دوشنبه , مهر ۳۰ ۱۴۰۳

عمارت کلاه فرنگی شیراز

عمارت کلاه فرنگی شیرازعمارت کلاه فرنگی یکی از آثار تاریخی شهر شیراز می باشد.این بنای تاریخی که زمان ساخت آن در دوره زندیه بود با نام های باغ نظر ، باغ موزه،باغ شاهزاده، آرامگاه وکیل، عمارت چهارفصل یا باغ حکومتی نیز نام برده می شود.این عمارت هشت ضلعی را که محل پذیرایی از مهمانان، سفیران خارجی و انجام مراسم رسمی و اعیاد گوناگون بوده‌است و بوسیله ازاره های سنگی یکپارچه و تزیینات کاشی کاری با نقوش اسلیمی، گل و مرغ، مناظر شکارگاه و صحنه‌های الهام گرفته از قصه‌ها و داستان‌های قدیمی تزیین شده است را کریم خان زند در میان باغ نظر شیراز ساخت.

نمای بیرونی عمارت که هشت ضلعی می باشد با کاشی کاری های گل و مرغ مزین شده.همچنین در بالای عمارت با اسپرها و لچکی‌های کاشی‌کاری شده بنا را مزین شده است.داخل بنا شامل یک تالار مرکزی گنبد‌دار و چهار شاه نشین جانبی است که در حد فاصل آنها یک اتاق قرار دارد.

عمارت کلاه فرنگی شیرازفضاهای درونی بنا شامل یک بخش مرکزی و چهار شاه نشین جانبی است. سطوح داخلی عمارت شامل طاق ها، میان طاق ها، مقرنس‌کاری‌ها و طاقچه‌ها است که تمامی نقوش داخل عمارت مشتمل بر طرح های اسلیمی و گل و مرغ می باشد. یک آب نمای یک پارچه از سنگ مرمر نیز در کف طراوت فضای داخلی را موجب گردیده است. پس از مرگ کریم خان وی را در این مکان بنا به وصیت نامه اش (وکیل الرعایا)به خاک سپردند و بخاطر همین دلیل است که این عمارت را آرامگاه وکیل می خوانند اما آقا محمد خان قاجار در سال ۱۲۰۶ خورشیدی بدلیل کینه‌ توزی دستور نبش قبر  کریم خان را صادر کرد و استخوان‌های وی را به کاخ گلستان منتقل کردند و در زمان پهلوی اول استخوان‌ها نبش قبر گردید و به این مکان عودت شد.

عمارت کلاه فرنگی شیرازعمارت کلاه فرنگی وکیل از سال ۱۳۱۵ شمسی به موزه تبدیل و عنوان موزه پارس بر آن نهاده شد. آثار و اشیا موجود در آن، شامل اشیاء ماقبل تاریخ و دوران اسلامی است که از جمله این آثار؛ ظروف سفالی، مفرغی، کتب خطی، تابلوهای نقاشی و آثار لاکی مربوط به ادوار مختلف می باشد.

درباره ی کاوه آهنگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.