دوشنبه , مهر ۳۰ ۱۴۰۳

مردم ایران چه نژادهایی دارند؟

iran 7000 saleارسالی دوست عزیز مهرداد

مردم ایران چه نژادهایی دارند؟
پیش از ورود و استقرار آریایی ها،‌ نژادهای بومی ای در ایران زندگی می کردند. از جمله این نژادها می توان به نژادهای مدیترانه ای، ‌استرالیایی،‌ نگرویی و حامی اشاره کرد. اقوام عیلامی،‌ کاسی،‌ لولویی،‌ کادوسی و تپوری از اقوام مربوط به این نژادها بودند. ورود اقوام بیگانه مانند اقوام هند و اروپایی،‌ سامی،‌ عبری،‌ تورانی،‌ گرجی و چرکسی موجب افزایش تعداد نژادها در ایران شد.

در حال حاضر علاوه بر اقوامی که به زبان فارسی صحبت می کنند، گروه های نژادی دیگر از نظر زبانی که به آن تکلم می کنند به شش دسته تقسیم می شوند:
۱- ترکمنان: این مردمان بیشتر در شمال استان خراسان و شرق استان مازندران زندگی می کنند و از نظر شکل ظاهری شبیه به مردم چین و مغولستان هستند و در واقع از بقایای مهاجمانی که پیش از این به ایران حمله کرده اند،‌ هستند. ترکمنان علاوه بر اقامتگاه های دایمی دارای خیمه هایی هستند که هنگام کوچ برپا می کنند. طوایف مهم ترکمنان شامل کوکلان و یموت (شامل تیره های جعفربای و اتابای) می شوند.

۲- ترک زبانان: این مردمان در بیشتر نقاط ایران پراکنده اند و بیشتر در منطقه آذربایجان زندگی می کنند. ترک زبانان از شاخه های اصیل آریایی هستند که در طول تاریخ بر اثر آمیزش با ترکان عثمانی و تیره های گرجی و قفقازی تغییرات زیادی در زبان آنها ایجاد شده است.

تعداد زیادی ایلات ترک زبان وجود دارد که عبارتند از:

قشقایی،‌ ایل سون (شاهسون)،‌ ارسبارانی و خلخالی. برخی قشقایی ها را از طوایف مغول و برخی از طوایف قدیمی آسیای صغیر (خلج) می دانند. اجداد قشقایی ها در ابتدا در قفقاز زندگی می کرده اند.

تیره های مهم قشقایی عبارت از: کشکولی،‌ دره شولی و شش بلوکی هستند. قشقایی ها در فارس سکونت دارند. ایلات خمسه که در این ناحیه زندگی می کنند اینانلو،‌ بهارلو و نفر هستند. ایلات ایل سون (شاهسون) و ارسبارانی و خلخالی ترک زبانان آذربایجان شرقی هستند.

۳-کردها : نژاد کرد که تعداد آنها حدود پنج میلیون نفر تخمین زده می شود در ایران،‌ عراق، ترکیه و قفقاز زندگی می کنند. در ایران بزرگ ترین مرکز تمرکز کردها اردلان است که شامل آذربایجان غربی و کردستان است. اکثر آنها پیرو مذهب تسنن هستند و زبانشان شاخه ای از زبان فارسی است که از تیره هند و اروپایی منشعب می شود. طوایف کرد عبارتند از: مکری،‌ گوران،‌ کلهر،‌ سنجابی،‌ قبادی، زعفرانلو و شادلو.

۴-لرها : لرها در غرب رشته کوه های زاگرس و جنوب کردستان زندگی می کنند و بیشتر پیرو مذهب تشیع هستند. طوایف مهم لر عبارتند از: سگوند،‌ ممسنی،‌ لک، عشایر کهکیلویه و بویراحمد و بختیاری ها.
بختیاری ها ایلات کوچ کننده ای هستند که از نظر تعداد افراد کوچ کننده در ایران مقام اول را دارا هستند. بختیاری ها به دو ایل بزرگ هفت لنگ و چهارلنگ تقسیم می شوند. همچنین به چند تیره مانند دورکی، باباوی، راکی،‌ بختیاری وند، دنیاران، بانکی و … تقسیم می شوند. نژاد آنها مخلوطی از لری و ترکی است.

۵-عرب زبانان: در خوزستان و سواحل و جزایر خلیج فارس ساکنند. اینان بر اثر مجاورت با کشورهای همسایه عرب زبان، پیوندهای نژادی و زبانی با آنان دارند. از ایلات عرب می توان به بنی طرف، بنی کعب، آل خمیس،‌ آل حمیر،‌ آل کثیر، صابیان،‌ بنی صالح و بنی تمیم اشاره کرد.

۶- بلوچ ها: اگرچه بیشتر بلوچ ها در بلوچستان ساکن هستند،‌ اما تعدادی از آنها نیز در سیستان، کرمان و کشور پاکستان زندگی می کنند. بلوچ ها به شیوه های مختلف امرار معاش می کنند. طوایف مهم بلوچ عبارتند از: یاراحمدزایی، میرعبدی، نارویی، ریگی، مارانی و مرادانی. آنان از اعقاب بلوچ های باستانی براهویی هستند که بر اثر تهاجم آریایی ها، به جنوب شرقی ایران رانده شدند.

………………………………..

منبع :
براساس دایره المعارف مصور ایران و جهان

درباره ی mehrdad

۱۶ دیدگاه

  1. اولا که طایفه های لر رو اشتباه گفت
    دوما،این کجا نژاد لر رو بازگو کرد?یه تقسیم.بندی ساده فامیلی بود…مهم ترین طایفه لر،بیران و باجلان هستند

  2. به نام خدا

    این نوشتار هیچ گونه پایه علمی و پژوهشی ندارد و ایرادهای زیادی در آن وجود دارد  به طور مثال تفاوتهای زبانی دلیلی بر تفاوت نژادی نیست و نود درصد زبانهای ایرانزمین از یک ریشه میباشند

  3. منبع شما چیه؟ این منبع هست؟ کتابی که چند ساله بدون منبع معتبر نوشته شده را منبع معتبر میدونی؟ حداقل کتاب کاشغری رو منبع قرار میدادی و از مطالب اون استفاده میکردی چون نسبت به اینها معتبرتر و قدیمی تر است.در زمان گذشته ترکان (ماد،آتروپادگان)در فلات ایران حکومت میکردند و فارسها از شرق وارد فلات ایران شدند و بهتر است بگویید فارسها بیگانه هستند.بن خلدون:ایران سرزمین ترکان است

  4. درود بر شما.پرسشی از شما داشتم آیا میتونیم مغولها رو شاخه ای از ترک ها بدونیم ؟؟مثلا ما پارس ها رو شاخه ای از آریاییها میدونیم.و پرسشی دیگر آیا دراویدی ها با سامی ها هم نژادن؟با سپاس از پاسخگویی شما.

  5. دوستان گرامی امروزه علم ژنتیک ثابت کرده که همهانسان ها فقط یک نژاد هستند,و ان هم نژاد انسانی!علم ژنتیک ثابت کرده نژادی تحت عنوان نژاد اریایی و نژاد ایرانی و نژاد ترک,نژاد کرد و نژاد فارس و نژاد سامی و یا نژاد اورال و غیره وجود ندارند و ساخته ذهن بشر هستن!حتی خود ژنتیک که انسان ها را بر اساس ویژگی های فونوتیپی به چهار نژاد سفید و زرد و سیاه و استرایید تقسیم کرده فقط جنبه ظاهری و فنوتیپی دارد نه ژنتیکی ! زیرا رنگ پوست به ملانین ترشح شده بستگی داره که ترشح ملانین هم به میزان زاویه تابش نور خورشید در نقاط مختلف جهان بستگی دارد,در افریقا چون تابش شدید هست ملانین زیاد ترشح شده و زیر پوست جمع میشود و باعث تیرگی پوست میشود ,در اسیا و اروپا و نیز با توجه به تغییر زاویه تابش خورشید ملانین ترشح شده هم کم میشود و ما شاهد مردمان سفید پوست و زرد پوست هستیم,همچنین بادامی یا درشت بودن چشم به چین خوردگی پلک فوقانی بستگی دارد که ان هم باز محیط زیست بستگی دارد و سرمای شدید آسیای مرکزی و سیبری و انعکاس نور تابش شده از برف و هزاران دلیل دیگه باعث جمع شدن و چین خوردگی پلک فوقانی میشود!که طی چند صد سال این خصوصیات به صورت وراثت به نسل فرد منتقل میشه,در کل محیط زیست ویژگی ظاهری ما را تعیین میکند نه قومیت و زبانمان!از این رو ترکان ایران و قفقاز و جنوب روسیه با ترکان اسیای میانه تفاوت ظاهری دارند,و یا عرب های سوریه و عراق نسبت به عرب های شمال افریقا تفاوت چهره دارند و غیره,دانشمندان ژنتیک فرانسوی و آلمانی وقتی جسد یک زن که مربوط به دویست هزار سال پیش هست رو بررسی کردن و دی ان ای ان را استخراج کردن, بعد از ازمایش ژنتیکی که از مردم ۱۴۷ کشور جهان گرفتن متوجه شدن که همه نمونه ها ژنتیک میتکوندری مربوط به این جسد زن رو دارند,یعنی زرد پوستان و سفید پوستان و سیاه پوستان همه و همه ژنتیک این جسد رو داشتن از این رو به این جسد و دی ان ای آن میتکوندری حوا گفتن,در حالی که ان زن طبق بررسی ها سیاه پوست بوده ولی میتوکندری ان در در سفید پوستان و زرد پوستانو خود سیاه پوستان هم بوده!در کل از لحاظ ژنتیکی همه انسان ها یک نیای مشترک دارند!

  6. س.بلوچ ها در بلوچستان سکونت دارن نه سیستان.سیستان خودش طوایف جداگانه ای داره که سیستانی یا زابلی میگن بهشون که به خاطر محرومیت زیاد کسی بهش رسیدگی نمیکنه ونکرده که اسمشو کسی نمیدونه هنوز و سیستانو به بقیه نژادها میچسبونن.

  7. سلام زهرا خانم اگه منظورت مغولها هست باید بدونی بسیاری از فارس زبانان افغان و تاجیک پشتون هم زرد پوست و چشمهای بادامی دارند پس باید ارتباطی با مغولها داشته باشند و یا در خراسان سمالی و رضوی و جنوبی بسیاری از فارس زبانان زرد پوست و چشمهای بادامی دارند اما در اینجا چه فارسها و چه تورکها هیچ ارتباطی با مغولها ندارند اگه مایل باشی یه سفر بری اردبیل دشت مغان شاید حیرت زده بشی انچه از قوم تورک خواهی دید که بسیار جالب است بیش از ۸۵درصد اعشایر تورک چشمانی ابی موهای بور و شکل و شمایل اروپایی دارند یعنی از بسیاری از ایرانیان زیبارو خوشکل و خوشتیپ هستند امتحان مجانی هست پس ایا مردمانی بور و چشم ابی اردبیل با مغولان یکسان نیستند اقوام تورک در پهنه ۳ قاره اسیا اروپا و افریقا بوده اند و اگه یه نگاهی به تاریخنگاران چینی هندی روسی عربی و اروپایی بکنید متوجه میسوید که انان این اقوام را مردمانی با چشمانی ابی و موهایی بور و بسیار زیبا یاد کردنند اما متاسفانه دستهایی در کار هست که این مردمان را با مغولان زرد پوست میخواهند پیوند دهند تا تاریخ را تحریف کنند خوب خواهر مهربان من در فلاند بلغارستان لهستان رومانی اوکراین روسیه اذربایجان ترکیه یونان قفقاز ایران عراق مصر لیبی مراکش ایتالیا سوعد ژاپن چین هند تایلند افغانستان پاکیتان ترکمنستان ازبکستان قزاقستان المان همه و همه با اقوام تورک همرز بودنند و همه برای اینکه خود را پیروز بدانند برای خود بر پیروزی بر تورکاا افسانه سرایی کردنند حتی مغولان و چینیها و روسها گرجبها و ارامنه و فارس و افغان و پشتون و هندو و اروپاییان خوب ابن هیت قصه اقوام تورک

    • خخخخخخخخ ترکمنها ازبک ها اویغور ها که ترک اصیل هستند همه چشم بادامی اند تاجیک ها هم چشم بادامی زیاد ندارند و خیلی کم است واین هزاره های افغانستان هستند که ترک ومغول تبارند و فارسی زبان.نکشی ما رو طورک نوردیک

    • منهورت اگر ترکمنهاست که باید بدانی هیچکدام چشم ابی ندارند و موهای بور هم ندارند. بله مردم شمال ایران چشم ابی و موی بور دارند زیرا کمتر با عربها دچار امیزش نژادی شدند. اما همان ایرانیها در سین کیانگ و اسیای میانه بدلیل اختلاط نژادی امروزه بیشتر شبیه زرد پوستان هستند تا سفید پوستان.

  8. اولا نژاد کرد ها آریایی هست مادها کرد بودند

    • بیران پور آریایی

      بسیار مبتدی و ناآگاهانه لر ها را تبار شناسی کردید .لر ها از اصیل ترین نژاد ها هستند قبل از پیدایش نام ایران لرها وجود داشتند و همواره در قلب تاریخ نام لر می درخشد. در تمامی ادوار تاریخ به لر ها اشاره شده شده است .پارینه سنگی ،نو سنگی،ایلام،باختریان دوران هخامنشیان در شوش و انشان و پارس در حکومت پارتیان نگاره های مهم در ایذه و کشف مجسمه مرد پارتی در لرستان غار کلماکره و در شمال خوزستان غار پبده .منابع های محکم و پایدار زیادی وجود دارند که اعتراف بر قوم اصیل و کهن لر دارند . مطالب ذکر شده فقط برای آگاهی شما بود ‌لطفا با اگاهی و منابع در مورد قوم لر مطالب را به اشتراک بگذارید .
      زنده باد ایران
      زنده باد قوم لر

  9. همش اشتباه طبق نظر زبانشناس ها و دانشگاه هی معتبر لک ها کورد هستن و زبان انها فارسی نیست

  10. بیران پور آریایی

    بسیار مبتدی و ناآگاهانه لر ها را تبار شناسی کردید .لر ها از اصیل ترین نژاد ها هستند قبل از پیدایش نام ایران لرها وجود داشتند و همواره در قلب تاریخ نام لر می درخشد. در تمامی ادوار تاریخ به لر ها اشاره شده شده است .پارینه سنگی ،نو سنگی،ایلام،باختریان دوران هخامنشیان در شوش و انشان و پارس در حکومت پارتیان نگاره های مهم در ایذه و کشف مجسمه مرد پارتی در لرستان غار کلماکره و در شمال خوزستان غار پبده .منابع های محکم و پایدار زیادی وجود دارند که اعتراف بر قوم اصیل و کهن لر دارند . مطالب ذکر شده فقط برای آگاهی شما بود ‌لطفا با اگاهی و منابع در مورد قوم لر مطالب را به اشتراک بگذارید .
    زنده باد ایران
    زنده باد قوم لر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.