه، مسجد سلیمان بختیاری (خونگ یارعلی وند ، شیمبار ، خونگ اژدر ، کمالوند، شهسوار ) و تنگ سروک بهمئی هنوز پایرجاست. .

  17. با سلام دوباره.خوزستان یا همان عربستان (صد سال پیش نام خوزستان عربستان بود ولی رضا شاه تغییر داد)همیشه و در تمامی مقاطع تاریخ اهمیت زیادی داشته.تمدن بابل در عراق تمدن عیالم و عاشورای در ایران و قسمتی از عراق بت پرست و شیطان و الجنه رو می پرستیدند.حکومتی‌داشتند ک با زنها اداره می شد مخصوصا در بابل.نژاد اسامی بودند.بالاترین و قدیمی ترین تمدن رو داشتند.دلایل اینکه من عالمیان رو اریایی نمیدونم اینکه که خدایان اونها با خدایان اریایی فرق میکنه.دوم و مهمترین دلایل اینکهچرا مهمترین و بزرگترین تمدنها در قسمت بیان النهرین ایجاد شده رو باید بتون بگم خدا وقتی ابلیس رو به زمین فرستاد در بابل نازل کرد کجایی که بزرگترین تمدن دنیا در اونجاست شد تمدن شیطان و بت پرستی.اریایی ها قوم مهاجر بودند و مثل انگلوساکسون هاقوم وحشی بدون یواش یواش ایران اومدن و مورد فرهنگ و تمدن عیلامیین قرار گرفتند یواس یواش حکومت تشکیل دادند و حکومت هخامنشیان به وجود اومد.این طبیعیه هرکسی حکومتی تشکیل میشده حکومت قابل رو نابود میکنه.حکومت عیلامیین از قسمتهای از استان لرستان کنونی،کل خوزستان و استان ایلام اکنون بود.دوستان و برادران لر و بختیاری وقتیکه این حکومت نابود شد اجداد اریایی در قسمتهای شمالی خوزستان و داستان لرستان ساکن شدند و قوم لرها و کردها اصیلترین نژاد اریایی هست.ترکها اریایی نیستن

    • آغای صیدکریم پانعربیست یا پانترکیست
      ۱. وحشیگری آنست که درباره‌ی حمله‌ی اعراب به ایران و تاریخ جاهلیت با افتخار گفته شده نه آنچه درباره‌ی مهاجرت بدون سند آریاییان به زادگاه خودشان میگویی. البته وحشیگری‌های قبایل سیبری از غز و مغول و قزلباش که در سراسر تاریخ جهان معروف است و نیازی به اثبات ندارد.

      ۲. نام عربستان در زمان قاجاریه به استان خوزستان تحمیل شد. خوزستان نامی است که از زمان هخامنشیان به مردم اوجه یا خوزی اختصاص داشت.

      ۳. خیلی در گفته‌هایت به اسرائیلیات تکیه نکن، اینها چون ندانستند حقیقت ره افسانه زدند، چگونه ثابت کردی که حضرت نوح پسری به نام سام داشته که عیلام نوه‌اش باشه و چگونه اعراب رو به این پسر سام متصل کردی؟ اینها همه غیرقابل اثباته.

    • اقلیّت مردم عرب در استان خوزستان از مردمان بومی این استان نیستند و از قرن نهم هجری قمری به سرزمین ایران و استان خوزستان بصورت خانوادگی و فردی مهاجرت کرده اند. در هنگام لشکر کشی اسکندر مقدونی به خاک ایران و عبور از خوزستان در قرن چهارم قبل از میلاد نامی از نژاد عرب در استان خوزستان نیست.

      ● ۳۰۰ سال بعد از لشکر کشی اسکندر مقدونی، استرابون جغرافیادان یونانی از خوزستان و مردم آنجا نقطه به نقطه از جلگه و کوه دشت و بیابان و از هر سنگی سخن رانده و از نظر مردم شناسی تیره به تیره و طایفه به طایفه نام می برد ولی از مردم عرب خبری و اثری و نامی نیست.قطعأ با پیروزی قوای عرب تبار اسلام بر ایران درهای استان خوزستان بر روی مردم عرب از عراق و حجاز و یمن و نجد به سرزمین حاصلخیز و پر برکت خوزستان باز شد و به این استان مهاجرت کردند. تا قرن نهم هجری مالکیّتِ یک وجب از خاک خوزستان در اختیار نژاد عرب نبوده است. سرزمین و زادگاه اصلی اعراب بخشی از کشور یمن امروزی است.

  18. آقای وبلاگ نویس، شما هم چیزهایی از دیگران شنیده و خوانده اید وگرنه اطلاعات جناب عالی نتیجه پژوهش علمی نیست . بهترین سند برای اثبات آریایی بودن ایلامیان همین ساکنین زاگرس با اکثریت جمعیت سفید پوست میباشد شما نگاهی به چهره پارسیان کرمان و مردم زاگرس بندازید ببینید ساکنین ایلام باستان(لرها) و مردم پارسیان (حاشیه کویر) کدامیک خالص ترند . و زبان کدام یک دست نخورده تر . آیین میترا از ایلام به سایر جهان راه یافته بود اونوقت شما میگید بت پرست!. یه اشتباه دیگر که گفتید ایلامیان دراویدی بودن عزیز من مجسمه های آن تمدن رو یه سرچ بکن، قیافه بخصوص بینی عقابی دارند در صورتی که دراویدی ها( سیاه پوستان هند ) بینی شبیه به آفریقایی دارند . از کی تا حالا دراویدی ها تمدن داشتن!

  19. بله و بعد این همه سال و قرن این حرف و منطق این اجازه رو به مردم میده که سازمان های تبعضی نژادی و قومی سازمان یافته رو با هدف احیای ایران آریایی گسترش بدن و واقعا ادم هایی باشن تا این زمان خون خودشون رو برتر بدونن و مخصوصا نفرتی به وجود بیاد بر ضد قومیت های مختلف مخصوصا عرب (بدون توجه به ملیت) و نقد تاریخ با وجود اینکه هیچ چیز قطعی هنوز وجود نداره و نظریه رد مهاجرت آریایی ها و حتی تمدن ایلامی ها همچنان یک چیز مبهم هست در کنار چندین و چند نظریه دیگه. ادعای مالکیت برخاک یه سرزمین و صدور قانون برای زندگی رو کی و چطور میشه تعیین کرد؟بر اساس چه معیاری و چه زمانی؟! توی قرن ۲۱ وقتی دغدغه انسان ها نجات محیط زیست، هم زیستی با تکنولوژی و حقوق انسانه تفکرات هیتلری و اریایی پرستی داره هرچی بیشتر رواج پیدا میکنه و کشور ایران که امروزه مثل بیشتر کشورهای جهان یک کشور چندقومیتی به حساب میاد مشکل قوم ستیزی داره و مخصوصا اعراب ساکن اجنوب ایران که تعداد قابل توجهی دارن و درسته یک اقلیت قومی به حساب میان و بحث ملیت و قومیت جداست و به هیچ حقی هیچکس نداره که هر قومیت دیگه ای رو به عنوان شهروندی دست دوم حساب کنه و امثال ادم هایی که امروزه زیاد شدن تریبون های اینترنتی برعلیه اعراب ایرانی انجام بدن. سرکوب و ظلم اینقد شده که مردم فقط به دنبال بهانه های مختلف برای نفرت و تهمت و توهین هستن. تاریخ میگذره و ما هم جزو تاریخ میشیم و جایگاه هرکس توی هرخاکی هزاران سال دیگ تاریخ اینده ها میشه چطور همچین چیز گذرایی میتونه باعث افتخار و قوم ستیزی بشه ؟ اونم توی این قرن قرن ۲۱ ؟!

  20. عماد ضیاغمی

    بجا بود حرفاتون

  21. باتشکر از مطلب زیبای شما…
    فارغ از تعصبات و اینکه نژاد ایلامیان از کجا بوده و به کجا رفته ، بهرحال امروز همه ایرانی هستیم و اگر در چهارگوشه‌ی کشورمون لهجه‌ها و زبانهای مختلفی وجود داره به گواه و تائید اکثر تاریخدانان و بزرگان تاریخ ، جبر زمانه‌ بوده و به نوعی مرسوم هم بوده.
    تا همین صدسال پیش مرزها به شرایط امروزی که همه میبینیم نبوده و ارتباطات مردمان در حاشیه مرزها خیلی تنگاتنگ بوده و تجارت و کسب و کارو دامداری در دوران قدیم ، مرز نمیشناخته و به همین دلایل و برای ارتباطات و فهم یکدیگر ، زبان و فرهنگ و یاحتی هنر و پوشش بین مردم تبادل میشده…البته جنگ‌ها و نزاع‌ها هم از دیگر دلایل آن میتواند باشد.
    درکل ، باید یاد بگیریم فارغ از زبان و فرهنگ و نژاد ، در قالب ایران کنار هم زندگی کنیم و به تفاوت‌هامون هم احترام بگذاریم.
    مهم اینه همه ایرانی هستیم.
    البته منم قبول دارم باهر عقیده و نظری حق نداریم تاریخو تحریف کنیم.بهتره بجای مصادره کردن تاریخ از اون درس عبرت بگیریم و گول نخوریم.
    ضمنا من در یک تحقیق چندوقت پیش خوندم کلمه‌ی «عیلام» غلطه و درستش «ایلام» هستش…دلیلش هم اینه در زبان ایلامیان حرف «ع» وجود نداشته.
    خاطرم نیست دقیقا کجا خوندمش ولی یادمه مستند بود.
    بازم از مطلب قشنگتون ممنونم
    با احترام

  22. کسانی که به خوزستان رفته اند به سرعت متوجه می شوند که به جز شهرهای غربی مثل سوسنگرد، هویزه و شهرهای صنعتی آبادان و اهواز (مرکز استان) که امواج مهاجرت اقوام گوناگون را پذیرفته اند، همه شهرهای شرقی و شمالی استان خوزستان همچون اندیمشک، دزفول، شوشتر، ایذه، هفتگل، رامهرمز و بهبهان به هیچ وجه عرب زبان نیستند و هر کدام یک لهجه محلی خاص خود را دارند که همگی پهلوی هستند و زبان فارسی رسمی نقش ارتباطی را بین برادران همه اقوام را اعم از پهلوی زبان و عرب زبان بر عهده دارد. اعراب موجود در استان خوزستان در پیش از انقلاب اسلامی اکثرا به شکل عشیره ای مانند بنی تمیم سیار بودند که در پی گسترش فرهنگ یکجانشینی در روستاها و شهرهای غربی و مرکزی ساکن شده اند و اگر بیگانگان بگذارند همه اقوام استان خوزستان با صلح و صفا در حال زندگی پر کنار هم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.