دوشنبه , مهر ۳۰ ۱۴۰۳

دروازه باغ ملی تهران

دروازه باغ ملی تهراناز بنا های تاریخی به جای مانده از دوره قاجار دروازه باغ ملی تهران می باشد که زمان احداث آن از سال ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ بوده و توسط جعفر خان کاشانی احداث شد.این بنا در خیابان امام خمینی (ره) شهر تهران واقع است که در ضلع غربی آن وزارت امور خارجه و در ضلع شرقی آن اداره پست زمان پهلوی اول وجود دارد.

نمای بیرون دروازه با شکوه آجری را که با کاشی های هفت رنگ تزیین گردیده است. کاشی کاری این بنا را استاد حسین کاشی پز انجام داده است.در طراحی داخلی آن از تصاویر کوروش و مردمان عهد هخامنشی استفاده شده‌است.این بنا یک ساختمان قدیمی دوران قاجار است که چند صد متر به سمت شمال امتداد دارد و از فضای بین آن برای سالهای طولانی به عنوان زمین رژه ارتش بزرگ (میدان مشق) استفاده می‌کرده‌اند.

تصویر قدیمی دروازه باغ ملیتصویری قدیمی از دروازه باغ ملی

جدا از کتیبه های متعددی که روی دروازه قرار دارند، کاشی‌کاری‌هایی نیز در دو طرف دروازه وجود دارند که روی آنها توضیحاتی راجب به وسایل جنگی از قبیل توپ و تفنگ‌ها و سربازان نوشته شده است.کتیبه اصلی بر بالای طاق واقع شده است و در بالای آن اتاقی قرار دارد که موسیقی نظامی را در آنجا می نواختند. کتیبه دیگر بیان می‌کند که دروازه ساخته شده از آهن آن در زرادخانه تهران درست شده است.عمارت سردر باغ ملی مربوط به اواخر دوره قاجار است و این اثر در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

درباره ی کاوه آهنگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.