یکشنبه , اردیبهشت ۳۰ ۱۴۰۳

پان‌ترکان و دشمنی با زبان پارسی

از آنجا که زبان پارسی یکی از عامل‌های پیونددهنده‌ی ایرانیان در طول تاریخ – به ویژه پس از اسلام – بوده است تجزیه‌طلبان و دشمنان ایران به تازگی برای رسیدن به هدف‌های شوم خود نوک حمله را به سوی زبان پارسی گرفته‌اند و در این راستا ادعاهای بی‌پایه و مسخره‌ای می‌کنند که به چند مورد آنها می‌پردازم.

نخست باید تاکید و تکرار کنم که من به هر دو زبان ترکی و پارسی و سخنگویان این دو زبان احترام می‌گذارم. روشن است آنچه در زیر می‌آید تنها بررسی و روشنگری درباره‌ی نظرهای بی‌پایه و دروغ‌های گروه اندک و اقلیت و افراطی و تجزیه‌طلب پان‌ترک است. ایرانیان آذربایجانی ترک نیستند زیرا فرهنگ ایرانی دارند. حتا اگر بخواهیم مانند برخی به تبار و ویژگی‌های بدنی و زیست‌شناختی تاکید کنیم پژوهش‌های ژنتیکی ایرانیان آذربایجانی نشان داده است که این گروه ترک‌زبان نیز با دیگر ایرانیان مانند کردها و لران و اصفهانیان و تهرانیان و … پیوسته‌اند.

مقایسه و رتبه‌بندی زبان پارسی و ترکی
چند سال پیش یکی از مجله‌های پان‌ترک درون ایران به نام «امید زنجان» ادعای ابله انه و بی‌پایه‌ای را مطرح کرد و بدون دادن سند و مدرکی نوشت که طبق اعلامیه‌ی سازمان یونسکو «زبان فارسی لهجه‌ی سی و سوم زبان عربی» است. این سخن آن قدر بی‌معنا و بی‌پایه و اساس است که نیازی به توضیح ندارد و به قول معروف مرغ پخته را هم به خنده می‌اندازد. کسی که اندکی درک و شعور زبانی و زبان‌شناسی داشته باشد و فرق زبان و لهجه را بداند می‌فهمد که زبان پارسی و زبان عربی دو زبان بسیار متفاوت و متمایز و از هم جدا هستند. زیرا مهم‌ترین عنصر و استخوان‌بندی هر زبان دستور زبان آن است و دستور زبان پارسی با صرف و نحو عربی بسیار فرق دارد. این ادعا نشان می‌دهد که گوینده‌ی آن نه زبان پارسی را می‌فهمد و نه شناختی از زبان عربی دارد.

حتی به فرض محال هم زبان پارسی به قول اینان «لهجه»ی زبان عربی باشد. معنای «لهجه‌ی سی و سوم» چیست؟ رتبه‌بندی لهجه‌ها بر چه پایه‌ای انجام می‌شود؟ آن سی و دو لهجه‌ی دیگر زبان عربی کدام اند؟ چرا برای نمونه زبان پارسی لهجه‌ی سی و چهارم یا حتی لهجه‌ی هفتاد و نهم نشده است؟ شاید نویسنده بیشتر از عدد سی و سه را بلد نبوده است؟!!!!! مانند برخی قبیله‌های بومیان که در دستگاه شمارش خود بالاتر از سه یا هفت یا ده ندارند؟!!!!!

جالب آن که از سوی دیگر در همین اعلامیه، «زبان ترکی سومین زبان باقاعده‌ی دنیا» معرفی شده است! باز باید پرسید رتبه‌بندی زبان‌ها بر چه پایه‌ای انجام می‌شود؟ معیارها و ملاک‌های این رتبه‌بندی چیست؟ دو زبان باقاعده‌ی دیگر دنیا کدام اند؟ زبان چهارم و پنجم باقاعده کدام است؟ منظور از زبان باقاعده چیست؟ کلاً چند زبان باقاعده در جهان وجود دارد؟

یا گروه دیگری نوشتند که

موسسه‌ی ائی.ام. تی و آ.ام.تی – که در اروپا و آمریکا واقع شده و تحت مدیریت برجسته‌ترین زبان‌شناسان اداره می‌شود و همه ساله گزارش‌های زیادی را درباره‌ی زبان‌ها منتشر می‌کنند و کلیه‌ی استانداردهای زبان‌شناسی از این ادارات که دولتی هستند، اعلام می‌شود – چنین اعلام کرده‌اند:

– ۹۲ درصد کلمات فارسی از عربی و ترکی گرفته شده و مابقی بدون هیچ فرمولی تولید شده‌اند.
– در هیچ یک از زبان‌های بین‌المللی لغتی از زبان فارسی وجود ندارد.
– جملات فارسی ۶۷ درصد ابهام تولید می‌کنند (یعنی یک خارجی که فارسی را یاد گرفته، به سختی می‌تواند در ایران صحبت کرده و یا جملات فارسی را درک کند مگر آن که مدت زیادی در همان جامعه مانده و به صورت تجربی یاد بگیرد) که این برای یک زبان ضعف نسبتا بزرگی است.

اما از سوی دیگر:
– ۱۰۰ درصد کلمات ترکی ریشه‌ی اصلی دارند.
– ۲ درصد کلمات ترکی از ایتالیایی، فرانسوی و انگلیسی گرفته شده است.
– ۱۹ درصد کلمات انگلیسی از زبان ترکی گرفته شده است.
– ۳۹ درصد کلمات ایتالیایی، ۱۷ درصد کلمات آلمانی و ۹ درصد کلمات فرانسوی از زبان ترکی گرفته شده است.
– ۱۰۰ درصد کلمات انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و ترکی دارای عمق ریخت‌شناسی هستند.
– ۸۳ درصد کلمات انگلیسی ریشه‌ی اصلی دارند.
– جملات ترکی ۲ درصد ابهام جمله‌ای ایجاد می‌کنند (یعنی اگر یک خارجی زبان ترکی را از روی کتاب یاد بگیرد، پس از ورود به یک کشور ترک زبان مشکلی نخواهد داشت)
– جملات انگلیسی نیم درصد و جملات فرانسوی تقریبا ۱ درصد ابهام تولید می‌کنند.

معنای این ادعاها آن است که از هر ۱۰ واژه در زبان انگلیسی دو تای آنها ترکی است و از هر ۱۰ واژه در زبان ایتالیایی ۴ تای آنها ترکی است! این که کلمه‌ای ریشه‌ی اصلی دارد یعنی چه؟ نویسنده حتا حساب ساده هم بلد نیست. اگر ۸۳ درصد واژه‌های انگلیسی ریشه‌ی اصلی دارند و ۱۹ درصد آنها از زبان ترکی گرفته شده‌اند آنگاه جمع این دو می‌شود ۱۰۲ درصد!

این ادعاهای احمقانه و مسخره تنها نشان‌دهنده‌ی عمق بی‌سوادی و درماندگی نویسندگان آن و شدت دشمنی هیستیریک و روان‌پریشانه‌ی آنان نسبت به زبان پارسی است. این ادعاها درباره‌ی زبان ترکی تا آنجا پیش می‌رود که می‌نویسد:

[این موسسه‌ها] زبان ترکی را شاهکار زبان معرفی کرده‌اند که برای ساخت آن از فرمول‌های بسیار پیچیده‌ای استفاده شده است. خانم «نیکیتا هایدن» متخصص و زبان‌شناس مشهور آلمانی در موسسه‌ی اروپایی «یوروتوم» گفته است: «انسان در آن زمان قادر به تولید این زبان نبوده و موجودات فضایی این زبان را خلق کرده و یا خداوند به پیامبران خود عالی‌ترین کلام ارتباطی را داده است».!!!!

انگار زبان ماده‌ی شیمیایی است که برای ساختن آن از فرمول‌های پیچیده استفاده شود!

تحمیلی بودن زبان پارسی در ایران
ادعای دیگر پان‌ترکان این است که زبان پارسی در ایران از زمان رضا شاه پهلوی رسمی شده است و پیش از آن کسی زبان پارسی را نمی‌دانسته و از زمان رضا شاه مردم مجبور شدند که پارسی یاد بگیرند. این افراد که نیازی به سند و مدرک و تاریخ معتبر ندارند و هرگاه که سند بخواهند خودشان جعل می‌کنند یا اگر سندی تاریخ مخالف آنان باشند آن را تحریف می‌کنند این اندازه بی‌سوادند که نمی‌دانند «رسمی شدن» زبان پارسی به صورت قانونی در قانون اساسی مشروطه در زمان مظفرالدین شاه قاجار بوده است. وگرنه رایج بودن زبان پارسی به عنوان زبان ملی و مشترک همه‌ی ساکنان ایران‌زمین در طول تاریخ از انبوه کتاب‌ها و رساله‌ها و نوشتارهای تولید شده در گوشه گوشه‌ی ایران‌زمین از میان‌رودان تا مرزهای هندوچین روشن و دانسته است.

این پان‌ترکان که حافظه‌ی خوبی هم ندارند از سوی دیگر وقتی نیاز به افتخار به ترکان باشد فرمانروایان ترک را رواج‌دهندگان زبان پارسی در همه‌ی ایران می‌دانند!

در کنار این ادعای تحمیلی بودن زبان پارسی از زمان رضا شاه، پان‌ترکان ادعا می‌کنند که زبان ترکی در سراسر ایران از گذشته‌های بسیار دور رواج داشته و در آذربایجان به چند هزار سال پیش از میلاد هم می‌رسد! حتا برخی از باکونشینان می‌گویند که اوستا به زبان ترکی باستان نوشته شده است! این ادعای مضحک هم نشان می‌دهد که این افراد هیچ شناخت و درکی از مبحث و مقوله‌ی زبان و زبان‌شناسی و تاریخ ندارند.

آموزش تنها به زبان ترکی
موضوع دیگری که پان‌ترکان از روی دشمنی با زبان پارسی – به ویژه همزمان با «روز جهانی زبان مادری» – مطرح می‌کنند موضوع آموزش تنها به زبان ترکی است.اما موضوع این است که آنها می‌خواهند تنها به زبان ترکی آموزش ببینند و زبان پارسی را به کلی کنار بگذارند. حال آن که در هر کشوری در دنیا آموزش به زبان مادری در کنار زبان ملی و رسمی آن کشور است نه جایگزین آن.

اما بگذارید به موردی جالب بپردازم..:

– و حالا: بیگانه بودن زبان پارسی دری در ایران!
اما جالب‌تر آن که یکی از این پان‌ترکان با به هم بافتن خشک و تر و تحریف و بدفهمی برخی داده‌های زبان‌شناسی و تاریخی، ادعا کرده است که زبان پارسی ریشه در ایران نداشته است و از بیرون وارد ایران شده و کلاً زبانی بیگانه و مهاجر است.

نوشتار او آن قدر طولانی و پر از یاوه و سخنان باطل است که تنها به چند مورد آن اشاره می‌کنم.

اگر فارسی دری در تداوم زبان پهلوی بود چرا تا قرن هفتم هجری حتی یک بیت شعر در منطقه‌ی استان فارس – که مسکن اصلی فارس‌زبانان است – به فارسی دری سروده نشده است و یک سطر نثر به زبان دری تا قرن هفتم هجری در این مناطق نوشته نشده است؟! در حالی که در مناطق دیگر بخصوص مناطقی که سلاطین، مراکز حکومتی خود را در آن قرار داده بودند آثار فراوان به زبان دری (فارسی) می‌بینیم؛ مثل مناطق تاجیکستان و افغانستان که مرکز حکومت‌های سامانی و غزنوی بوده و عراق عجم (مناطق مرکزی ایران چون شهر ری، قم، کاشان، اراک، اصفهان) که مرکز حکومت سلجوقیان بوده است!

من نمی‌دانم چه گونه این شخص می‌تواند در یک بند این همه دروغ و یاوه سر هم کند!

۱- تاجیکستان و افغانستان مرزهای امروزی هستند و در گذشته بخشی از ایران بزرگ بوده‌اند.

۲- فارس نام استانی است و نام زبان پارسی یا فارسی است. پس باید گفت «فارسی‌زبان» نه فارس‌زبان. چه کسی گفته استان فارس مسکن اصلی فارس‌زبانان است؟ آیا منظور این جمله آن است که همه‌ی کسانی که در ایران به زبان پارسی سخن می‌گویند اصل‌شان از استان فارس است؟

۳- دولت‌های سامانی و غزنوی و سلجوقی در دنباله‌ی هم بودند نه همزمان. قلمرو سامانیان شامل تاجیکستان و افغانستان امروزی و بخش‌هایی از شرق ایران امروزی بود. سپس بخش‌هایی از این سرزمین‌ها به دست غزنویان افتاد و پس از آن سلجوقیان بر آن حاکم شدند. سلجوقیان غرب ایران (عراق عجم) را هم به قلمرو خود افزودند.

۴- باید به این نویسنده یادآوری کرد که پیش از سده‌ی هفتم هجری نه چاپخانه وجود داشته و نه اینترنت که نویسندگان آثار خود را منتشر کنند و به دست همه برسانند! در گذشته به خاطر شرایط اجتماعی اگر کتابی نوشته می‌شد و به فرمانروایی و مرکز حکومتی تقدیم نمی‌شد احتمال از میان رفتن آن بسیار بود. مانند امروز نبود که ناشران مستقلی باشند و ده هزار جلد از هر کتاب چاپ و منتشر کنند! حتا اگر کتابی در کتابخانه‌ها نگهداری می‌شد همان ترکانی که پان‌ترکان بدانان می‌نازند در تاخت و تاز و هجوم‌های خود آنها را نابود می‌کردند.

۵- استان فارس مدتی مرکز حکومت آل بویه بود. این دولت به ویژه در دوران پناه خسرو (فناخسرو) عضدالدوله در آبادانی فارس بسیار کوشید و دربار آنان مرکز دانشمندان و نویسندگان بزرگ بود. به طوری که ابوحیان توحیدی که خود تبار شیرازی داشت و در بغداد زاده شده بود در زمان عضدالدوله به شیراز بازگشت و در آنجا چند کتاب به زبان عربی نوشت. هم چنین دولت آل بویه‌ی فارس برای رقابت با بغداد بیشتر از نویسندگان عربی‌نویس پشتیبانی می‌کرد.

۶- پان‌ترکان که سواد ادبی و تاریخی ندارند از استان فارس تنها نام سعدی و حافظ را شنیده‌اند. حال آن که پیش از سعدی در استان فارس نویسندگان و شاعران فراوانی بوده‌اند. برای نمونه می‌توان از کتاب تاریخ «فارسنامه»ی ابن‌بلخی نام برد که تبارش از بلخ بودند اما خودش در فارس زاده شده است. وی این کتاب ۱۸۰ صفحه‌ای را در حدود ۵۰۰ ق. به زبان پارسی نگاشته است. یا می‌توان از شیخ روزبهان بَقلی نام برد که از عارفان بزرگ و مشهور ایرانی است و در سال ۵۵۲ ق. زاده شده و مزارش در شهر شیراز زیارتگاه مردم است. شیخ روزبهان کتاب‌های فراوانی به عربی و پارسی نوشته است. از جمله کتاب‌های پارسی او می‌توان از رساله‌ی قدس، غلطات السالکین، و شرح شحطیات نام برد. این هم یک رباعی از شیخ روزبهان:

دل داغ تو دارد، ار نه بفروختمی ————– در دیده تویی، وگرنه بردوختمی
جان منزل توست، ور نه روزی صدبار ———- در پیش تو چون سپند برسوختمی

بنابراین می‌بینیم بیش از یک سطر نثر پارسی دری از استان فارس متعلق به پیش از سعدی و سده‌ی هفتم برجا مانده است. نویسنده‌ی پان‌ترک ناآگاهی خود را به نبودن اثر تعبیر کرده است.

اما پیدایش و ظهور این دو ستاره‌ی بزرگ زبان پارسی یعنی سعدی و حافظ شیرازی باعث فراموشی نام دیگر شاعران و نویسندگان استان فارس در میان مردم شده است. حتا نام معاصران این دو نیز در میان مردم عادی فراموش شده است. اما در کتاب‌های تذکره و در میان کارشناسان ادبیات پارسی به خوبی شناخته شده‌اند مانند مجد همگر و امامی شیرازی که با سعدی رقابت داشتند. حتا هُمام تبریزی (همزمان با سعدی) نیز مدتی در دربار حاکمان فارس در شیراز به سر می‌برده است و شاید در همین دوران سروده است:

هُمام را نیز سخنان دلفریب هست ———– ولی چه سود که بیچاره نیست شیرازی

این نویسنده اگر از بحث‌های زبان‌شناسی آگاهی می‌داشت می‌دانست که کسی پارسی دری را فرزند مستقیم و جایگزین زبان پهلوی ساسانی و در ادامه‌ی آن نمی‌داند. زبان پارسی دری همان گونه که از نامش برمی‌آید زبان درباری بوده است یعنی زبان رسمی و نگارشی. همان گونه که زبان نگارشی امروز با زبان گفتاری مردم تهران و اصفهان و کرمان و مشهد و تبریز تفاوت دارد. حتا در فرهنگ دهخدا – که متن زبان‌شناسی نیست – در درآیه‌ی «دری» چنین آمده است:

لهجه‌ی ادبی ایران را – که از اواسط قرن سوم هجری به بعد رواج یافته و به دری یا فارسی دری یا فارسی مشهور است – نمی‌توان فقط از اصل فارسی میانه (پهلوی ساسانی) دانست بلکه در اساس یک لهجه‌ی عمومی ادبی است که در اواخر عهد ساسانی و قرن‌های اولیه‌ی اسلامی در ایران شیوع داشت و تحت تاثیر و تاثر متقابل لهجه‌های رسمی دوره‌ی اشکانی (پارتی) و ساسانی (پارسی) در یکدیگر و در لهجه‌های محلی به تدریج متداول شده و تقریباً وضع ثابتی گرفته و هیئت زبان کتابت حاصل کرده بود. … این زبان به نحو خالص نزدیک با پهلوی جنوبی (پارسی میانه) نبود زیرا نفوذ فراوانی از لهجه‌های خراسان قدیم و بعضی از لهجه‌های مشرق در آن مشهود است، و نیز لهجه‌ی شرقی محض نیز شمرده نمی‌شد زیرا تاثیر و نفوذ پهلوی جنوبی (پارسی میانه) و لهجه‌های غربی هم در آن ملاحظه می‌شود. … این زبان عمومی را از آن جهت دری می‌گفتند که «لانها اللسان الذی تکتب به رسائل السلطان و ترفع بها الیه القصص، و اشتقاقه من الدر و هو الباب، یعنی انه الکلام الذی یتکلم به علی الباب» [=همانا این زبانی است که نامه‌های شاهان را بدان می‌نوشتند و بدان داستان‌ها می‌پرداختند و ریشه‌ی آن از «در» به معنای دربار است یعنی سخنی که در دربار به کار می‌رود.]

پس نویسنده‌ی پان‌ترک کشف جدیدی نکرده است و پرده از راز پنهانی برنداشته است که جلوی ادعای خود نشان تعجب بگذارد. کسی هم این موضوع را پنهان نکرده بود.

این پان‌ترک مانند دیگر دوستان و شریکانش تحریف سند هم می‌کند:

ابن ندیم در کتاب «الفهرست» خود با اتکا به عبدالله ابن مقفع، دری را زبان درباریان و زبان اهل خراسان و مشرق و اهل بلخ … دانسته است.

اینجا نیز با نقل نصف و نیمه‌ی سخن ابن ندیم تنها به دنبال هدف خاص خود بوده است. آیا اهل خراسان ایرانی نیستند و نبودند که ایشان زبان اهل خراسان را از زبان ایران جدا می‌داند؟ حال آن که سخن ابن مقفع که ابن‌ندیم نقل کرده است چنین است:

ابن مقفع گفته است: زبان‌های ایران عبارتند از پهلوی، دری، فارسی، خوزی و سریانی. پهلوی منسوب است به پهله (فهله) و آن اسمی است که بر پنج شهر اطلاق شود از این قرار: اصفهان، ری، همدان، ماه نهاوند و آذربایجان. اما دری زبان شهرهای مداین است و کسانی که در دربار شاه مقیم اند بدان سخن می‌گویند و آن منسوب به پایتخت [=دربار] است و از زبان اهل خراسان و مشرق، زبان اهل بلخ در آن غلبه دارد، و اما فارسی مورد تکلم موبدان و علما و مانند ایشان است، و آن زبان مردم فارس است. خوزی زبان مردم خوزستان است …»

روشن است که از نظر زبان‌شناسی، زبان سریانی از خانواده‌ی زبان‌های ایرانی نیست اما منظور ابن مقفع زبان‌هایی است که در ایران بدانها سخن گفته می‌شده است و برخی از مردم استان آشورستان یا میان‌رودان به زبان سریانی سخن می‌گفتند.

هم چنین از این سخن آشکارا برمی‌آید که دری و پهلوی از زمان ساسانیان در کنار هم بوده‌اند نه در دنباله‌ی هم. ابن مقفع زبان دری را زبان مردم مداین و دربار (زبان رسمی) گفته است که زبان اهل خراسان در آن غلبه دارد نه این که زبان اهل خراسان باشد. زبان دری هیچ ربطی به سلاطین ترک سلجوقی و «مرکز حکومت سلجوقیان» ندارد.

جالب آن که در این میان نامی از ترکی نیست و زبان مردم آذربایجان را فهلوی/پهلوی دانسته است و از سخن ابن مقفع روشن می‌شود که اگر قرار است در ایران زبانی بیگانه و مهاجر باشد این زبان ترکی است که زبانی مهاجر و بیگانه است نه زبان پارسی دری. اما نویسنده‌ی پان‌ترک این بخش‌ها را حذف کرده است.

پس از این همه دروغ و یاوه و به خیال خودش کوبیدن زبان پارسی دری، در راستای برنامه‌ی بخش‌های پیشین، اکنون نوبت به تعریف و تمجید از زبان ترکی می‌رسد:

اگر ما می‌گوییم زبان ترکی امروز آذربایجان ادامه‌ی زبان ترکی هزار سال پیش و در تداوم زبان کتاب «دده قورقود» است غیرممکن است استاد شهریار در کنار اثر معروف «حیدربابایه سلام» – که به زبان ترکی امروز است – به زبان هزار سال پیش ترکی، یعنی به زبان دده قورقود هم منظومه‌ای بسراید و دیوانی به این زبان داشته باشد!

اما استاد شهریار علاوه بر زبان ترکی، به زبان فارسی – که زبان جداگانه و متفاوت از ترکی است – نیز شعری سروده و دیوانی تنظیم کرده است، همان طوری که سعدی شیرازی هم به دو زبان جداگانه فارسی دری (زبان مرسوم دربار) و پهلوی (زبان بومی و اصلی مردم فارس) دیوان تنظیم کرده است!

اگر زبان دری ادامه‌ی زبان پهلوی یا فهلوی مردم شیراز و دیگر شهرهای استان فارس بوده، چرا سعدی شیرازی در قرن هفتم هجری همزمان با زبان دری، به فهلوی یا پهلوی که صدها سال هم تحت تأثیر زبان دری بوده شعر سروده است؟

زبان ترکی نیز شاخه‌های مختلفی دارد مانند زبان ترکی اوغوز و قبچاق و اویغور. زبان چَغَتایی (chaghatai) که امیر علی‌شیر نوایی (درگذشته ۹۰۰ ق. / ۱۵۰۱ م.) بدان سخن می‌گفت امروزه از میان رفته است. زبان ترکی رایج در آذربایجان ایران و در قفقاز و آناتولی از گروه اوغوز است اما زبان ازبکان از شاخه‌ی اویغور است. گروه قبچاق نیز در قیرقیزستان و کازاخستان رواج دارد. بنابراین معلوم نیست منظور او از «ترکی هزار سال پیش» کدام ترکی است. تاریخ نگارش زبان ترکی به هزار سال نمی‌رسد. مطمئن ام که نه تنها استاد شهریار ایرانی ترک‌زبان، که دیگر نویسندگان ترک ترک‌تبار نیز – حتا اگر بخواهند – نمی‌توانند به زبان ترکی هزار سال پیش چیزی بسرایند چه برسد به این که دیوانی هم ترتیب دهند.

تفاوت زبان پهلوی و دری هرگز مانند تفاوت ترکی و پارسی نیست. ضمن آن که سعدی تنها یک بیت در گلستان و نزدیک بیست بیت در یک قطعه‌ی مُلمّع (چندرنگ) به پارسی و عربی و پهلوی لهجه‌ی شیرازی دارد نه این که یک دیوان به دری و یک دیوان به پهلوی داشته باشد.

او سواد تاریخی مناسبی ندارد و نمی‌داند که مرزهای سیاسی امروز جدید اند و تا سده‌ی نوزدهم یا حتا بیستم میلادی وجود نداشتند:

دری و یا فارسی دری زبانی است متفاوت از پهلوی و متعلق به تاجیک‌ها و افغان‌ها که به وسیله‌ی سلاطین ترک وارد ایران و سایر مناطق تحت حاکمیت آنان از جمله هندوستان و پاکستان و حتی ترکیه عثمانی شده است؛ لاکن زبان ترکی و بعضی از زبان‌های دیگر در مقابل آن مقاومت نشان داده و بر حیات خود ادامه داده‌اند ولی زبان پهلوی پارسیان نتوانسته در مقابل آن ایستادگی کند و در داخل آن مستحیل شده و از بین رفته است که آثار آن هنوز هم در بعضی شهرها و روستاهای دور افتاده‌ی مناطق فارس‌نشین باقی مانده است.

او مرزهای سیاسی امروز را به زمان سلجوقیان می‌برد و می‌خواهد مردم تاجیکستان و افغانستان را از مردم ایران جدا کند اما ایرانیان آذربایجان را به ترکان ترکیه و قفقاز بچسباند. او نمی‌داند که پاکستان به عنوان موجود سیاسی کشوری است که از سال ۱۹۴۸ م./ ۱۳۲۷ خ. پدید آمده و پیش از آن بخشی از هندوستان بوده است. بنابراین «سلاطین ترک» نمی‌توانستند زبان دری را به پاکستان ببرند!

نویسنده با این جمله می‌خواهد تکلیف زبان ترکی را هم روشن کند که زبان ترکی از قدیم در ایران بوده و در برابر گسترش زبان فارسی دری – که آن هم از تاجیکستان و افغانستان و به دست سلاطین ترک وارد ایران شده! – مقاومت کرد اما زبان پهلوی – که زبان پارسیان بوده – مقاومت نکرد و مستحیل شد! در بالا نشان دادیم که تمام این ادعا بی‌پایه است. ابن مقفع گفته بود که پهلوی زبان اصفهان و آذربایجان و ری و همدان و نهاوند است. زبان مردم استان فارس را فارسی می‌گفتند و زبان مداین و رسمی کشور را «دری».

باید پرسید چه طور زبان ترکی در دربار سلجوقیان روم و دربار عثمانیان مقاومت نکرد و مدت‌ها زبان پارسی دری زبان دربار و اداری آنان بود؟ البته پاسخ ایشان در همین جمله آمده است: این زبان را سلاطین ترک وارد کردند! اما باید پرسید چه طور این سلاطین ترک علاقه یا غیرتی یا حساسیتی درباره‌ی گسترش زبان مادری خود نداشتند و زبان «تاجیک‌ها و افغان‌ها» را در ایران و هندوستان (و پاکستان!) و حتا ترکیه‌ی عثمانی گسترش دادند؟! جالب آن که همفکران ایشان در زمان استالین در تاجیکستان ادعا می‌کردند «تاجیکان ازبکانی هستند که به خاطر رابطه با ایران و زبان پارسی زبان اصلی خودشان را فراموش کرده‌اند»!

اگر زبان فارسی دری ادامه‌ی زبان پهلوی ساسانی می‌بود، فارسی‌زبانان و فارسی‌دانان امروز نباید زحمت زیادی در خواندن و فهمیدن معنا و مفهوم زبان پهلوی دوران ساسانی و بعد آن داشته باشند. همچنان که ترک‌زبانان آذربایجانی و ترکیه‌ای در خواندن و فهمیدن زبان کتاب «دده قورقود» – که مربوط به هزار تا هزار و دویست سال پیش است و ترکی امروز آذربایجان و ترکیه ادامه‌ی این زبان است – با مشکل زیادی روبرو نیستند و معنی و مفهوم کتاب برای آنها کاملاً آشکار است.

ایشان به خیال خود آب را گل‌آلود می‌کند که ماهی هم بگیرد. کتاب دده قورقود کتابی است که به گفته‌ی ترک‌شناسان بزرگی چون واسیلی بارتولد روس و جفری لوییس انگلیسی در سده‌ی پانزدهم میلادی و در زمان حکومت آق‌قویون‌لو یعنی تنها پانصد سال پیش نوشته شده است و تا سده‌ی نوزدهم میلادی کسی از این کتاب خبر نداشت تا این که یک خاورشناس آن را در کتابخانه‌ای پیدا کرد و به زبان‌های اروپایی ترجمه کرد. همین امروز هم مردم ترکیه و مردم آذربایجان ایرانی – به ویژه به دلیل «اصلاحات زبان ترکی» در زمان آتاترک – می‌گویند که حرف‌های همدیگر را به خوبی نمی‌فهمند (البته کسانی که با پول رایگان ترکیه در آنجا درس خوانده‌اند و می‌خواهند آذربایجان را از ایران جدا کنند به این چیزها کار ندارند. امروزه به نعمت ماهواره‌های ترکی و باکویی برخی از جوانان نسل جدید آذربایجان زبان ترکی قفقازی و استانبولی را هم می‌فهمند). حتا نام همین کتاب را در ترکی ایران «دده قورقود» و در ترکی استانبولی «دده کورکوت» می‌گویند!

اگر زبان پهلوی مادر زبان فارسی دری به حساب می‌آمد دیگر نیازی نبود از زبان پهلوی همطراز و برابر با زبان فارسی و موازی با آن نامی برده شود و نام این دو زبان در کنار هم بیاید!

گفتیم که این ادعا هیچ پایه‌ای ندارد و این دو زبان در کنار هم بودند. اما اگر هم زبان پهلوی مادر زبان دری باشد این چه استدلالی است؟ اگر پهلوی را مادر دری بدانیم و دری را دختر پهلوی، باید پرسید مگر وقتی دختری به دنیا بیاید مادرش می‌میرد و دختر و مادر نمی‌توانند همزمان با هم زندگی کنند؟

نمونه‌ی دیگری از تحریف را می‌توان در نقل سخن استاد سعید نفیسی دید:

مرحوم سعید نفیسی هم در مورد خاستگاه زبان فارسی دری می‌گوید: «نظم و نثر زبان دری را باید زاده‌ی ماورالنهر و دربار سامانیان دانست»

اینجا سخن از نظم و نثر دری یعنی ادبیات است نه این که خود زبان دری را در فرارود «اختراع» کرده باشند و به جاهای دیگر «صادر» کرده باشند.

وی هم چنین با نقل اشتباه و ترجمه‌ی ناقص بیتی از حافظ – که به گویش شیرازی است – سعی می‌کند خواننده را گمراه کند:

و بیتی از حافظ:
«به پی ما جان غرامت بسپریمن ————– عزت یک وی روشتی از امادی»
یعنی: غرامت خواهیم گرفت – بی‌روشی از ما دیدی.

حال آن که شکل درست این بیت چنین است:

به پی‌ماچان غرامت بسپریمن ———— غَرَت یک وی رَوشتی از اَما دی

یعنی اگر تو یک بی‌روشی (بی‌ادبی) از ما دیدی با پای‌ماچان غرامت و جریمه خواهیم پرداخت.
غَرَت همان گرَت است یعنی اگر تو. رَوشت هم همان روش است. همان گونه که خورشت همان خورش است. در یکی از شعرهای فولکلور می‌شنویم:
خیاط که می‌بینی خوش بُرشت اه ————- البته روی پلو خورشت اه

فرهنگ دهخدا درباره‌ی پای‌ماچان چنین می‌گوید:

پای‌ماچان: پای‌ماچو. پی‌ماچان. کفش‌کن. صفّ نعال. درگاه.
«به اصطلاح صوفیان و درویشان صفّ نعال باشد که کفش‌کن است و رسم این جماعت چنان است که اگر یکی از ایشان گناهی و تقصیری کند او را در صفّ نعال – که مقام غرامت است – به یک پای بازدارند و او هر دو گوش خود را چپ و راست بر دست گیرد یعنی گوش چپ را به دست راست و گوش راست را به دست چپ گرفته چندان بر یک پای بایستد که پیر و مرشد عذر او را بپذیرد و از گناهش درگذرد» (برهان قاطع)
هوا می‌خواست تا در صفّ بالا همسری جوید ——- گرفتم دست و افکندم به صف پای‌ماچانش (خاقانی)

البته این ها تنها چند بند از نوشتار طولانی و بخش نخست افاضات این نویسنده‌ی پان‌ترک است و لابد در بخش بعدی می‌خواهد بگوید که مردم تاجیکستان و افغانستان «تورک» اند و زبان دری در واقع یکی از شاخه‌های زبان «تورکی» است و برای همین زبان ترکی در ایران توانست مقاومت کند و در زبان پهلوی مستحیل نشود.

با پوزش از سلطان ولد پسر مولانای بلخی باید گفت:
دیوانگان جوشیده‌اند از خم نفت نوشیده‌اند —- از عقل کناره کرده و پان‌ترک نابی گشته‌اند

درباره ی کاوه آهنگر

۲۶۲ دیدگاه

  1. اولا که  فارسی  زبانی یا بهتر بگویم لهجه ای برگرفته از عربی هست که حتی حروفات و الفبای آن برگرفته از عربی هستش( مثلا چند نوع ت داریم یا ز داریم که طریقه گفتن آنها در اصل باید همانند تلفظات عربی باشه. ثانیا اینکه ما آذربایجانیها با شما مشکل نداریم و این برخی سردمداران فاشیست فارس(نه همه فارسها) هستند که می خواهند زبان و هویت و در کل موجودیت آذربایجان را از بین ببرند. دلیلش هم ملت  حول و هوش 30% درصدی  مردم ترک در ایران هستش که حتی به کمترین حق خودشون که تحصیل به زبان مادری هستش توسط نژاد فاشیست فارس محروم شدن. اینها رو گفتم که کمی به وجدان خودتون رجوع کنین و ببینید که علت چیه ..   یاشاسین ایران  و یاشاسین آذربایجان

    • درود دوست عزیز.شما مثل اینکه مطلبو نگرفتی.یه بار دیگه بخون همه چیو میفهمی.در ضمن اول صحبتم گفتم که روی صحبتم با همه نیست با اون دسته از افرادی هست که ادعای جدایی طلبی دارن.در ضمن شما که درباره زبان پارسی چیزی نمیدونی حق نداری دربارش نظر بدی چون کسی به نظر تو اهمیتی نمیده.توصیه میکنم یه تحقیقی هم درباره زبان پارسی بکنی.بازهم میگم من روی صحبتم با همه نیست.موفق و پیروز باشی

      • بر شما نیزدورد

        وحدت در سایه برتری طلبی بی معنی میشود . ترک یا کرد یا عرب در این کشور همانند فارسها باید بتوانند زبان تاریخ و فرهنگ خود را حفظ و گسترش دهند و گرنه در این کشور افکار پان فارسیسم مقدمه جدایی طلبی خواهد شد

      • سلام

        پان یعنی چه؟ شما که به قول خودتون بعضی ها را پان ترک می پندارید بگو پان چیه؟

        جنابعالی بین هویت طلب و تجزیه طلب موندید

        دوست عزیز همونایی که به قول حضرتعالی تجزیه طلب هستند تجزیه طلب نیستند بلکه هویت طلبند

        این طرز فکر تجزیه طلب که افکار همه را هم مسموم کرده زاده افکار کسانی است میخوان از ساده لوحی من و شما سوئ استفاده کنند

        زبان ترکی از لحاظ قواعد و قانون سوم دنیاست چرا ؟ چون همه چیز از قواعد پیروری میکنه

        مثلا کلمه "گل" به معنی بیا

        گل (بیا) گل‌دی (آمد)، گل‌دی‌لر (آمدند).

        اگر دقت کنید موقع صرف ریشه کلمه تغییر نمی کند. برخلاف زبان فارسی مثلا کلمه رفت به کلمه می روم تغییر میکنه و عملا ریشه کلمه بهم میخوره ولی ما تو زبان ترکی همچین چیزی اصلا نداریم

        کلمه دانیشماق به معنی حرف زدن به "د" شروع شده و هر قسمت از سرمون که با حرف زدن ما ارتباط داره با"د" شروع شده مثل دوداق(لب) دیش(دندان) دیل(زبان) و دیلچک

        آیا تو زبان فارسی همچین قواعدی هست؟

        من زیاد از این مثال ها دارم که بزنم ولی به این مثال ها بسنده می کنم قضاوت با وجدان هر یک از شما

        • دوست عزیز اومدی اینجا کلاس ادبیات راه انداختی چرا داری برا خودت وراجی میکنی هر کشور برا خودش قواعد خاصی داره بنا نیست بیان دیشماق و گل و گل دی شما رو یاد بگیرن .بعدش شما که تحصیل کرده ایی دیگه چرا کسی که داره از روی تند روی حرف میزنه و میخاد عقده بترکونه و توی فکر اینه تاریخو تغییر بده به نفع خودش در صورتی که تاریخ چیز دیگست حالا فرق نداره چه قومیتی باشه میشه جزء پان ها.لازم نیست شما اینجا برا من مثال بزنی پان چیه و ادبیات چیه شما هم مثل بقیه افرادی که خودتون جای آذریای ما جا زدین هستی که به هر دری میزنید بگید آذریا ترکن این همه ترک تو ایرانه چرا اونا یه بار نمیان صحبتی بکنن فقط یه عده که هر روز میخان یه آشوب به پا کنن..اون کسی هم که زبان ترکی رو زبان سوم خونده و فارسی رو لهجه ایی از زبان عربی خونده حتما یه پان ترک بوده همین زبان با قاعدتون خیلی از کلمه هاش از همین زبان فارسی گرفته شده.دوست عزیز به شما میگن یه پان چون ندونسته اومدی میگی زبون ما سوم جهانه شما غیر منابع پان ترکی سه چهارتا منبع جهانی بیار که زبون شما سومه و زبون فارسی لهجه سی و سه عربی..اصلا شما اون سی و دوتا لهجه عربی رو بیار تا ثابت کنی حرفاتو نه اینکه یه چیزو شنیده بپری وسط و ادعای تاریخ شناسی و زبان شناسیت بشه.با سپاس

          • کوروش کبیر

            اگه تونستی توی تاریخ فقط یک جمله آذری و حتی یک کلمه آذری پیدا کنی دکترای حداد را به شما تقدیم خواهم کرد. زبان آذری ساخته ذهن بیمار شماست

        • گل گل دی گل دی لر
          امدی امد امدند
          امیدوارم جواب حرفتو گرفته باشی
          زبان ترکی هم افعال بی قاعده زیاد داره

      • نه اینکه شما کاملا از زبان ترکی سر در می اری و راحت نظر میدی که من که میگم ترکم چون جد اندر جدم ترکی حرف زده اند تو که مثلا اگاهی داری میگی ترک نیستم واقعا چقدر کودن و احمقین اونقدر که من از لهجه عربی فارسی شما میدونم بخدا شما از زبان ترکی نمی دونی .پس شما هم هیچ حق اظهار نظری در مورد زبان مادری من ترکی نداری ضمنا لهجه فارسی هم مال خودت حوصله در افتادن با هزار استعاره و کنایه و .. را ندارم ولی یه چیزش خوبه در دزدی حروف حرف ندارین کاش موقع سرقت حروف عربی برای افزایش تعداد حروف لهجه فارسی کمی هم به فکر تلفظ درست این حروف بودین

      • تورک اوغلی

        بچه ما جدایی طلب نیستیم میگیم وقتی تو برنامه زنده داری تیم هارو میگی نباید از رو تراختور بپری رد شی وقتی رقص کردی که هیچ معنایی نداره پخش میکنی باید اون رقص ترکی که معنادار ترین رقص جهان هست روهم پخش کنی وقتی میای بگی کدوم استان ترکه باید اردبیل و همدان و قم و …. روهم حساب کنی

    • اقا من فارس نیستم ولی دلم میخاد همه مون زبان و فرهنگمون تعدیل بشه تا تعصبات متحجرانه از بین بره یا همه انگلیسی یا کردی یا هرچی حرف بزنن و قومیتی در کار نباشه , مث امریکا,من بلوچم و هیچگونه تعصبی روی زبان وقومیتم ندارم,فکرم به بلوغ رسیده ..

      • سلام

        من دو سال با بلوچ ها همکلاس بودم تو دانشگاه

        به تمام معنا آقا بودن

        دوست من کسی که در مقابل اهانت و توهین دیگران سکوت کنه هنوز فکرش به بلوغ نرسیده

    • تو اگه ایرانی نیستی برگرد کشور خودت …. . برو ….. کشور آذربایجان ، کسی به شما اجازه جدایی خاک ایران رو نمیده ثانیا اگر حروف فارسی عربی است چرا عربی ۴ تا حرف کم داره که وقتی بخوان نام توی لاشه مرده یعنی "گه" رو صدا کن مجبور نشن بگن "جه"  . در ضمن از زبان ترکی مسخره تر نداریم آگه بود همون استاد شهریار مجبور نبود به فارسی شعر بگه تفاوت دیوان شعر فارسیش با ترکیش از زمین تا آسمونه بدبخت ……………..

      • تو هم اگر ایرانی نیستی بر گرد به دوشنبه یا کابل . کسی به شما اجازه ی استبداد و پان فارسی کردن مملکت را نخواهد داد و تمام حقوق ملتهای ساکن ایران که در زمان رضا و محمد رضا شاه تضییع شده باید برگردانده شود. استاد شهریار فارسی هم شعر گفته تا احساس ترکی را برای فارسی زبانان بفهماند. .بله واقعا یک شر ترکی دیوانش با کل دیوان فارسی برابری میکند آخر زبان مادر کجا و زبان غیر کجا!!!!

      • با سلام و درود

        من یه سوالی از شما دارم: این زبان و قومیته که باعث اتحاد میشه یا طرز تفکر؟؟؟ مطمئنا که اولی نیست، وضع عربا رو میبینید که یا من که خودم ترکم از دولت آذربایجان و ترکیه خوشم نمی آد چون فکرشون با ماها صد و هشتاد درجه فرق داره! ول کنین این حرف ها رو!!!

      • تو مثل اینکه از شونیستهای شدیدا پارس هستی، ببین اولا ایران کشور ترک هاست بر ببین اول از همه ترک ها در ایران بودند بعدا آریایی ها آمدند و از آنجا که جایی را در مناطق خوش آب و هوا نیافتند ناچار به کویر ها رفتند ، در ثانی فارسی تماما از عربی برداشت شده اون ۴ تا حرفی هم که تو فارسی به حروف عربی اضافه شده از دستکاری حروف ک و ج و ب و ز حاصل شده، ترکی مسخره هست؟!!! یا شما که اسم صدای سگ رو گذاشتین رو خودتون؟!! شهریار هم اشعار ترکی زیاد داره ولی برای این که با نفهم های بی شعوری که فارس بودند طرف بود و بدبختانه در آن زمان حکومت حکومت نوکران انگلیس ، نژاد پرست و غرب زده پهلوی بود مجبور برای فهماندن یک سری مطالب به آنها از زبان مسخره فارسی استفاده کند همانطور که بنده ناچارم برای فهماندن تو از این زبان مسخره استفاده کنم

        • ایران سرفراز

          آقا جان همش مال خودت انقدر حرص نخور فقط جان مادرت بیا پایین از منبر سرمون درد گرفت.

      • تورک ها اگه خواستار حقشون باشن میشن پانترک ولی شما الکی فارسی رو گنده میکنین کوروش که کلا وجود خازجی نداشت کردین ابر قهرمان میشین میهن پرست اگه اینطوزیه با افتخار میگم من پانترکم

        Yaşasın Azerbaijan

        • درود دوست عزیز شما به افتخار کردنت ادامه بده ما همهم میهنای دیگه مون رو رو سرمون نگه میداریم از جمله خیلی از ترکهای عزیز کشورمون

          • داداش یه جوری میگی نگه میدارم که انگار ما مهمونیم اینجا کشور کشور هممونه ک ماهم اندازه بقیه سهم و حق و حقوق داریم بیشتراز بقیه هم شهید دادیم جنگیدیم هم تو دفاع مقدس هم زمان مشروطه جمعیت بیش از نیم کشور هم ترکن!

        • شما ها اگه خودتون رو ترک میدونین پس اینجا اضافی هستین برین همون ترکستان یا ترکمنستان خودتون اگه خودتون رو نواده چنگیز میدونین و مخالف ایران و ایرانی هستین پس هرچیزی که تو این مملکت استفاده میکنین و میخورد از شیر سگ حرام تره.

           اگه ترکین پس حق ندارین ستار خان ها و باقر خان ها رو از خودتون بدونید و ادعای زیادی کنین.  چون تمام اساطیر تبریز و اردبیل ترک نیستن بلکه آذری هستن و آذری ها هم همیشه ایرانی بودن نه ترک.

          این شما خود فروخته های جیره خوار هستین که زورکی میخاین بگین ترکین و سعی دارین قسمت های آذری نشین ایران رو ازش جدا کنین اما کووور خوندین !  همون آذری ها میزنن تو دهنتون و بیرونتون میکنن . همونطوری که تا بحال کردن و تو هیچکدوم از حرکت های پان ترکیسمتون شرکت نکردن.!

          به قول دوستمون جالب گفت… شما چرا با حروف انگلیسی مینویسین ترکی رو !! لوول.. بخون تا تهش خودت که چه کسانی بهشون خوندن نوشتن یاد دادن.. بیچاره های بی هویت و بی وطن..

          • .بعضی وقتا توهم دانستن خیلی بدتر از ندانستن هست و طرف رو مزحکه عام و خاص میکنه .بماند که وقتی توهم خود برتر پنداری ونژادپرستی قومی (فارسها)تا مغز استخوان اطفالشان هم رسوخ کند نه حقیقتی میبینند نه میشنوند …در ثانی هر ملتی هرچی که هست به خود اون ملت مربوطه از اسم و زبانش گرفته تا فرهنگ و ادبیاتش و اون ملت در مورد مسایل خودش خودش تصمیم میگیره .مردم اذربایجان خودشونو از ملت بزرگ ترک میدونن و از هر جوون یا پیر بپرسی میگن ما ترکیم . کس دیگه یا قوم دیگه ای اولی بر اون ملت نیست که بیاد بگه اسمی رو که من روت گذاشتم باید باشی.این در هیچ کجای دنیا پذیزفته شده نیست مگر اینکه قومیت فارس ، اذربایجان و ترکها رو مستعمره خودش حساب کنه و بگه باید به زبان من تحصیل کنی و کلیه امور رو با زبان من انجام بدی و اسمی(توهمی به نام اذری) رو من روت میزارم قبول کنی . شما تماما در مورد زبان ترکی نظرات مغرضانه و کینه جویانه خودتون رو بیان میکنی بعد میگی صحبتم با همه نیست و در مورد اشخاص خاصی هست .هنوز به این درجه از درک و شعور نرسیدید که وقتی صحبت از زبان ترکی میکنی تمام ترکها رو مخاطب افاضات ابتر خودتون قرار میدهید . زبان مادری هر ملتی برای اون عزیزه و در راستای اعتلای ان میکوشد حالانژاد فارس به ترک و زبان ترکی الرژی دارد مقصر مانیستیم .خانواده ها و جامعه تربیت کننده شما مقصر است که با افکار شوونیستی پرورشتان میدهند .در مورد زبان رسمی کشور هم چرا شما ؟ شما(فارسها) بهتر ما( ترکها)هستی؟ در شریط مساوی و عدالت اجتماعی و با برابری انساها اگر فرض شود با جمعیت خیلی کمتر از ترکهای ایران در کشورهای دیگر حداقل دو تا سه زبان رسمی وجود دارد.در اخر هم این را بدانید که جریان تلاش برای نابودی یک زبان و فرهنگ و دشمنی با ان مانند قضیه جنگ چند سال دو قومیت بر سر زمین و نفت و پول یا همچین مسایلی که در هرجای دنیا دیده میشه نیست که بعد چند سال فراموش بشود .وقتی با ظلم و ستم و زور افکار و نیات و دشمنی خودت رو بر ملتی (ترک)غالب میکنی منتظر عواقب بعدی اون نیز باشید که شما ها و فرزندان و خانواده هایتان خواهید دید . هر کسی گذشت نمیکنه .

        • سلام,خیلی جالبه شمایی که افتخارتون ترک بودنه تا جایی که من می دونم همین ترک های ترکیه افتخارشون حکومت سلجوقیان و گفتن از جنگاوری اون هاست که درسته که طغرل خان ترک بوده و حکومت بیزانس را نابود کرد و ترک ها رو نجات داد و سلجوق ها ترک بودن اما فراموش نکن که همین ترک ها پایتخت خودشون رو در خاک کنونی ایران بنا کردند و زبان اصلی کشور رو فارسی نهادند با وجود ترک بودن خودشان، و اگر ترکی زبان خیلی برتری نسبت به فارسی بود همان پایتخت سلجوقیان اکنون باید همه ترک زبان باشند نه فارس

          • آنا تومروسون اوغلی

            همه ترک زبان هستند ولی میهمان بلوچ و کرد و ارمنی و عرب و گیلک و لر و فارس هم دارند

      • سلام

        برو اول خود کلمه ایران رو از نظرمعنا و ریشه بررسیکن بعد بیا نظر بده

        معنی کلمه ایران چیه؟

        شما که مدعی هستی ایران مال شماست بگو معنی ایران چیه؟

        ایر و یا یئر به معنی سرزمین است و آنا هم به معنی مادر

        ایرآنا به معنی سرزمین مادری که به مرور زمان الف از آخر کلمه حذف شده

        پس کلمه ایران یک کلمه ترکی است

        • داداش ایران اول آریا ونجه بوده بعد آریانشهر و بعد آریان بوده شده ایران،آریا به معنی آزاده و آن پسوند جمع فارسی

      • زبان ترکی سومین زبان قانون مند جهان هستش 

        در ضمن خاکه ما همین جاست و قرار نیست جای دیگه ای بریم 

        و شهریار برای اینکه فارس ها شعر هایش را بفهمند فارسی سروده 

        و خیلی شعراش ترکی هستش 

    • میشه بگی رسم الخط ترکیه چی انگلیسی ؟ چرا ترکی رو با حروف انگلیسی می نویسن

      • آنا تومروسون اوغلی

        تاریخ تورکان در ایران هفت هزار سال است کشور ایران ۸۵ساله است ولی تاریخی قبل از کشور آذربایجان وجود ندارد خواندن تاریخ هم خوب چیزی است(اگه بی تعصب باشد)
        پس هندو ها هم جا مانده لشگر سلطان محمود است مگه نه

      • تورک اوغلی

        به این دلیل که یه کسایی با تحریف تاریخ و جعل اسناد و سوزاندن بیش از ۳۰۰۰۰ کتاب با خط ترکی خط رو از بین بردن بدبخت قدمت ترکی ۵۵۰۰ سال از فارسی بیشتره پس خودتو خسته نکن

    • جناب گونلی مثل اینکه شما خودتو زدی به خواب اگه فارسی لهجه عربی باشه ما باید زبان یک عرب زبان سعودی یا عراقی رو به راحتی متوجه بشیم در حالیکه اینطور نیست مثلا وقتی میگن اصفهانی لهجه ای از زبان فارسی است وقتی یه اصفهانی شروع به صحبت میکنه تمام فارسها متوجه میشن این میشه لهجه در ضمن لهجه های عربی میشه عربی عراقی کویتی اماراتی و عربهایی که در افریقا عربی صحبت میکنن واقعا متاسفم که این پان ترکها هیچی سرشون نمیشه

      • ایران آریایی

        چون همشون یه مشت متعصب بی سواد کودن و احمق هستند ،سعی دارن هویت و فرهنگ و تاریخ نداشتشون را فریاد بزنن وگرنه هیچ کسی با هر زبان و عقیده ای به سرزمین مادری خودش توهین نمیکنه اینها ریشه نداشتشون همون خارهای بیابان های مغولستان است و تامام.اصالت نیازی به داد زدن و فریاد کشیدن نداره

    • اولا زبان عربی برگرفته از زبان پارسی یا بهتر بگم هردو زبان از زبان ابتدایی پارسیان که میخی بوده میباشد بیسواد بی هویت.

      دوما به نظر من زبان عربی اگه از زبان پارسی هم نشات گرفته باشه باز شرف داره به زبان ترکی که همین چند صد سال پیش به واسطه آموزش دادنشون توسط انگلیسا که بر ترکیه سلطه داشتن شکل گرفته و الان میتونین با حروف انگلیسی بیاین واسه ایرانیای چند هزار ساله شاخو شونه  بکشین و بنویسین :yashaskhin tirakhtor..  لوووول

      عیب نداره ، به زبان پارسی بنویسید .. ما ناراحت نمیشیم، خوشمونم میاد اتفاقا..  از تلفیق آلمانی و انگلیسی که بهتره دیگه !

    • دوست عزیز سلام

      من یه سوال دارم : اگه از شما بپرسم که چه کشورهائی ترک هستند ؟ خواهید گفت : ازبکستان ، قزاقستان ، قرقیزستان ، ترکمنستان و …! درسته ؟؟ خوب اگر شما (ترکهای ایران) با انها از یک نژاد هستید پس چرا اصلا شباهتی با انها ندارید ؟؟؟!!!!

      منظورم از نظر قیافه هست چون انها کاملا قیافه های مغولی دارند ولی شما کاملا آریائی هستید و هیچ شباهتی به انها ندارید

      دوم اینکه زادگاه زرتشت دامنه های کوه سبلان بوده یعنی در قلب آذربایجان ، پس چرا کتاب خود را به زبان پهلوی (ایرانیان باستان) نوشته ؟؟؟ مگر میشود یه پیامبر انهم در ۴۰۰۰ سال پیش دین خود را به زبان کشور دیگری بنویسد یا تبلیغ کند ؟؟؟!!!

      دوست عزیز همانطور که الان مردم مصر عربی حرف میزنند و مردم کنیا انگلیسی مردم اذربایجان هم ترکی فقط به علت اشغال و تجاوز اقوام ترک و عرب و انگلیسی بوده ، آیا الان مردم کنیا و یا انگولا میتوانند بگویند ما انگلیسی و یا فرانسوی هستیم ؟؟؟!!!

      • نه اونا قیافه نرمالی دارند ذهن بیمار شماست که برای هر قیافه ایی یکی از ذهنیات بد خود را نسبت میدهد هزاران عامل محیطی و احتمالات ژنتیکی و تعزیه و آب و هوا و گذر زمان تاثیر دارد

      • چرا شما که فارس هستید قیافتون شبیه فارسهای اوغان و تاجیکستان نیست شما اگر فارس باشید باید عین اونا چشم بادامی و زردپوست باشید خخخخخ

    • بنام یزدان پاک

      خدا لعنت کنه نظام کثیف غرب و همچنین احمقهای ساده لوحی که گول فتنه گری غربیهارو میخورند.

      من از پدر و پدر پدرم اردبیلی و از منطقه قله جوق و از مادر پدرم بادکوبه ای و از مادر و پدر مادرم زنجانی هستم.
      بنده آذری هستم نه ترک استانبولی

      ولی بی نهایت درصد خودم رو ایرانی میدونم.
      اقابزرگم از اقاش میگفت و تعریف میکرد تا همین ۱۲۰ سال پیش تو روستای قله جوق بعضی از کلمات و اصطلاحات زبان اذری رو خیلی از قدیمیاشون بلد بودن که کلا با ترکی استانبولی فرق داشته و ریشه باستانی ایرانی داشته.

      این ترکی که الان ماها حرف میزنیم چه خوب و چه بعد زبان تحمیلی به شمال غرب ایرانه اونم از زمان حکومت نحس عثمانی که خودم بشخصه متنفرم از تورکهای استانبولی.

      ولی بازم میگم چه خوب چه بد عاشق زبان ترکی مادری و پدریم هستم.

      مثلا الان تو امریکا که ملت ۱۰۰۱ فرهنگه هستند مگه تو مدارس دولتیش هر کی بخواد زبان مادریشو یاد میگیره و حرف میزنه؟
      نخیر
      بلکه تمام مردم ایالات متحده به انگلیسی حرف میزنن.

      زبان ملی ((همون زبان رسمی و عمومی)) باید یکپارچه باشه نه اینکه در یک کشور در یه منطقه به یک زبان و در منطقه دیگه یه زبان دیگه حرف بزنن.

      درضمن من به مردم اردبیل و تبریز و و شمال غرب افتخار میکنم مخصوصا به امثال عباس میرزا که بر علیه روس های کثیف جنگیدند و نذاشتند همین شهرهای اذربایجان کنونی ایران از ایران جدا بشه.
      و تبریز و شهرهای اطرافش رو مردم پس گرفتنند.
      و تف بروح اون ایرانی های خائن به وطن که با دسیسه روسها باعث جدایی شمال غرب ایران از ایران
      شدند و داستان قرارداد گلستان و ترکمچای وغیره را بوجود اوردند.

      ایرانی با هر زبانی ایرانی بمون و نزار دشمنان غربی برای دروکردن و استعمار ثروت باقیمانده ایران
      فتنه رو در ذهنت جای بدن که همانا خیانت به وطن مساویست با خیانت به ناموس.

      خیانت به وطن = خیانت به ناموس

      درود ایران و ایرانی زاد
      یاحق

    • زبان آذربایجان از بین رفته و هویت شما هم از بین رفته توسط چه کسانی؟ توسط ترکهای مغول…حالا شما اگر میخواید که هویتتون رو دوباره بازیابی کنید باید زبان کثیف ترکی رو دور بریزید و زبان اصلی منطقه آذربایجان رو دوباره زنده کنید

       

      • تورک اوغلی

        ماها آذری نیستیم ترکیم یعنی تورکی حرف میزنیم ولی به این منطقه میگن آذربایجان پس فحش نده و کثیف هم زبون خودته که ناقص هست و خب کلا یه لهجه اس

    • سلام.
      اولا رسم الخط یا همان نوع نوشتار ربطی به قرابت یا وام گرفتن در زبان شناسی ندارد . مثال دم دستی همان فنگلیش میباشد
      ثانیا شما با کمی مطالعه تاریخ متوجه میشوید که قدمت خط و نوشتار عربی به زمان ورود قبایل حمیری عربستان برمیگردد که ساختار و نوشتارشان متفاوت با این خط امروزی بود ثالثا در طول تاریخ موضوع وام گرفتن و اطاعت بی چون و چرای اعراب از ایران و فرهنگ آریایی و فارسی در موضوعات دیوان و اقتصاد و هنر و نظامیگری وسیاست و…چنان روشن و منور است که جای تردید و نیاز به توضیح باقی نمیگذارد

  2. محمدسولدوزلو

    (این قسمت به دلیل فحاشی و توهین حذف گردید)

    شهر من قدمتش۸۵۰۰ سال قبل از میلاده  داداش برو هر وقت تونستی از ۲۵۰۰ سال  بیشتر بیای بعد حرف بزن  

    • سواد و فهم شما  پان ترک ها از یک کودک تازه متولد شده هم کمتره

      ۲۵۰۰ اسال؟همین تمدن شوش بیش از ده هزار سال قدمت داره؟

      کدوم شهر؟ اگه داخل ایرانید خب پس جزء قلمرو فرهنگ ایرانه اگرم خارج از ایران هستید یعنی ترکیه(که قطعا هستید) کلا ترکیه قبل از کورش بزرگ محدوده ای به نام کشور در اراضی فعلی ترکیه وجود نداشته کلا ترک ها تاریخشون بر میگرده به زمان ورود اسلام و از آمیختگی چند نژاد بوجود آمدن همین زبان ترکیتون (میشه بفرمایید چزا زبانتون از حروف لاتین(یونانی) استفاده می کنه و حروف مختص به خودشو نداره؟ اگه آتاتورک نبود که اصلا این زبان وجود نداشت اصیل ترین زبان ترکی همینه که در بین ترک های ایرانی وجود داره و با حروف پارسی نوشته میشه)

      کلا قومی به نام ترک بیش از ۱۳۰۰ سال وجود خارجی نداشتن!!!!!

      • سلام فارسهای فاشیست لطفا کم تر دروغ بگویید زبان تورکی هیچ وقت با زبان ناقص فارسی قابل مقایسه نیست

      • این دیدگاه به دلیل بی شخصیتی گذارنده ان حذف شد.

      •  دوستان عزیز من یک آذری ام. ایرانیم. ترکی صحبت میکنم ، فارسی هم صحبت میکنم، خیلی هم تعصب به  اقوام خودم دارم. و اقوام خودم را  اقوام فعال زرنگ، باهوش میدانم، اما من یک فرهنگم ،  زمانی زرتشت بودم، زمانی دیگر به زور  مسلمان  شدم، برادرمان همه ایرانی بودند  واخد و تک بودند، اما  بخاطر اینکه تفرقه بیاندازند و حکومت کنند، عربها ۱۴۰۰ سال بر این مملکت تاختند. من فارس را دوست دارم، بلوچ را هم دوست میدانم ، همچنین لر و کرد و فردی که در ایران نفس می کشد.در حاک پاک ایران. این را هم میدانم رهبر ابرقدرت نوظهور ایران در جهان ترک است، علی دایی اقای گل جهان است، رضا زاده  هم ترک استف و کسانی که  در  ورزشهای رزمی افتخار برای ایران  آوردند ترک هستند، کریم باقری، سعید معروف، محمودی ها، ساعی، ووشو کار زنجانی،ترکان قشقایی قهرمان   قهرمانان باشگاه  پاس در آسیا  عباس غیدر، و مربی شوخ طبش، و اکبر عبدی هنر پیشه اش و بهنام تشکر و…….. الی  آخر.   توهین به همدیگر  را کنار بگذاریم. ما  قدرتمندیم در کنار  یکدیگر، ما عزیزیم در کنار یکدیگر، ما فامیلیم در کنار یکدیگر، ما یه ژن داریم در کنار یکدیگر. پس بیایید بسازیم ایرانمان را…. ببینید ما  دبی را ساختیم ما. ما ترکیه را ساختیم ما. ما عراق را داریم  می سازیم . ما سوریه را ساختیم ، لبنان را و ….. امریکا را. ما پدر پزشکی  آلمانیم. فارس و ترک و لر و کرد و بلوچ نداریم، از همه جای این ایران هنر میبارد از  شمال تا جنوب ف شرق تا غرب. از همه اقوام. خاک پای همتون هستم اقوام ایرانی.

      • آنقدر تاریخ سازیهای زمان پهلوی را خواندی که نمیدانی تمدن شوش مربو ط به پارسها نیست پارسها ۲۵۰۰سال قبل به فلات ایران مهاجرت کردند . قبل از مهاجرت آنها حکومتهای التصاقی زبان ( ترکی باستان) یعنی سومر – ایلام – قوتی – للوبی – ماننا و ماد در این سرزمین حضور داشتند و تمدن شوش مربو به ایلامی هاست .

      • ولی آریائیها فقط به استناد خودشان فقط ۲۵۰۰ سال است که به فلات ایران تشریف فرما شده اند بنایرای نمدن شوش متعلق به فارسها نیست مگه زبان فارسی از حروف خودش استفاده میکنه کدام حرف پلوی در الفبایی که از اعراب گرفته اید وجود دارد؟

      • شما بفرمائین چرا از حروف عربی استفاده می کنید و ۹۰ در صد کلماتتون عربی هستش ؟!! ترکی حروفش از انگلیسی کاملا متفاوته ، درسته که در ترکی هم از زبان های دیگر قاطی شده است ولی خیلی کم می باشد وآن هم کلمات تخصصی رشته ها هستند که برای امانت در زبان ترکی مانده اند نه مثل شما که همه کلماتتان عربی و یا انگلیسی و یا ترکی و … است و یک فرهنگستان زبان فارسی هم دایر کرده اند که بودجه بی زبان کشور را صرف اختراع کلمات فارسی میکنند ولی هنوز هم نتوانسته اند فارسی را خوب بسازند چون اصلا زبانی بی ریشه و من درآوردیست.

        • دوست عزیز شما مگه فضولی شما رو سسنه چی گیرت میاد که بخای درباره زبان فارسی حرفی بزنی اصلا مدرکت چیه حتما حرفای چنتا محرف احمق که اومدن گفتن فلان تو هم چسبیدی به اونا تو برو یه مدرک درست بردار بیار بعد اینجا وراجی کن.ما هیچ دشمنی با ترکای عزیز کشورمون نداریم ولی نمیدونم کی شما محرفان تاریخ خواهید مرد که تاریخ  نفسی از دست شما بکشه..خیلی از حروف ربط در زبان ترکی از پارسی وام گرفته شده است  حالا شما اومدین فلان و چلان میکنین.دوسات عزیز یا تاریخ بخون یا نمیخاد از دوستای محرفت دنباله روی کنی

          • سلام چرا چرت و پرت میگی نفهمیده هم پارس میکنی؟ اصلا تو کی هستی مدرک داری واسه این حرفت؟ وقتی ما میگیم میگین مدرک بیارین حالا نوبت شماست مدرک بیار و تابث کن الان من مدرک دارم هرکی دوسداره بیاد نشونش بدم تو شهرستان ما مشگین شهر از توابع اردبیل مجسمه های باستانی هست با قدمت هشت هزار ساله اصلا هشت هزار سال پیش موجودی بنام فارس بوده؟ کم نفهمیده وراجی کنید لطفا

        • تاثیرات زبان فارسی بر ترکی

          جمله‌های مرکب در ترکی تحت تأثیر زبان فارسی تغییر بنیادینی کرده است. خیلی از حروف ربط در زبان ترکی از پارسی وام گرفته شده است : ve(و)، ya (یا)، ägär(اگر)، čünki(چونکه), gah . . . gah(گه گاه)، häm(هم، نیز)، hämčinin(همچنین)، häṛčänd(هرچند)، härgah(هرگاه)، nä . . . nä(نه ..نه/neither)، näinki(نه اینکه)، yainki(یعنی که)، yaxud(یا)، zira(زیرا)، bälkä(بلکه)، hämišä(همیشه)، mägär(مگر). [۲۸]

          بیشتر این حروف ربط با توجه ساختار متفاوت ترکی، در ترکی وجود ندارند و برخی هم وجود دارند اما بصورت مستقل نمی‌توانند بکار روند و تنها در جمله یا عبارت مرکب به انتهای فعل یا اسم می‌چسبند. به عنوان مثال در ترکی نمی‌توانید بگویید اگر الف و ب (if a and b) چرا که حرف ربط "و" وجود ندارد و همچنین معادل حرف ربط "اگر" در ترکی (سه) فقط به انتهای فعل می‌چسبد. به همین دلایل زبان ترکی عثمانی، ازبکی، ترکی آذری تحت تأثیر زبان فارسی تغییرات بنیادینی کرده است؛ مانند نمونه‌های زیر:[۲۹][۳۰][۳۱]

          حرف ربط که (که بصورت کی در ترکی به کار می‌رود):

          ترکی با حرف ربط فارسی: بیلیرسن کی، حسن هاردا ایشلیر؟

          ترکی بدون حرف ربط فارسی: حسنین هاردا ایشلدیگینی بیلیرسن می؟

          ترجمه: میدانی[که] حسن کجا کار می‌کند؟

          ترکی با حرف ربط فارسی: بو دولمانی کی گؤرورسن، منیم ننه م پیشیریب.

          ترکی بدون حرف ربط فارسی: گؤردوگون دولمانی منیم ننه م پیشیریب.

          ترجمه: این دلمه‌ای را که می‌بینی، مادر من پخته است.

          حرف ربط چونکه(که بصورت چونکی در ترکی بکار می‌رود):

          ترکی با حرف ربط فارسی: هئچ ذات دئمه دی چونکی بیلیردی هئچ کس اونا اینانمایاجاق.

          ترکی بدون حرف ربط فارسی: هئچ کسین اونا اینانمایاجاغینی بیلدیگی اوچون هئچ نه دئمه دی.

          ترجمه: چیزی نگفت چونکه می‌دانست کسی او را باور نخواهد کرد.

          حرف ربط اگر:

          ترکی با حرف ربط فارسی: اگر حسن بیله، گئدرم

          ترکی بدون حرف ربط فارسی: حسن بیلسه، گئدرم

          ترجمه: اگر حسن بداند، می‌روم

          حرف ربط و:

          ترکی با حرف ربط فارسی: من حسن و حسینه تانیرام

          ترجمه: من حسن و حسین را می‌شناسم.

          • سلام

            بعضی کلمات ریشه تمدن رو نشون میدن

            مثلا کامپیوتر اومده و ما هم ازش استفاده می کنیم چون تو زبان فارسی معادل اونو داشتن فرهنگستان گفت به جای کامپیوتر بگید رایانه

            همه قبول دارن که ما و شما این وسیله رو از دیگران به عاریت گرفتیم چون خودمون نداشتیم

            کلمه "اتاق" "اوجاق" بشقاب" قاشق" که ریشه تمدن رونشون میدن و انسان هایی که برای اولین بار از این وسیله استفاده کردن بقیه از اینا به عاریت گرفتن مثل کامپیوتر

            ولی تو زبان فارسی معادلی برای این کلمات نبود که معادل سازی کنن پس مجبور شدن از کلمه خود ترک ها که بوجود آورنده این وسیله بودن استفاده کنند

            پس حالا قضاوت به خودتون

      • شما مطالعه کن تو شهر من ۱۵۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ سال قبل قبایلی زندگی می‌کردن که من از نوادگانشونم پس صد در صد اونا هم ترک بودن

        تو اینترنت سرچ کن"نقش های آجواج سلماس" می بینی

         

        یاشاسین پارسیان(ایران باستان)، یاشاسین آتروپاتکان(آذربایجان)، یاشاسین دیلمقان(سلماس)

      • سلام چرا چرت و پرت میگی نفهمیده هم پارس میکنی؟ اصلا تو کی هستی مدرک داری واسه این حرفت؟ وقتی ما میگیم میگین مدرک بیارین حالا نوبت شماست مدرک بیار و تابث کن الان من مدرک دارم هرکی دوسداره بیاد نشونش بدم تو شهرستان ما مشگین شهر از توابع اردبیل مجسمه های باستانی هست با قدمت هشت هزار ساله اصلا هشت هزار سال پیش موجودی بنام فارس بوده؟ کم نفهمیده وراجی کنید لطفا

      • شما احیانا خدا نیستید؟

        قبل از همه وجود داشتید

        پس کشفیات اراک چی میگن؟

      • خیلی ببخشید ولی شما که این همه دم از سواد و دانش زبان شناسی دم میزنید میشه لطفا ادعایی که دارید یعنی قومی به زبان ترکی تا قبل از ۱۳۰۰ سال وجود نداشته رو برای ما اثبات کنید و منابع خودتون رو منتشر کنید.ممنون میشم

      • کوروش کبیر

        سعی کن تاریخ را بی تعصب و بدون دخالت ذهنیت ایران شهری ساخت انگلیس مطالعه کنی آتا ترک که مال دیروز است عثمان بیگ متحدین خود را از ترکان مشهد و آذربایجان انتخاب کرد و رفت ترکان ترکیه را متحده کرد و سرنوشت حکومت عثمانی را رقم زدند و ذهنیات خود را با منطق همراه کن ترکان با اسلام از زمین نروییده واژ آسمان هم نباریده بودند و اسلام را قبول کردند و به شما قبولاندند

  3. محمدسولدوزلو

    فقط عرضه داشته  باش بدون تحریف بذار

          برتری زبان تورکی نسبت به زبان فارسی

    همانگونه خودتان بهتر میدانید فارسی به عنوان سی و سومین لهجه ی زبان عربی اعلام شده و زبان تورکی به عنوان سومین زبان قانونمند٬ این اعلام از طرف سازمان یونسکو می باشد/ زبان تورکی۷۲۰۰سال قدمت و فارسی ۲۵۰۰سال قدمت دارد/ فارسی ۶۰میلیون متکلم دارد و تورکی ۳۶۰میلیون متکلم در دنیا دارد/ فارسی ۴۰۰۰واژه ی اصیل دارد و تورکی ۱۰۰۰۰۰/فارسی ۶۰الی ۷۰فعل اصلی دارد تورکی۳۵۰۰فعل اصلی دارد/ فارسی ۳۵۰فعل غیر اصلی دارد تورکی ۲۴۰۰۰فعل غیر اصلی دارد/فارسی ۱۱زمان فعلی دارد تورکی ۴۶ زمان فعلی دارد /فارسی ۷٪از کلماتش ریشه دارند تورکی ۱۰۰٪کلماتش ریشه دار هستند/ فارسی ۶آوا دارد و تورکی ۹ آوا دارد /فارسی یک زبان محلی بوده و تورکی زبان بین المللی /فارسی ۹۷۰۰۰عنوان کتابی دارد و تورکی ۴۵۰۰۰۰عنوان کتاب در دنیا دارد/ فارسی هرگز خط نگارشی نداشته و تورکی اولین و دومین و سومین خط بشری را دارا می باشد/ فارسی ۳درجه صفت و تورکی ۵درجه صفت دارد.   

    • با تشکر از دوست خوبم شمشاد امیری خراسانی مدیریت پارسیان دژ

      عرضه؟ شما چی از عرضه میدونید؟ شما اگه مردی عرضه داشته باشو و واقعیتو درک کن!!!

      تورکی اگه زبان قوی بود حداقل یه سری حروف مختص به خودشو داشت نه اینکه از حروف لاتین استفاده کنه تازه اونم به دستور آتا تورک
      ———–
      همانگونه خودتان بهتر میدانید فارسی به عنوان سی و سومین لهجه ی زبان عربی اعلام شده و زبان تورکی به عنوان سومین زبان قانونمند٬
      جواب :یعنی این اعتماد بنفستون مثال زدنیه،اصلا چنین چیزی واقعیت نداره ، یونسکو اصلا چنین چیزی نگفته اصلا وجود خارجی نداره ( دروغ بزرگ ) یعنی همین که واقعیتو بیای کاملا معکوس کنی (شرم نمی کنید شما؟ آخه این دروغ هارو چجوری روتون میشه بگین؟)

      زبان تورکی کل قدمتش بر میگرده به زمان آتاتورک
      بقیشم یه مشت خضعبلات بدون مدرکه هر موقع مدرک آوردین من در خدمتم
      اینم مدرک از زبان پارسی:
       زبان فارسی چهاردهمین زبان پرکاربرد در محتوای وب است مدرک:http://w3techs.com/technologies/overview/content_language/all

      زبان پارسی با اینکه یکی از ارکان اصلی هویت ایرانی است و به عنوان زبان ملی و رسمی ایران شناخته شده‌است، ولی هویتی بسیار فراتر از فلات ایران دارد.[۱۹] و به همین دلیل عصر ارتباطات و دهکده جهانی آنرا آسیبپذیر نمی‌کند. مدرک :Sam Sasan Shoamanesh: What of Persian and the Lingua Franca of the New Century? in: Huffington Post. 7/7/2011. بازدید: دسامبر ۲۰۱۱.

      اینم اون بخش اصلی که میخاستم بهش اشاره کنم:
      در سال ۱۸۷۲ در نشست ادیبان و زبان‌شناسان اروپایی در برلین، زبان‌های یونانی، فارسی، لاتین و سانسکریت به عنوان زبان‌های کلاسیک جهان برگزیده شدند. بر پایهٔ تعریف، زبانی کلاسیک به شمار می‌آید که یکم، باستانی باشد، دوم، ادبیات غنی داشته باشد و سوم در آخرین هزاره عمر خود تغییرات اندکی کرده باشد.
       روزنامه همشهری. ۲۶/۶/۱۳۸۷

      از زبان فارسی واژه‌های زیادی در دیگر زبان‌ها به وام گرفته شده‌است. شمار وام‌واژه‌های فارسی در زبان انگلیسی ۸۱۱ واژه‌است.
      مدرک: Kaye, Alan S. 2004. “Persian loanwords in English”. English Today. 0 (4): 20-24.

      فارسی از نظر شمار و تنوع ضرب‌المثل‌ها در میان سه زبان اول جهان است. مدرک: رحماندوست، مصطفی، فوت کوزه‌گری: مثل‌های فارسی و داستان‌های آن، تهران: انتشارات مدرسه، چاپ دوم: ۱۳۸۷، پیشگفتار. شابک: ۹۷۸۹۶۴۳۸۵۸۱۲۴

       دامنه واژگان و تنوع واژه‌ها در فارسی هم‌چنین بسیار بزرگ و پرمایه‌است و یکی از غنی‌ترین زبان‌های جهان از نظر واژه‌ها و دایره لغات به‌شمار می‌آید. در کمتر زبانی فرهنگ لغاتی چون دهخدا (در ۱۸ جلد) و یا فرهنگ معین (در ۶ جلد) دیده می‌شود. مدرک : دانشگاه تکزاس: زبان فارسی نو، بازدید: دسامبر ۲۰۱۱.

      فارسی باستان گونه باستانی زبان فارسی بوده که دودمان هخامنشی بدان تکلم می‌کردند. نخستین یافته‌های نوشتاری از این زبان، سنگ‌نبشته بیستون است که پیشینهٔ آن به سدهٔ ششم پیش از میلاد برمی‌گردد. دبیرهٔ فارسی باستان، میخی بوده‌است که به نظر می‌رسد در زمان هخامنشی دبیرهٔ رایج در میان هیچ گروهی از مردم نبوده‌است و تنها دبیره‌ای ادبی برای نوشتن سنگ‌نوشته‌ها بوده‌است.
       مدرک: راهنمای زبان‌های ایرانی، جلد اول زبان‌های ایرانی باستان و ایرانی میانه، رودریگر اشمیت، ترجمه آرمان بختیاری و همکاران، انتشارات ققنوس، چاپ اول زمستان ۱۳۸۲ صفحه ۱۱۰

      • محمدرضا من فوق لیسانسم و هرچی هم نوشتم کاملا واضح و روشن نوشتم که همه درک کنن

        اگه هم درک نردن دیگه من مسئول و پاسخگوی حماقت اونا نیستم

      • اطلاعات موجب فهم میشود تنها در کشور چین به اندازه جمعیت ایران و ترکیه ترک زبان وجود دارد نه مثل شما که سی درصد باشید هشتاد در ادعا

      • تورک اوغلی

        چرت و پرت نگو نوشتار مارو یه کسی همنام خودت زد از بین برد

    • آقا بروتاریخ مطالعه کن بعدمقاله واینجورچیزابذارتااونجایی که من میدونم زمان بابک خرمدین هنوز زبان ایرانی نبودیاهمان به اصطلاح پهلوی باستان ویافارسی.قیام بابکم علیه هارون الرشید خلیفه عباسی وفرزنداو امین ومامون وشهادت امام رضا برمیگرده که یعنی توقرن دوم وسوم وهنوززبان فارسی وجود خارجیم نداشت.بعدشم اگه حق باشماست چرامقاله های تاریخدانان ومحققان ترکی آذربایجانیروفیلترمیکنن؟؟؟؟؟؟؟؟
       

      • درود خدمت شما.ببخشید شما چطوری تاریخو عوض کردید که تو قرن دوم و سوم زبان فارسی وجود خارجی نداشته؟؟؟ زبان فارسی یکی از چهار زبان کلاسیک جهان در سال۱۸۷۲ انتخاب شده که حالا بر پایهٔ تعریف، زبانی کلاسیک به شمار می‌آید که یکم، باستانی باشد، دوم، ادبیات غنی داشته باشد و سوم در آخرین هزاره عمر خود تغییرات اندکی کرده باشد.حالا نمیدونم شما چه طور تاریخو‌تغییر دادی که زبان فارسی تو قرن دوم سوم وجود نداشته اصلا جالبه..حالا هخامنشیان که به زبان فارسی باستان صحبت میکردند که بماند.

        • جوک سلام دوستان ببین تویک کلمه بفهمونم بهت که ترکی بالاس ببین هخامنشیان ۲۴۰۰ سال قدمت دادن و فارسی حرف میزدن و قبل اون نبوده اما کتیبه ترکی که به دست اومدخ مال ۷۲۰۰ سال پیشه

    • محمدسولدوزلو عزیزم بر فرض حرفهایی در بالا  نسبت  به فعل و فاعل زدید درست، ومحمد رضای گلم بر فرضی دیگر خرفهای  ایشان هم که کوروش بزرگ بوده فارسی خوب و آذری ها وووووووو. یک سئوال دارم،  آیا کوروش همین امروز سرزمین ما  را میسازد یا ما که زنده ایم، آیا فعل و فاعل زبان ترکی باعث شده. ما  آذری ها آدم های زرنگ  و قوی بار بیایم. نه آذری برتری بر فارس دارد. نه فارس برتری بر آذری و یا اقوام لری که زیر جکهای خنده دار  تاپ آورده است. تنها چیزی که باعث می شود انسانها و یه ملت  یا یک کشور دوباره به پا خیزد و قوی شود. فرهنگ اصیل آن کشور است. و نداخل قومیتها. در هر کشوری که اقوام زیادی داشتند  و در کنار هم  بودند. به دلیل  دو رگه بودن باهوش و قوی بودند. ما ایرانیها  1400 سال زیر فشار  و  تاخت و تاز بودیم. همممون، تبریز تسلیم انگلیس و روسیه قراقها  نشد. از طرفی  رییس علی قهرمان مقابل انگلیس جنگید و سردار جنگل مقابل روسیه  و سر دارخان  با چهل هزار سوار جنگی در شیراز باز مقابل  استعمار انگلیس. ما هممون در  این  امنیت امروزی  ایران  شریکیم.حتی کسانی که در جنگ علیه صدام تو خوزستان جنگیدند  و شهید شدند  آذری بودند. در آذربایجان غربی بلوچ و فارس مشهد شهید شدند. پس ببینید. ما براردریم . گوشت هم را بخوریم استخوانمون را  نگه میداریم. کاش  می شد دست  هر دو تا تون را در دست یکدیگر قرار میدادم.  تا بیگانه ببیند که ما دیگر به  امپراطوری قدرتمند گذشتگمان  باز گشته ایم.  و به کوروش و به بابک و  هر سردار ایرانی دیگر درود میفرستیم. و به پدرانمان میگوییم آسوده  باشید که فرزندان ایران خودشان  ایران را می  سازند . روحتون در آرامش باد.

       دوست دارم در همین کامنت ها  از همدیگر عذرخواهی کنید. این درخواست  کسی است که در فضای مجازی جزو بزرگان برنامه نویس و بهینه ساز سایت و طراح سایت محسوب می شود.

       یاشاسین ایران یاشاسین فارس یاشاسین کرد- یاشاسین لر یاشاسین بلوچ- یاشاسین گیلک، یاشاسین تات و………..

      یاشاسین آذربایجان

      • ذرود خدمت شما دوست عزیز..بحث ترکان مقیم کشورمون نیست بحث پان ترکانه که که تاریخو تحریف میکنن

        • تحریف شده ترین تاریخ جهان(ساختگیترین تاریخ جهان) تاریخ ایران در ۹۰سال گذشته است

      • من به عنوان یک ایرانی اگر با گفته هایم کسی رو ناراحت کردم معذرت میخوام از پان ترک ها هم معذرت میخوام.

      • داداش ببین هرکاری کنی یک فارس از بن مایه و مغز استخوان نژادپرست بار میاد چون این تو فرهنگ و تربیت خانوادگیشون رسوخ کرده …نمیشهههههههه….اولماززززز…برادر ببین بین همین حرفاش میگه ترکهای مقیم ایران ..این یعنی چی؟ ما ترکها در طول تاریخ اقایی و سروری خودمون رو به همه نشون دادیم و نشون دادیم نژادپرست نیستیم دلیل روشنش هم همین زنده ماندن گویشهای مختلف ایرانی پس از هزارو پاند سال حکومت ترکها هست ..اما صد سال نیست حکومت دست فارسها رسید ه ببین با قومیتها و ملتهای دیگر چه میکنند ..جوک ..نفی از تحصیل به زبان مادری …انکار زبانهای دیگر تغییر اسامی ..زندان و….هزاران مورد دیگر ..ایران میدونی که حق با ترکهاست …هر انسانی که اندازه یه ارزن وجدان وانصاف داشته باشه حق رو به ترکها میده …زبان هر ملتی برای خودش بسیار عزیز هست و هرکس در جهت تضعیف اون قدم برداره دشمنش هست .

    • همان گونه که خودمان بهتر می دانیم؟ از کجا بهتر میدانیم؟ کدوم حرام زاده ای اعلام کرده؟بونسکوی اروپایی مگه مقتی هزاران سال پیش مردم ایران اینجا بودند کجا بود با مردمش؟ اصلا اروپا کجا بود که بخواد برای ما تصمیم بگیره؟

      ترکی چه خوب یا چه بد زبان منطقه آذربایجان نیست..بلکه زبان اصلی اونها چیز دیگری بوده که توسط مغول ها به ترکی تبدیل شده پس به چیزی که به اجدادت تحمیل شده افتخار نکن حتی اگر درست باشه که نیست

       

      • شمابه کار خودت و قومیت خودتو برس …تورو سننه ؟ از ترکا به توچه ربطی داره؟ترکا هرچی بودن و شدن و خواهند شد به خودشون مربوطه ….الان میگن خون و نژاد و زبان و فرهنگ ما تورک هست .خودشون رو که دیگه میشناسن…

      • درسته ترکی فقط زبان آذربایجان نیست ترکی زبان سومریان و اشکانیان و سلجوقیان و صفویان و افشاریان غزنویان آق قویونلو قره قوینلو و قاجاریان یعنی ترکی زبان سرزمین سابق ایران است و زبان هر ملنیست که بیش از شش هزار سال در سر زمین ایران (نه کشور نود ساله ایران) سکونت دارند

  4. من مطمئنم شما غرض خاصی از مطالب گفته شده ندارید اما می خواهم بگویم مطالبی در مورد زبان ترکی آمده که کاملا توهین آمیز می باشد به همین خاطر می خواهم چند نکته را متذکر شوم ابتدا در مورد قدمت زبان های گفته شده اولا در گذشته های نه چندان دور زبان هایی بوده اند که مردم آن زمان به آنها تکلم می کرده اند ولی با وقوع تغییراتی مثل جنگ و مهاجرت لهجه ی آنها تغییر کرده ولی به اصل زبان که همان قواعد و دستور زبان می باشد لطمه ای نخورده است مانند زبان های رومی مثل فرانسه ٬ ایتالیایی ، رومانیایی ، انگلیسی ، پرتغالی ، اسپانیولی و سایر زبان های رومی . در این نوع زبان ها بیشتر کلمات عین هم بوده و اگر هم تغییر کرده باشد تغییر آن بسیار کم می باشد. در ترکی و فارسی هم صدق می کند. اصولا در گذشته ی نه چندان دور زبان های فارسی و ترکی وجود خارجی نداشتند ولی بعد از حمله ی مغول ها و قبل تر از آن جنگ های زیاد سبب مهاجرت اقوام آسیایی به ایران و ترکیه شده است و زبان آنها که مردم آذربایجان زبان خاص به خود را داشتند و برخی ازآنها که نزدیک به ترکیه امروزی بودند رومی حرف می زدند با تغییر لهجه ی زبان مغولی و وارد شدن اقوام ترک از آسیا زبان های گوناگون با هم ترکیب شده و سهم بیشتر آن را که مغول ها سهیم بودند زبان ترکی شکل گرفته. اما در مورد زبان فارسی : در گذشته دور رسم الخط فارسی وجود نداشت و مردم با رسم الخط میخی زبان پهلوی که با زبان فارسی تفاوت های زیادی دارد می نوشتند و رسم الخط امروزی مربوط به زبان عربی می باشد. در نهایت می خواهم بگویم زبان های امروزی در سراسر جهان به خصوص در ایران و ترکیه قدمت بیش از هزار سال دارند ولی زبان مادری نیستند همانطور که زبان های اروپایی از یک شکل که آن هم زبان رومی می باشد تبعیت می کنند و بیش از دو هزار سال پیش زبان فرانسه یا انگلیسی وجود نداشت همانطور که فارسی و ترکی وجود نداشت قدمت زبان های امروزی کمتر از ۱۵۰۰ سال می باشد و من می خواهم بدون مطالعه به یکدیگر توهین نکنیم و کمی مطالعات خود را افزایش دهیم. در جهان امروزه زبان های مادر یا مرده اند و یا متکلمین آن بسیار کم می باشد مثل مغولی و پهلوی.

  5. میخواهید بدانید تورک یعنی چه  این واژه یک لغت از زبان ماندارین چینی به معنی سگ ولگرد است(هارولد لمب / کتاب تیمور لنگ / مبحث تورکان / صفحه ۳۱۳تا۳۱۵)

     

     

  6. همه حرفا به کنار شما همینجا یه دروغ بزرگ گفتی اینکه مخاطبت پان ترکا هستن ولی حرفات بوی نفرت نسبت به ترک و ترکا میده حاجی…در ضمن اینکه میگی ترکی حروفش از لاتین گرفته شده لابد میخوای بگی فارسی حروفش از عربی گرفته نشده نه! من موندم کلمات عربی و ترکی رو از این زبان بزرگ! بکشیم کنار چی میمونه … ثالثا از هر ترک زبانی که بپرسی میخواد به زبان خودش تحصیل کنه اونوقت باید به همشون بگی پان ترک و از این حرفا بعدشم سرشونو ببری… در آخر شما اگه تونستی جمله"ورود افراد متفرقه ممنوع" رو به فارسی بگی کلا هرچی تو بگی قبول…عزت زیاد

    • شما میشه (آرش و کوروش فردا باهم اند)رو ترکی بگی؟
      میشه آرش و کوروش صاباح(واژه عربی برگرفته از پگاه فارسی) باهم دیلر

  7. پان فارسها عامل اصلی دور کردن هر قومی از زبان خودش است. کشور دست فارسها افتاده هممون توی بدبختی هستیم متاسفانه از قبل فارسها مشکلشون ترک بود شاید دلیلش حسودی باشه. و اینکه معلومه ریشه فارسها از کجا هست همون افغانیای عغب افتاده

    • با تشکر از حرفای بی پایه  و اساس شما پان ترک لعین..

    • کشور از وقتی عربا بهش حمله کردن و از وقتی ترکهای قاجار بهش حکومت کردن دچار تجزیه و هزاران بلا شده الانم داریم از همونا میکشیم …

      پس ساکت باش ..اگر ترک اصیل هستی پس ایرانی نیستی و از کشور ما برو بیرون برو به مغولستان..اگرم ایرانی هستی بدون زبان ترکی به زور وارد ایران شده

      • من یک ترک هستم واز ۷۰۰۰سال بیش جد اندر جد در اردبیل بودهایم امثال شما اگر ما نبودیم الت دست این و اون بودید و اگر زیاد حرف بزنی بایستی به سیبری بروی بدبخت از ۲۷۰۰ سال تاریخ ایران ۱۷۰۰ سال ترکها بر شما حکومت کردند و شما زیر دست وبای ترکها بزرگ شدید و خانوادگی از هر جهت در استفاده ما بودید

      • تورک اوغلی

        چرت و پرت نگو مغول ربطی به ترکی نداره ما از ۷۲۰۰ سال پیش اینجاییم و ایران برای ماست چرا چرت و پرت میگی تو باید پاشی بری که تاریخ نداشتی اومدی زمان رضا شاه ساختی

  8. با سلام

    مستر محمد رضا من از شما که ادعای تاریخدانی می کنم یه سوال دارم اگر زبان فارسی زبان ایرانیان است چرا شما شاهنامه را که ۱۲۰۰ سال پیش اونم با پول سلطان محمود ترک نوشته شده را درک می کنید ولی کتیبه های ساسانی را که ۳۰۰ سال قبل یعنی ۱۵۰۰ سال پیش نوشته شده را اگر هم با حروف عربی بنویسند را درک نمی کنید زبانی که شما فارسی می نامید افغانی ها دری و تاجیک ها تاجیک قبل از اسلام وجود نداشته قدمتش نهایتا ۱۳۰۰ سال می رسه کوچک ترین ربطی هم به شما فارس ها نداره در تکمیل این زبان همه ملت ها از جمله عرب ها بلوچ ها افغانی ها و بیشتر از همه ترک ها نقش داشتند قبلا یکی از لهجه های افغانستان بود که بعد از تکمیل شدن به ایران وارد شده و همان زبان وارداتی را شما می خواهید به کل مردم ایران تحمیل کنید ترکی بیش از ۱۰ هزار سال قدمت دارد اثار زبان ترکی در سرخپوستان امریکا که ۲۰ هزار سال پیش از سیبری به امریکا مهاجرت کردند یافت شده در حالی که حداکثر عمر زبان فارسی ۱۳۰۰ سال بوده که اگر حمایت پادشاهان ترک نبود خیلی وقت پیش نابود می شد ضمنا تورکی دو تا القبا داره الفبای ایغوری و الفبای گوگ ترک ها مثل زبان فارسی نیست که با الفبای عربی نوشته میشه اتاتورک هم کار خیلی خوبی کرد الفبایش را به لاتین تغییر دارد چون باعث پیشرفت کشورترکیه شد چیز دیگری که لازمه به شما تاکید کنم این است که مردم را احمق نپندارین الان همه کامپیوتر و اینترنت دارن اکثر گوشی ها هم اینترنت دارن همه تاریخ و تمدن خودشان را می دانند

    • داداش ده هزار سال پیش هنوز نه ایرانی بود نه مغولستانی و نه ترکیه ای و نه چینی و همه زبان های اون زمان نابود شده و شما که اینو میگید پس چرا فارسی،یونانی،رومی و سانسکریت کلاسیک هست و ترکی نیست

    • کی گفته شاهنامه با پول سلطان محمود نوشته فردوسی با سلطان محمود قرار میذاره که اگر شاهنامه رو نوشت سلطان محمود بهش مبلغی بده ول سلطان محمود به عهدش وفا نمیکنه

  9. درود به هموطنان عزیزم

    واقعا برای همچین لاشخورهای کثیفی مثل شما متاسفم تو خاک ایران زمین داری زندگی میکنی اون وقت داری به مردمش توهین میکنی من خودم آذری هستم نه ترک – لاشخورایی مثل تو محمدسولدوزلو و امثال تو هیچ …..نیستین دلم میخواد گیرت بیارم یه دل سیر بکوبمت.

    درسته من آذری هستم ولی برای زبان پارسی وخاک ایران زمین و ناموس وطنم جونم رو میدم نه بخاطر آذری بودنم بلکه بخاطر پارسی بودنم ایرانی بودنم.

    محمد رضا عزیز ممنون از سایت خوبت – خدایا کمک کن این تفرقه بین قوم های ایرانی از بین بره تا شاهد این نباشیم تا بازم ایران تجزیه بشه. ضرب المثل انگلیسی : تفرقه بنداز حکومت کن – چیزی که تو ایران دارن به نتیجه میرسن حکومت اس …

    زنده باد زبان پارسی  –  زنده باد ایران زمین   –   زنده باد مردم ایران  

  10. بر اساس طبقه بندی زبانها که توسط دانشکده زبان شناسی دانشگاه واشنگتن انجام شده است زبان ها به سه دسته تقسیم می شوند. ۱_زبانهای اوایی مانند زبانهای چینی و ژاپنی که فاقد ریشه هستند و زبان های درجه سوم نامیده می شوند ۲_زبانهای اتصاقی مانند ترکی که از ترکیب ریشه و پسوند است و زبان درجه دوم هستند ۳_ زبانهای تحلیلی مانند زبان عربی و فارسی و زباهای هند واروپایی که همه چیز از ریشه بدست می اید و خود دو دسته اند ۱_زباهای اشتقاقی مانند عربی که از صرف ریشه در بابها بدست می اید ۲_زبانهای ترکیبی و اشتقاقی مثل زبان فارسی و انگلیسی که کلمات از اشتقاق از ریشه و همچنین ترکیب ریشه با پیشوند و پسوند و میانوند و انواع دیگر ترکیبها همچون ترکیب فعل با اسم و صفت با اسم و وند با اسم و صفت با فعل و ده ها نوع ترکیب دیگر ساخته می شوند این زبان ها قوی ترین زبان ها در ساخت کلمات هستند. همان طور که دیدید زبا ترکی وفقط پسوند دارد ولی زبان فارسی پیشوند و پسوند و میان وند و انواع ترکیب ها را دارد . به عنوان مثال با واژه دل ۱۵۰ واژه دیگر از طریق ترکیب ساخته شده است که فقط ۳۰ تای ان در زبانهای دیگر معادل دارند. به عنوان نمونه: دلبند دلدار  دلارام دلگیر شیردل دل سنگ  درد دل  دلباخته  دل چرکین دلکام  دلتنگ  خوش دل  دلدرد  و……….

  11. به اطلاع میرساند که ما از نژاد ترک هستیم  و آذری نیستیم و آذربایجان نام یک محل جغرافیایی است نه نام یک نژاد مثل اینکه به اصفهانی بگویید شما فارس نیستی بلکه اصفهانی هستی!. به ترک بودنمان هم افتخار میکنیم و سیاستهای حکومتهای ایران جهت تبدیل ما به فارس کاملا بیهوده است و خواهد بود همچنین ایران وطن ماست و متعلق به ماست یعنی از مرز عراق و ترکیه بگیر تا خود تهران ترکها ساکن هستند و قصد رفتن به جایی هم را نداریم . یا باید ما ترکهای ایران را اینگونه که هستیم بپذیرید ویا آنانکه از ایران خواهند رفت ما نخواهیم بود. اگر کمی ادعای تمدن چندین هزار ساله تان واقعی باشد به حقوق اولیه انسانی ما ترکها که شامل زبان و فرهنگ و موسیقی و تاریخ و آموزش ما است احترام خواهید گذاشت و بدانید که مبارزه ما تا احقاق حقوق بدیهیمان ادامه دارد. و در پایان بدانید که ما از شاعر فردوسی شما نفرت داریم چون توهین ها و تحقیرهایی که در اشعار فردوسی به ترکها گفته شده  بی فرهنگی و عقب ماندگی فکری او را مشخص میکند.  

  12. سوره مبارکه الحجرات آیه ۱۳
    یا أَیُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقناکُم مِن ذَکَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناکُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ﴿۱۳﴾
    ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!

    سلام دوستان عزیز. وقتتون بخیر. داشتم گشتی تو نت میزدم که اتفاقی این پیجو دیدم. بعدش نظراتتونوخوندم. کاری به درست یا غلط بودن برخی حرفا و سند ها ندارم. طبق این آیه شریفه ، ما «همگی» ، تاکید  میکنم همه ی انسان ها از یک پدر و مادر خلق شدیم. و طبق این آیه انسانها در گروه ها  ، قبایل ، رنگ ها و نژاد های مختلف خلق شده اند تا همدیگر رو بشناسند ، نه اینکه بدین وسیله بر یکدیگر فخر فروشی بکنند. چرا که خداوند مهربان تنها ملاک برتر بودن رو تقوا قرار داده ، نه نژاد و زبان و امثالهم ؛ که اون تقوا رو هم خود خدا تشخیص میده . آهای هم زبان  آذری عزیزم ! آهای هم میهن فارسی زبان عزیزم ! کی به شما خبر داده که نژاد شما نژاد برتره ، یا رنگ شما رنگ برتره و یا زبانتون زبان برتره؟؟؟ دوستان عزیزم اگر قرار بود زبان ملاک برتر بودن باشه ، خداوند میفرمود ، من قرآن رو به زبان عربی فرستادم چون زبان برتر است و محمد (ص) رو از میان نژاد عرب بر انگیختم چون عرب نژاد برتر است.!!! و جملات مشابهی رو در باره زبان و نژاد پیامبران قبلی بیان میکرد. اما خدا هرگز چنین چیزی رو ملاک برتری قرار نداده ، پس چه بهتر که ما انسانها هم از خدا و پیامبرش پیروی کنیم و دیگه چنین حرفهایی رو که ناشی از دسیسه هایی آشکاره مطرح نکنیم. روز قیامت به نژاد و زبان و رنگ و… امتیاز و تخفیف نمیدن.

    سعادتمند و پیروز باشید! 

    • سلام اگر فقط تو همان آیه دقت فرمایید تفاوتهای زبانی پزیرفته شده و حالا که آموزش از وظایف اصلی دولتهای جهان است شایسته تراز زبان مادری برای آموزش کودک وجود ندارد و در کنار آن آموزش زبان رسمی برای ارتباط با سایر اقوام از بهترین کارهاست و خواست کلیه اقوام تحت ستم هم فقط همان یک موضوع است و در ایران هشتاد و پنج میلیون رای دارد پس دولت چرا دریغ می کند و باعث بازماندن و یا افت تحصیلی می شود

  13. وای خدا انقدر به حرفهای این مهدی که میگه عیلام البته اون بی سواد نوشته ایلام(کودن ایلام که شما نوشتی استانی از ایرانه ابله شما اگر یکبار مطالعه کرده بودی میدونستی این ایلام اون عیلام نیست) در ضمن شروع حکومت پارسها ۲۵۰۰ سال پیشه نه ورودشون  بخش مادم که بماند مردم کورد لر اگر این متن رو بخونن خودشون رو میکشن(البته نباید کاسیتها را فراموش کرد) در ضمن هر کس به گویشهای مناطق کورد و لر نیشن اشنایی داشنه باشه(کوردی کرمانشاهی لکی لری کردی ایلام و… )کاملا تشابه این زبان رو با زبان پهلوی باستان متوجه میشه بعنوان مثال در این مناطق به دختر دت به پسر کر به سفید اسپی وصد البته به کوه وند می گویند که دقیقا مشابه معادل این کلامت در متون باستانی بست امده با زبان فارسی پهلوی می باشد (گستره پسوند وند هم در فلات ایران که مشخص می باشد) حال من از دوستان میپرسم زمانی که مردم این مرز پرافتخار به فارسی پهلوی سخن میگفتند (با احترام به تمامی زبانهاو گویشهای موجود در ایران امروز) جای دیگر زبانها در ایرانشهر کجا بود دوستان اگر به چند استان غربی و جنوب غربی ایران اشنایی داشته باشند شباهت این زبانها به یکدیگر و تفاوت انهارا با ترکی حتی از لحاظ ظاهر متوجه خواهند شد(البته با توجه ورود عرب زبانها و سلطه حکومتی۲۰۰ساله و بعد از انهم به علت تغییر دین مردم ایران به اسلام ظبیعیست که کلامتی مشابه بین انها باشد همانطور که پسوند ترکی چی به خیلی از کلمات ایرانی مانند پست متصل گشته است   

  14. مهدی طوسنژاد واحدی

    با سلام به شما دوست عزیز اقای محمدرضا. سوالی داشتم از جنابعالی که ایا میتوان خاستگاه زبان پارسی را خراسان دانست یا خیر؟ 

  15. آقا ول کنید این پان ترک ها رو بزاری میگن خدا هم ترکه اینها دچار پارانویا هستن آدم هر چه متعصب تر احمق تر

    • ولی به پای شما نمی رسند که وزیر از خودم حقوق بگیرد و به خودم بخشنامه کند حق نداری اسم فرزندت به زبان خودت باشد قضاوت کن آنکه گفتی تویی یامن

  16. سلام شما که می گویید فارثی حنر اثط به جای فعل خوردم که کل ظبانه فارثی اسط یه فعل دیگه بگظارید.آب خوردم -هوا خوردم -زمین خوردم -قسم خوردم -شکست خوردم-قول خوردم-گل خوردم-تیر خوردم-زخم خوردم-بازی خوردم -قول خوردم قل خوردم-چشم خوردم-وبسیاری دیگر ما در زبان تورکی برای همه این جملات فعل اختصاصی داریم.کلمه اهتزاز را می شود بیش از ۱۰۰۰ بار اشتباه نوشت بنظرت این ضعف زبان فارصی نیثط؟یا کلمه مستفیظ  می شود تا یک هفته نشست و نوشت یا کلمه استسنا خیلی زیادنبنظرم فارثی نه طنحا لهجه نیصط بلکه نازل تر از آن ینی گویش محلی است.متشکر

    • رود و سپاس از شما جناب لکنت خان..از پان ترکانی که تاریخو تحریف میکنند چیزی جز یاوه گویی نمیشود شنید..موفق باشید خدا قوت

      • آلیپ ارسلان

        جوجه فارس ها با شنیدن حقیقت میسوزند :)))))

      • ببین کاوه آهنگر تمام افتخارات شما فارس ها افسانه هست افسانه شاهنامه رستم و کاوه آهنگر هم افسانه هست
        ولی تاریخ تورک واقعیت دارد از چنگیز خان بگیر تا قاجار ونادر شاه افشارو ستارخان
        الان بیش از ۴۰میلیون ترک تو ایران هست
        بزرگترین استان چین سینک کیانگ هست که مردمش ترک هستن
        قزاقستان وترکیه و آذربایجان وترکمنستان وازبستکان ترک هستند
        ۱۰تا منطقه ترک خودمختار روسیه وجود دار همه اینا تاریخ الان اند میتونی بری تو اینترنت ببینی
        خواهشا
        تو ایران نزدیک هزار ساله ترک ها حکومت کرده
        تو خودت از پدر ترک هستی باور نمیکنی به تاریخ ایران سر بزن ببین غزنوی و افشار و صفویان و قاجار ترک بودند.
        یاشین تورک ملتی

  17. دیدگاه این پان ترک احمق به دلیل شعور خانوادگی اش حذف گردید

  18. ورود افراد متفرقه اکیدا ممنوع  این جمله  را به فارثی برگردان

    • داخل شدن پان ترکان اکیدا ممنوع..

    • بیا آقای پان توورچ

      اندررفت کسان درهم بازداشته است

      (درسته استفاده نمیکنیم ولی این معادل پارسیش هست میتونی تو واژه یاب ببینی یک سایته واژه هست که تمامی واژه ها را به همراه برابر پارسی نوشته است)

      ما پارسیان ایران عربی زیاد استفاده میکنیم که بزودی آن را خواهیم زدود

      برو افغانستان و تاجیکستان میبینی چقدر غلیظ به زبان شیرین پارسی سخن میگویند

  19. پان فارس تو که منطق نداری بیخود می کنی سایت باز می کنی ونظر خواهی می کنی بعضی پان فارسا به ما می گن آزری اما وقتی حرف از حقوق میشه ما میشیم پان تورک چرا به ما نمی گید پان آزری .پس این ثابت می کنه که ما تورکیم که می شویم پان تورک ای پان فارس عقب افتاده عرب نوکر

     

  20. تیمور سامانی

    شما اگه ادم بودین به عربا باج نمیدادید باز خوبه ترکا به حروف انگلیسی نگارش میکنن این یک دوم این که کی گفته ترکا ۱۳۰۰ سال قدمت دارن هر کی گفته چرت گفته وقتی هخامنشیان و ماد ها و بابلی ها داشتن تو سر هم میزدن ما توی اسیا امبراتوری گوک ترک رو داشتیم و بزرگانی متل اتیلا بعدشم چه طوره که وقتی چنگیز و تیمور ایرانو فتح میکنن میشن وحشی ولی وقتی کوروش مصرو میگیره میشه دلاوری؟ نه اشکال از شما فارشیسماست که فکر کردین خیلی تحفه این ….یاشاسین اذربایجان یاشاسین قشقستان یاشاسین شاهسون و قاجار و افشار و…

    • بی سواد پسر کوروش مصر رو فتح میکنه بعد کوروش از یک منطقه کوچیک بیشتر جهان رو فتح کرد و در ضمن زمانی تیمور حمله کرد حکومتی در ایران وجود نداشت بعدش آتیلا اصلا اسمش تو منابع شرقی نبود که شما پانترک ها آمدید به نام خودتون زدید همین آتیلا به ساسانیان حمله کرد ولی شکست خورد و تنها کاری که کرد اومد رومی رو شکست داد که پادشاهش جنگیدن هم بلد نبود و در ضمن چنگیز همون خوارزمشاهیان رو که ترک بودن شکست میده اصلا با خودتون چند چندید

  21. درود.چرا این ترکها اینقدر بی ادبن.باید به این بی خردان بگم حافظ-سعدی-پروین اعتصامی-مولوی-فردوسی بزرگ به زبان پارسی شعر سرودن که در جهان بسیار مشهورن.بهتره برن مطالعه کنن و پی خواهند برد که ایران تنها کشوری هس که پس از حمله اعراب زبانش همچنان پارسی موند به هر حال چه خوششون بیاد چه نه زبان رسمی کشور پارسی هس.بهترین خوانندگان ایرانی داخل و خارج کشور به زبان پارسی میخونن و خلیج پارس همیشه پارس خواهد ماند اگر خودتو ایرانی نمیدونی بهتره برگردی به همون خراب شده ای که بودی البته شما هیچوقت هیچ سرزمینی نداشتید و نه فرهنگ و نه تمدن.این سرزمین مال ایرانیان هس و اجازه نمیدیم حتی یه وجب از این خاک رو جدا کنین .کسی رو که خوابه میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو به خواب زده هرگز.

  22. یک اذربایجانی

    برادران ترک اخه چرا به این سایت می ایید و چرا نظر می گذارید که فقط نظرات افراد کم سواد و کوته فکر را چاپ می کنند مدیر سایت هم هر توهینی که به ترکا ها میشه رو مو به مو چاپ می کنه که نشاندهنده سطح فرهنگ و ضعف شخصیتیه خودشه و الا بی ادبی و توهین هنر نیست مدیر سایت اونقدر بی سواده که میگه ملت ترک ۱۳۰۰ ساله بوحود اومده عزیزم اونی که میگی قدمت زبان فارسیه نه ملت ترک
    ازت یه سوال دارم اگر فارسی همان زبانیست که ساسانیان تکلم می کردند چرا شما شاهنامه رو که ۱۱۰۰ سال پیش سروده شده رو می فهمید ولی کتیبه های ساسانیان را که ۲۰۰-۳۰۰ سال قبلش نوشته شده اند اگر هم با حروف عربی بنویسید شما نمی تونید بخوانید و بفهمید این زبان فارسیست که بعد از اسلام بوجود امد البته اسم اصلی این زبان دری است که شما بهش فارسی میگین و در بوجود امدن ان هم همه اقوام ایرانی و غیر ایرانی اعم از بلوچ تاجیک افغان ترک فارس و عرب سهم بودند و اگر پادشاهان ترک نبود الان اثری از این زبان باقی نمی ماند این پادشاهان غزنوی سلجوقی تیموریان و عثمانیان و صفویان و… بودند که زبان فارسی رو حفظ کردند این در حالیست که قدمت زبان ترکی به ۲۰ هزار سال پیش می رسد اثار زبان ترکی در سرخپوستان امریکا یافت شده که ۲۰ هزار سال پیش از سیبری و مغولستان به قاره امریکا کوچیدند
    و اما برادران ترکم ما برویم سایت خودمون را راه بندازیم و به ادبیات تاریخ فرهنگ و نیاکان خودمون افتخار کنیم بزار اینها هم به اوهام و افسانه های خودشون ببالند

    • درود خدمت شما در جواب و نصیحت بزرگ پندارانه شما تاریخ شناسیه شما و اینکه در دوره سرخپوستان زندگی یکردید یا میکنید فقط میگم بلا بلا بلا..در ضمن از شما این خواهشو دارم که دیگه اسم و ایمیل شمارو نبینم شما دیگه از تحریف تاریخ ایران دست برداشتیت و حالا چسبیدین به سرخ پوستا..احتمالا چند وقت دیگه هم میگید اول ما بودیم بعد خدا..در ضمن شما و برادران محرفتون قبلا اشخاصی امثال خودتون سایت راه انداختن..این مطلب تنها دلیلش اینه محرفانی مثل شما رو خرد کرد نه بقیه عزیزان ترکمون..امیدوارم که دیگه این طرفا پیداتون نشه و توی سایت های خودتون به تحریف از غرب تا شرق بپردازین.با سپاس

    • دست مریضاد

  23. درود و ادب به همه عزیزان چه ترک چه فارس چه عرب ووو

    هر تعصبی که شکاف بین انسانیت ایجاد کنه باطله .

    بنده فارس زبانم و مدتی مهمان دوستان عزیز ترکیه ایم .

    زبان ترکی نیز مشابه زبان فارسی از زبانهای دیگر تاثیر گرفته است . هر زبانی روزی بومی بوده عواملی مثل جنگ ها . تجارت . تحصیل . کتابها ووو روی هم تاثیر گذاشته اند . با ظهور اسلام زبان عربی گسترش یافت . با عصر صنعتی اروپا  و استعمار دولتهای انگلستان. پرتقال . اسپانیا . فرانسه ووو  زبانها متاثر شد . 

    به فرهنگ و زبان هم احترام بزاریم تا به ملکوت خداوند نزدیک بشیم . 

  24. عزیزان اذری چرا بیخود خودتونو ادیت میکنید اقا اصلا حضرت ادم هم فارسی حرف میزد اقا محمد رضا خوش باش

    • درود خدمت شما اول اینکه حضرت آدم به چه زبونی صحبت میکرد به شما هیچ ربطی نداره و دوم اینکه پان ترکانی مثل شما فقط مونده بود به حضرت آدم برسن که بگن ایشون هم ترک بوده در تحریف تاریخ خوش باشید واقعیت چیزیه که هست

      • آلیپ ارسلان

        جناب محمد رضا . ملت ترک ملت سی سال پیش نیست که با کوروش کویر و داریوش صغیر فریب بدهید . اری استخوان پان فارسیسم دارد میشکند . اگر ما بیدار نشده بودیم زبانمان را مثل گیلکی مازنی تا بحال نابودش کرده بودید . ملت ترک اجازه نخواهند داد زبان شیرین شان تبدیل به زبان طالبان و زبان افغانی ها شود .

  25. سلام و درود بر همه دوستان
    عزیزان من یک فارس زبانم “شیرازی” و همسرم یک آذری یا ترک زبان. وجه اشتراکمون ایرانی بودنمونه و
    که برای هر دومون افتخاره. به نظر من این قوم گرایی که تازگی ها باب شده در بین اقوام ایرانی از هر مخدر و سلاح هسته ای ویرانگر تره. ای کاش یکم وقت میزاشتین و تاریخ دنیا رو مطالعه میکردین تا ببینین تفرقه و تعصبات قومیتی چطوری تمدنهای بزرگ رو از پا در آورده … و برعکس اتحادها چطوری ملتها رو قوی کرده … به کشوری مثل آمریکا نگاه کنید و ببینید چطور سفید و سیاه و زرد و سرخ زیر یک پرچم می ایستن و بهش افتخار میکنن. یا اتحادیه اروپا رو ببینید که چطور آدمای کشورهای مختلف که تا حدود نیم قرن پیش به جون هم افتاده بودن و کشوراشون نابود شده بود چطور با همکاری هم اروپا رو به جایی رسوندن که الان هست. تعصبات قومیتی همیشه عقب موندگی رو به دنبال داره نه پیشرفت…
    حیرت من بیش از هر چیز نه از اقوام عرب و بلوچ و کرد که از ترکهاست… چطور ممکنه شما ها فرزند همون پدرانی باشین که همین ۳۰ سال پیش از تمامیت ارضی ایران در مقابل کردهای تجزیه طلب دفاع کردین. چطور ممکنه هم کیشان ستارخان و باقرخانی باشید که بدون توجه به قومیت و زبان پرچم ایران رو بالا نگه داشتن. من هیچ درکی از دشمنی کور با زبان فارسی و دشمنی های اخیر تو تحریف تاریخ ایران ندارم ، همونجوری که درکی از دشمنی با زبان ترکی ندارم.
    اینکه هر کسی حق تحصیل به زبان مادریش رو داشته باشه بسیار خوبه ولی در ایران و خیلی از کشورهای چند قومیتی دنیا اعمال نمیشه . این محرومیت نکوهیده فقط مخصوص ترکها نیست و شامل بقیه اقوام هم میشه. ولی این به این معنی نیست که مربوط به حکومت فارسهاست. رهبر ایران ترک زبانه و اینو بارها ثابت کرده. توی حکومت هم پر از ترک هاست . شاید خیلی بیشتر از عربها و کردها و بلوچ ها و لرها . زبان فارسی از اول انقلاب که زبان رسمی نشده … مربوط به دوره قاجاریه است که اتفاقا حکومتی ترکی هم بود. اون زمان زبان فارسی رایج بوده نه تنها در مرز ایران کنونی که حتی خیلی جاهای دیگه. اگر به موزه توب کاپی استانبول رفتید نگاهی به اشعار به زبان فارسی روی سر در اکثر ورودی های اتاقها بندازید.
    در پایان کسانی که فکر میکنن به یک قومیت خاص و برتر تعلق دارن حتما یک تست ژنتیک بدن تا نتایج حیرت انگیز این رو ببینن که واقعیت نژادیشون چیه و انقدر تو باتلاق عقب موندگی و بربریت دست و پا نزنن.

    • اره ما از ایرانی قبلا دفاع میکردیم که دست خودمون بود . زبانمون رو مینوشتیم و زبانمون فارسی نشده بود . ستارخان مال صد سال پیش هست . زمانی که زبان هیچ کسی بر هیچ کسی تحمیل نشده بود . نه الان که زبان اقلیت تاجیک که زمان افشاریان کمتر از سه چهار درصد از کل ملت های ایران را تشکیل میدادند تحمیل شده .

  26. باید بگویم شما کاملا تحت تاثیر افکار شونیستی و پان فارسی قلم می زنید ، پس ما آذر بایجانی ها ترک نیستیم؟!!!! و فارسی شما هم سومین زبان ادبی و دستوری دنیاست؟!!! عجب

    حتما کوروش هم پیغمبره؟!!!

    کاملا واضح و مبرهن است که فارسی از روی زبان کامل و زیبای عربی کپی برداری شده است، مثلا تمام ۲۸ حرف عربی را استفاده کرده و حروف گ چ پ ژ را هم با ایجاد تغییر در ک و ج و ب و ز در فارسی گنجانده اند، همین دلیل برایتان بس باشد!

    • درود دوست عزیز وقتی واژه ایی رو بلد نیستی کسی مجبورت نکرده ادبی حرف بزنی دوست عزیز اگه منظورت شونیسمیه که بعله ما میهن گرا هستیم و از همه اقواممون دفاع میکنیم نه محرفانمون..البته در تحریفات این دسته خیلی چیزا زیاده  از جمله همین که یه نفر گفته این زبان سومه و اون زبان یکی از لهجه های زبان عربیه که معلومه اون شخص احتمالااحمقی بیش نبوده که نظرش بخاد مهم باشه یا دنبال کنندگانش نظر اون.البته اون شخص و دنبال کنندگانش احتمالا به نظر شما شونیستی هستند که البته نظر شما در مورد شونیستی که احتمالا جدید اومده مورد احترامه.در ضمن اگر دنبال دوستانتان هستید میتونید تو سایتهای محرفان تاریخ عضو شوید و به به و چه چه دیگران رو ببینید نه اینجا

  27. باسلام من افتخار می کنم که پان تورکم چون که برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی به من لقب پان تورک می دهی من افتخار می کنم .من فخر می کنم که پان تورکم چون در مقابل ظلم پان عاریایی ها ایستاده ام  وپان تورک شدم  .بترک پان فارس عاریایی پان ایرانیست حضرت ادم هم تورک بوده .تو نمی تونی با این جفنگیات تاریخو تحریف کنی در مورد تاریخ تورک ها فقط ملت تورک می توانند نظر بدهند نه پان عاریایی  راسیست

     

    • درود دوست عزیز شما که پان تورکی لطفا اینجا نظر نده چون کسی به جفنگیات و تحریفات شما اهمیتی نمیده البته منظورم همه تورک ها نیست همه ترک ها هم میهن ما هستند و تاج سر ما ولی شما  محرفان که خدا میدونه از کجا اومدین و مال  کدوم قبیله صحراهای افریقا هستیند حالا اومدین از تاریخ حرف میزنید..دوست عزیز شمام برو تو چادرت بشین و تا دلت میخاد تاریخ بگو کسی حتی یک ذره هم برای حرفای تو و امثال تو ارزشی قاپل نمیشه وتنها دوستانت  برات به به و چه چه میکنن.در ضمن اگه ما جفنگ میگیم شما برو حقیقت بخون برا دوستات  احتمالا اونا هم مثل خودت شعورشون هینه که حرفای تورو تایید کنند 

    • خب بشین افتخار کن بدبخت برو ویکی پدیا ببین زبان ترکی کمتر از ۹۰ میلیون گویشگر داره یعنی کمتر از ۹۰ میلیون آدم به اون زبان حرف میزنن اما فارسی بیش از ۱۱۰ میلیون گویشگر در افغانستان پاکستان بخش هایی از هند و ازبکستان داره در ضمن اینو بدون لغات فارسی خیلی زیاد در انگلیسی هست خیلیاشوخودم دیدم!!! این همه کلاس زبان رفتم فقط یک لغت ترکی بود که در انگلیسیه اما کلی فارسی بود!! نمونش برادر Brother مادر Mother پردیس Park و کلی لغت دیگه شما برو کتاب لغت های اصیل ایرانی در انگلیسی رو بخون! زبان ما خیلی شبیه به زبان هخامنشیان هست فقط اندکی در جمله بندیش تغییر کرده و با ورود اسلام لغت عربی توش اومده و اون پادشاهان غزنوی و سلجوقی لغات ترکی آوردن .منم شاهنامه رو میفهمم چرا نفهمم عزیزم! با کمی فکر میشه فهمید چون شعر هست جمله بندیش تغییر کرده در ضمن همه زبان ها دائما در حال تغییرن مثله انگلیسی ممکنه لغتی باشه مردم ندونن اما در گذشته بوده! اما اصل زبانه پارسی همان زبان ۵۰۰۰ ساله و بیشتر از این قدمت داره.اون موقع هخامنشیان شما کجا بودید پس؟بزار بگم اونموقع شما در مغولستان مشغول به صحبت کردن به زبانه مغولی بودید!!! بعله پس دیگه واسه ما حرف نزنید ایران کهن ترین کشور و زبان رو داره این فارسی دری و پشتو هم گویش های فارسی هستن اما اصل زبانمون شبیه الان مشهدی چون فرق داره مگه فارسی نیست؟اصفهانی فارسی نیست؟بنابراین فارسی پشتو و دری هم گویش هستن فارسی ایرانی هم گویش هست همه زیر مجموعه زبان پاااارســـی هستند امیدوارم درک و فهمت برسه که بفهمی زبان پارسی یعنی چی

      دوستان ترک آذربایجانی شما هم در گذشته پارس بودید بنابراین اصلا قصد جسارت به شما رو ندارم منظورم ترکی استانبولی هست و ترکمنی که اون هم مربوط به استانبولیه (مخاطبم این پان ترکا هست)

      از سایت خوبتون ممنون بزار اول تو گوگل باشه تا این ترکا نتونن از سایت شما بالا بزنن بزار همه بفهمن ترکیه استانبول چه زبانه بی خودیه

      • ترکی کمتر از نود میلیون گویشور داره؟؟؟ پس چهل میلیون ترک ایران . هفتاد میلیون ترک ترکیه . دویست میلیون ترک اسیای میانه . ترک های روسیه . سیری . ترک های بالکان . ترک های جمهوری اذربایجان . کجان؟؟؟ نکنه تو کره ماه هستیم خودمون خبر نداریم؟؟؟ یعنی با این حرفت بقیه حرفتم معلوم شد مثل این هست . ویکی پدیای فارسی رو هم افراد …. مثل شما نوشته اند که عاقبت این شده .

      • تورک اوغلی

        هیچ ترکی قبلا فارس نبوده ما ۷۲۰۰ سال قدمت داریم و شما ۲۴۰۰ سال پس تخیلاتی حرف نزن پان فارسیسم عزیز

    • به هر کجا که تعلق داری فقط سریع برو – بی حرمتی هم حدی داره نمک خوردی چرا نمکدون رو میشکنی؟؟؟

      چرا شما پان ترک ها اینقدر بی سواد و خالی از فهم و ادب هستید؟؟؟

      راستی کشورت کجاست؟؟؟

      شما که به زبان نوشتاری ما ایرانیان ایراد میگیری به من بگو چرا زبان نوشتاری شما به انگیلسی نوشته میشه ؟؟؟

      راستی این قدمت ۲۰هزار ساله زبان ترکی بر اساس کدوم سند و مدرک ثابت شده؟؟؟

      خدایا : به بزرگی خودت یا این نمک نشناس ها رو شفا بده یا به همون بزرگیت قسم میدم که این نمک نشناس ها رو از خاک عزیزم ایران بیرون کنی.

      همه گویش های ایرانی عزیزند و همه مردها و زنان ایرانی از تمام قومیت ها کنار هم جمع شده و کشوری به اسم ایران زمین را تشکیل داده اند و ایرانیان به مهربانی و مهمان نوازی معروف اند.و من به عنوان یک آذری آریایی با اینکه از نظر مالی در شرایط سختی زندگی میکنم هیچوقت به این خاک پاک و مردم مهربان و فرهنگ زیبا و اصالت آریایی پشت نمیکنم و خدایا ممنونم که من در کشوری متولد شدم که به نام ایران است و چقدر زیباست این نام یعنی ایران زمین

  28. دوست مثلا عزیز آقای به ظاهر محترم محمد رضا من ساکن آزربایجان جنوبی هستم مثل خودت از ماداگاسکار ویا کولی هند نیستم من بزرگ شده این خاکم آزربایجان آفریقا نیست  اگر هم آفریقا باشد که مهم نیست شما که فاز نژاد پرستیتون بالا زده غیر خودتون کسی را نمی بینید مگه افریقایی ها چطور مردمانی هستند  ای نژاد پرست پان  عاریایی.شما تورک را بی زبان می خواهید بی حقوق می خواهید  ودر هرجای دنیا با دشمنان تورک دوستی می کنید .با ارمنستان دوست هستید چون مساجد شیعیان را تبدیل به خوکدانی واسطبل کرده .با روسیه دوست هستید چون خون میلیون ها تورک را ریخته ودر چچن دارد نسل کشی تورک ها را می کند .با چین دوست هستید چون با مسلمانان تورک ایغور میجنگد وآنها را قتل عام می کند .با بشار اسد جنایکتار دوستی میکنید چون خون تورکمن ها را  میریزد ما همه اینها را میدانیم  .اینقدر کوته فکر نباش با تورکیه دشمنی میکنید .در کودتای نافرجام تورکیه فقط ایران وسوریه وهم پیمانان آنها خوشحال بودند .تورک را می توان کشت اما نمی توان شکستش داد .ناپئلون بناپارت

    • درود دوست نا عزیز من اصلا تو رو هموطن خودم نمیدونم چون شما از اون دسته طایفه عثمانی ها هستین که حالا اومدین خودتون رو جای مردم آذری ما جای زدین.پس من با یه ادم بی هویت که خودشو از بی وطنی جای هموطنای ما جا زده حرفی ندارم برو یه سایت عثمانی پیدا کن و به زبون خودتون بنویس طرفدارات جمع میشن..با سپاس

  29. https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D8%A2%D8%B0%D8%B1%DB%8C

    این لینک رو برای آگاهی هموطنان ایرانی خودم و برای بستن دهن کثیف پان'ترکهای بی'بته و ریشه میزارم که برن و مطالعه کنند.

    • درود این مطلب قصد آگاهی پان ترکان رو داره کسایی که قصد تحریف تاریخ رو دارند نه آذری های عزیز کشورمون که از هموطنان خوبمون هستند.با سپاس

      • با سپاس از شما محمدرضا عزیز ، فقط میخوام جمله شما رو اصلاح کنم ، ما هیچ ترک ایرانی نداریم ، این زبانی که الان در آذرآبادگان(آذربایجان) رایج هستش ، زبان وارداتی مزخرف و بی'ریشه ترکی عثمانی هستش که هیچ ربطی به زبان پارسی نداره ، زبان آذری باستان که در لینک بالا توضیحات کامل آن را میتوانید مطالعه کنید متاسفانه تقریبا به طور کامل از بین رفته و جای خودش رو به این گویش آشغال ترکی عثمانی داده که با زبان پارسی مخلوط شده و الان در بین مردم آذرآبادگان رایج هستش ، این توضیح رو دادم که دیگه هموطنان آذری خود را ترک خطاب نکنیم ، با سپاس فراوان از همه شما.

  30. درضمن آقای محمدرضا من نمیدونم چرا پست قبا از اون لینک من را حذف کردید ، میخواستم دلیل آنرا بدانم

  31. ببخشید شهر ما خودش کلی ترکمن داره اونا خودشونو ایرانی حساب نمیارن خوب کاری میکنن شما ترک ها از سرزمین مغول آمدید (به جز آذربایجانی های ایرانی که از ژنتیک آریایی هستند) چشمایه ترکمنا هم عینه همون چینی ها و مغولاست (بیشتر شبیه مغولان چون پوست سیاه هم دارن اما چینی ژاپنی کره ای ها به هیچ وجه سیاه ندارن) زبانه ترکمن ها به استانبولی شبیهه که اینم شباهتشون با ترک هایه ترکیست. در ضمن ما دلمون میخواد با روسیه که ابر قدرت نظامی جهان بعد از آمریکاست صلح کنیم ترکیه هم دولت خبیثی هست به علت دخالت در کار روسیه نزدیک بود سرشو از دست بده بهتره به اردوغان جونت بگی که دیگه با سیاست و ایران کار نداشته باشه چون جیزه! یادته رئیس جمهور کشور ما رفت ترکیه رو صندلیه آشغال چوبی نشست؟ اونا به ما محل نمیدن پس ما هم با دشمنانشون صلح میکنیم تا ترکیه (حامیه داعش) رو نابود کنیم اون کودتا هم اردوغان واقعا شانس آورد خداکنه یک کودتا رخ بده ترکیه با خاک یکسان شه همین ۹۰ میلیون ترک بعد از نابودی ترکیه میشن ۱۰ میلیون ترک خخخ بعد ترکی کامل نابود میشه اما زبان شیرین پارسی بیش از ۱۱۰ میلیون نفر به صورت پراکنده در ایران افغانستان ازبکستان قزاقستان و هندوستان و پاکستان هستند!

    بله ازبکی!!! فکر نکن ازبکی فقط به ترکی شباهت داره! خیلی از لغاتش فتوکپی پارسی هست چون قدیم ها ازبکستان و تمامی کشور های منطقه سرزمین پارس بوده اند! من افتخار میکنم که از نژاد آریایی هستم! حتی آلمانی ها هم اثبات کردند که نوعی آریایی هستند اما شما ترک های استانبولی نمک نشناس آریایی هارو نشناختید مطمئنا آلمانی ها مردم باهوشی هستند و خودشونو آریایی خطاب میزنند!!!اما شما متافانه با این پان ترکی کار دست خودت میدی! یوقت نری ترکیه تا زنده بمونی! تور ترکیه با قیمت ۳۰۰ هزار تومن شد اما افغانستان ۸۰۰ هزار تومنه (برتریه سرزمین پارس رو میرسونه) تازه افغانستان بنده خدا از اول بسم الله درگیر طالبانه وگرنه مسلما از اون ترکیه بهتر میشد و هنوز هم پابرجاست با وجود تروریست ها اما ترکیه یه شورش شد داشت داغون میشد کشورش …

  32. من متوجه نمیشم ، این اراذل پان'ترک میتوانند هرچی دلشون بخواد بگویند ، اما شما به خاطر ۱ کلمه حرام….. که واقعیت وجودی همه اون ترکهای عثمانی هستش ، کل پست من را که جواب دقیق و تاریخی به اراجیف آنها بود رو حذف کردید ، از این رفتار شما بسیار متعجب و در حیرت هستم.

  33. تو هم مثل همه عاریایی ها از قدرت گرفتن ملت تورک زبان در عیران در هراسید ودست خودتان نیست چاره ای جز این اراجیف ندارید فکر کنم به گوش تو هم رسیده تحصیل تورک ها به زبان مادری در عیران وتشکیل فراکسیون تورک زبانان با ۱۰۰ نماینده ملت های تورک ساکن ایران  .این خبر ها چیز کمی نیست برای به وحشت انداختن شما اینا فعلا کافی هست .

    • دردود فقط در جوابت کافیه اینو گفت که شما تورکای عثمانی وطن ندارید اواره هستید و برای جا زدن خودتون همه کار میکنید.در ضمن اقای خاشتورک از این به بعد برو به همون طایفه وحشیت پیام بده که بی هویتن اینجا نظرات چرندت تایید نمیشن دیگه

  34. باسلام  فقط می شود در زبان فارسی ۱۹ تا فعل را کنار هم نوشت .داشتم میرفتم دیدم گرفته نشسته گفتم بذار بپرسم ببینم میاد  نمیاد دیدم  میگه  نمیخوام  بیام  بگذار بگیرم بخوابم .نه فاعلی نه مفعولی  نه صفتی  نه قیدی  هیچی  بیچاره کسی که می خواد اینو به زبانهای خارجی ترجمه کنه حالا باظم باور داری ظبانه پارثی بحطرین ظبانه دنیاثط.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • اقا بخاطر همینه که زبان پارسی خاصه چون ۱۹ تا فعل رو کنار هم میزاریم و جمله معنی میده ولی شما چی دو تا کلمه رو جابه جا کنی میوفتی تو چاله زبانی که چندگانه باشه همینه.در ضمن من نمیفهمم چرا نمیری تو سایت امثال خودت نظر بدی مطمئنا اونجا امثال خودت زیادن.چندتا پاشتورکو خاشتورکو و و و برات سوت بلبلی هم میزنن..

  35. این دیدگاه به دلیل بیشعوری و فحاشی گذارنده آن حذف گردید.

  36. جامعه ای که "آرامش " نداشته باشد نه ترقی خواهد کرد و نه زندگی در آن مقدور خواهد بود…خوشبختانه و متاسفانه اروپا قبل از ما این مشکل را داشتند و در نهایت با احترام به همه ملیت ها و زبان ها عاقلانه حل کردند ولی  اینجا هنوز متاسفانه تئوری ، نه تنها ناکارمد بلکه شدیدا مخرب نودساله  "یک کشور ،یک ملت ،یک زبان " به کمک سرنیزه راه حل وحدت و تمامیت ارضی طرفداران زیادی دارد. فراموش نکنیم بدون رفع تبعیض زبانی و ملیتی و دینی و جنسیتی "آرامش" حاصل نخواهد شد … این سرزمین سند منگوله دار یک ملیت یا قومیت یا مذهب نیست و به نسبت همه شهروندان باید از حقوق زبانی و هویتی و مذهبی برخوردار باشند و گرنه آرامش اجتماعی بوجود نخواهد آمد و پتانسیل اجتماعی صرف مبارزه با یکدیگر خواهد شد و البته نتیجه نهایی هم نامطلوب خواهد بود.

    • درود در کشور ما همه قومیت ها برای هم ارزش قائل هستند تا حالا نشده توی سایت تاریخی یک لر یک آذری یک رشتی یک اصفهانی یک کرمانی و و و ….. بقیه بیان نظری بدن و بخان چیزیو تغییر بدن چرا که اونا خودشون و هویتشونو ایرانی میدونن ولی در این وسط تعداد انگشت شماری پان ترک دارن تفرقه میندازن و نه تنها بقیه رو خراب میکنن بلکه به ترک های دیگه هم توهین میکنن در ضمن کسی که این مطلبو میخونه و میاد و میگه زبان ما فلانه و چلانه و ما اینجوریم و اونجور اینا همون پان ترکای تفرقه افکنن وگرنه ترک ها هم سال ها توی ایران بودند برای ایرانم زحمت کشیدن و منظور از اینکه گفته میشه پان ترک چون خودشونو جا زدن به جای ترکا در صورتی که دقیقا و درست هویتی ندارن و به همین دلیل پان ترک گفته میشه بهشون.ما هیچ جنگی با قومیتهای ایران نداریم و فقط قصد معرفی تاریخ رو با منبع داربم.با سپاس

  37. میگن کوروش نخستین منشور حقوق بشر را نوشته .میگن به حقوق بشر احترام قائل بود .میگن فلان بود وفلان .من یه سوالی دارم کوروش این منشور را دقیقا برای کدام بشر نوشته با خارجی ها کاری ندارم اونا خودشون می دونن حقوقشون چیه  اما برای کدام ملت در داخل ایران کوروش خان منشور نوشته.تورک ها که حقی ندارن پان تورک هستند. وآذری شدند .عرب ها که ملخ خوارند اینا که حقوقی ندارند .بلوچ ها که اینا را اصلا ول کن چه حقوقی   کردا که حقی ندارند  لرها ولار ها وترکمن ها وافشار ها ولک ها ومازنی ها وقشقایی ها وگیلک ها وتالش ها و…زبان مادری همه اینه فارسی هست چه حقوقی بابا ول کنید  .حالا با این تفاسیر دقیقا منشور کوروش برای کدام ملت هست غیر از فارسا .حالا هی بگید ایرانو یکپارچه می خواهیم

    • درود شما هنوزم درگیری داری با خودت توصیه میکنم شما از روی بابا آب داد ده بار بنویس تا اینکه مغزتونو درگیر این کنی که کتیبه حقوق بشر جریانش چیه.با سپاس

  38. سلام بله من درگیرم چون که مدارس بازم شروع شد (این قسمت حذف گردید)

    • پس معلوم شد هنوز بچه ایی که بخای نظر بدی برو به در مشقت برس اینجا جای بچه ها نیست

      • بچه تویی که نظرات مخالف خودتو نشر نمی دی بچه تویی که زبان مادری من تو را دیوانت کرده بچه تویی که منطق سرت نمیشه بچه تویی که شونیزم فارس در رگات جریان داره ببین من چه بچه ای هستم که امثال شما ها را به خاک ذلت کشاندم .کافر آهنگراضه

        • دوست ناعزیز آقای خاشتورک اون شونیسمه نه شونیزم برو اول یه چیو یاد بگیر بعد بیا نظر بده در ضمن ما اینجا به امثال تو میخندیم که آتیش افتاده تو کفشتون بهتون میخندیم که آواره های عثمانی هستین اومدین خودتونو قاطی ترکا و آذریای کشور ما کردین پس تا دلت میخاد شونیز پونیز کن چون حتی سواد حرف زدنتم آوارست..بدرود

        • زبان تو زبان پدری هست نه مادری..زبان مغول هایی که به منطقه آذربایان حمله کردن و به مادران تو تجاوز کردن و فرزندانی ایرانی-مغول بوجود آوردن و به زور زبان کثیف مغولی رو در منطقه آذربایجان نشر دادن

          امروز به تبریز و خلخال و مراغه برید تا چشم تنگان ناشی از زنای سربازان نا مسلمان مغول با زنان ایرانی رو با چشم ببینید.

  39. این دیدکاه حذف گردید.

  40. ؟؟؟؟؟؟؟

    بهتره قبول کنی ترکی یک زبان است و فارسی یک لهجه عربی .اینو همه می دونن

    • درود.شما اینجور فکر کن موفق باشی

    • حتی یه منگل هم میتونه فرق زبان عربی رو با زبان فارسی بفهمه.ادبیات فارسی بسیار غنی و پر مایه هست و تا دلت بخواد ما شاهکارهای ادبیات فارسی داریم ولی شما ترکا چی دارین؟؟؟؟؟ شما نه تمدن داشتید نه فرهنگ نه تاریخ هرچی دارن از ما ایرانیا دارید.البته منظورم به پان ترکان  هست و نه به دوستان آذری.چون آذری ها آریایین و فقط زبانشون بخاطر حمله وحشیانه ترکان و مغولان ترکی شده. اما ترکان اقوام وحشی بودن که از آسیای میانه وارد ایران شدن.

      حتی شهریار هم که ترک زبان بود ترجیح میداد به فارسی شعر بگه چون اونقدر درک و فهمش بالا بوده که میدونسته زبان فارسی بسیار زیباتر از ترکیست.

    • شما ترکها همان برید بقالی بزنید شما را چه به زبان و ادبیات

    • اگر شما ترک هستین پس چرا قیافتون مثل ترکها نیست ؟؟؟؟؟؟؟(قزلقها و قرقیزها و ترکمنها و …)

      چرا قیافه شما شبیه بقیه ایرانیا هستش ؟؟

    • حتما خط میخی هم از عربی اومد چرا این پانترک ها بدون تحقیق حرف میزنن

  41. این دیدگاه حذف گردید!

  42. من به این حرفا کاری ندارم ولی فقط میدونم تنها قومی که جلوی تازیان ایستادن لرها بودن.زبان تورکی برای ایران نیست زبان آذری برای ایران هست که یک قومی از ایران به این زبان صحبت میکرند که بعدا تبدیل شده به تورکی با حروف انگلیسی این رو یه تورک به من گفت.

    و یک سری هم هستند که خیلی تعصبین مثل یکی از دوستان ما که میگفت کوروش کبیر تورک بود و اولین جایی که بعد از عصر سخ بندان از زمین زد بیرون زنجان بود.هههههههه

  43. من خودم فارسم اما راست میگن دیگه فارسی الفباش و اکثر کلماتش عربی هست 

    • درود کی هچین حرفی زده؟؟شمااااا؟

      • کاوه عزیز درود بر تو …سپاس از این وبسایت زیبا و مقالات مهم و اثر بخش.

        آیا حرفو الفبای پارسی که امروزه استفاده میشه از حروف الفبای عربی گرفته شده یا حروف عربی از ما گرفته شدن؟

        چون کاملا یکی هستن عرض میکنم

        دوم آیا همتی وجود نداره که کلمات و افعال و وزن های عربی و ترکی و انگلیسی مخصوصا عربی رو از زبان شیرین پارسی بیرون کنیم و واژه های قدیمی پارسی رو برگردونیم؟

        سپاس فراوان و درود بر اندیشه تو و همانند های تو.

        • درود خدمت شما دوست عزیز .اگه شما جستجو کنید خیلیا معتقدند که زبان فارسی خیلی از حروفش به عربی هست که پایه کاملا غلطی داره و بحث پیرامون این موضوع به یک مقاله کامل نیاز داره که یک مقاله کامل در مورد اشتباه بودن این مورد هست و شما با جستجوی جمله(مقاله دکتر آیدین پورمسلمی حروف عربی یا حروف ایرانی؟) میتونید پاسخ خودتون رو دریافت کنید که البته به زودی در سایت قرار میدیم.در مورد دوم کار بسیار مشکلی هست چون که این ادغام طی صدها سال اتفاق افتاده و چنین کاری با برنامه های دقیق پشیش برود که چنین چیزی هم کسی پیگیر نیست.

  44. زبان مردم مصر عربی شد ولی هنوز خود را عرب نمی دانند. مردم لبنان به عربی حرف می زنند ولی هنوز خود را فینیقیه ای می دانند ولی مردم ما . . . !

  45. مردم مصر زبانشان عربی است ولی خود را عرب نمی دانند. مردم لبنان با این که چندین هزار سال است که با فرهنگ و زبان عرب خو گرفته اند ولی باز خود را فینیقیه ای می دانند ولی مردم ما . . . !

  46. بنام یزدان پاک

    خدا لعنت کنه نظام کثیف غرب رو و همچنین احمقهای ساده لوحی که گول فتنه گری غربیهارو میخورند.

    من از پدر و پدر پدرم اردبیلی و از منطقه قله جوق و از مادر پدرم بادکوبه ای و از مادر و پدر مادرم زنجانی هستم.
    بنده آذری هستم نه ترک استانبولی

    ولی بی نهایت درصد خودم رو ایرانی میدونم.
    اقابزرگم از اقاش میگفت و تعریف میکرد تا همین ۱۲۰ سال پیش تو روستای قله جوق بعضی از کلمات و اصطلاحات زبان اذری رو خیلی از قدیمیاشون بلد بودن که کلا با ترکی استانبولی فرق داشته و ریشه باستانی ایرانی داشته.

    این ترکی که الان ماها حرف میزنیم چه خوب و چه بعد زبان تحمیلی به شمال غرب ایرانه اونم از زمان حکومت نحس عثمانی که خودم بشخصه متنفرم از تورکهای استانبولی.

    ولی بازم میگم چه خوب چه بد عاشق زبان ترکی مادری و پدریم هستم.

    مثلا الان تو امریکا که ملت ۱۰۰۱ فرهنگه هستند مگه تو مدارس دولتیش هر کی بخواد زبان مادریشو یاد میگیره و حرف میزنه؟
    نخیر
    بلکه تمام مردم ایالات متحده به انگلیسی حرف میزنن.

    زبان ملی ((همون زبان رسمی و عمومی)) باید یکپارچه باشه نه اینکه در یک کشور در یه منطقه به یک زبان و در منطقه دیگه یه زبان دیگه حرف بزنن.

    درضمن من به مردم اردبیل و تبریز و و شمال غرب افتخار میکنم مخصوصا به امثال عباس میرزا که بر علیه روس های کثیف جنگیدند و نذاشتند همین شهرهای اذربایجان کنونی ایران از ایران جدا بشه.
    و تبریز و شهرهای اطرافش رو مردم پس گرفتنند.
    و تف بروح اون ایرانی های خائن به وطن که با دسیسه روسها باعث جدایی شمال غرب ایران از ایران
    شدند و داستان قرارداد گلستان و ترکمچای وغیره را بوجود اوردند.

    ایرانی با هر زبانی ایرانی بمون و نزار دشمنان غربی برای دروکردن و استعمار ثروت باقیمانده ایران
    فتنه رو در ذهنت جای بدن که همانا خیانت به وطن مساویست با خیانت به ناموس.

    خیانت به وطن = خیانت به ناموس

    درود ایران و ایرانی زاد
    یاحق

    • درود بر شما همه ایرانی های اصیل مخصوصا همه آذری های کشور عزیزمونم همین نظر شما رو دارند فقط عده ایی بی وطن این وسط افتادن دنبال تفرقه افکنی بین قومیت های ایران.ایران و ایرانی چه پارسی چه آذری چه گیلکی چه کرد چه لرد همیشه در همه حال در کنار هم بودند و خواهند بود و هیچ احد و ناسی نمیتواند این پیمان از هم ناگسستنی رو بشکنه.پاینده باد ایران و همه هموطنای عزیزمون

  47. فقط یه سوال میپرسم و تموم 

    اگه فک میکنید فارسی زبان قوی و اصیلی هست جمله زیر رو به فارسی ترجمه کنید

    ورود افراد متفرقه اکیدا ممنوع

    ورود(عربی

    افراد(عربی

    متفرقه(عربی

    اکیدا(عربی

    ممنوع(عربی

    تمام این جمله تو ترکی میشه گیریلمز

    ولی معادل فارسی نداره

    اگه فک میکنین دروغه که میگن فارسی لهجه هست یه سر به پیجmansor.friتو اینستا بزنین بیانیه یونسکو رو که از سایت خوده یونسکو عکس گرفتمو ببین

    درضمن ما پانترک نیستیم ما هویت طلبیم تعریف بین الملی پان میشه قومی که به زور زبان و فرهنگشو به قوم دیگه تحمیل کنه حالا ببینین ما پان میشیم یا شما که به چهل ملیون ترک فارسی رو تحمیل کردین  تجزیه طلب هم به کسایی گفته میشه که به زور اسلحه میخوان کشورو نابود کنن تو همین کشور تو کردستان هرروز سربازای وطن به دست گروه های تجزیه طلب پرپر میشن ولی یه اذربایجانی به چشم یه سرباز فوت هم نکرده 

    کشور عراق حدود سه ملیون ترک داره وبهشون حق تحصیل به زبان مادری داده شده ولی تو ایران نزدیک به چهل ملیون ترک هست ولی این حق به ما داده نمیشه  تاریخ ثابت کرده افرادی مثل شما هنگام جنگ و درگیری ترکهارو هموطن میدونین و درزمان عادی انهارو خیانت کار   درضمن واسه یه ترک مهم نیست بقیه درموردش چی فک میکنن همینکه خودش به ترک بودنش افتخار میکنه کافیه شماهم بهتره به جای تفرقه افکنی همبستگیو زیاد کنین 

    ببخشین که یکم طولانی شد

    زنده باد ایران  زنده باد اذربایجان

    به امید روزی که حقوق تمام قومیت ها برابر بشه و بعضیها از ترک ستیزی دست بردارند

    • درود دوست عزیز و هموطن من .ببین منطقی پیش برو کسی نه ترک ستیز نه مشکل با ترک داره چون ترکا و فارسا خیلی سالها کنار هم زندگی میکنن بدون مشکل اینجا یه سریا میان یه حرفای تفرقه افکنانه میزنن و ما هم هزار بار گفتیم مشکل با اشخاصیه که میخان تحریب کنن و رابطه بین ترک و فارس قومیت و اینا رو خراب کنن اونا اصطلاحا پان خونده میشن.دوست عزیز در ضمن اون عکسی که شما میگی اگه همچین چیزی هست و زبان فارسی لهجه سی و دوم عربیه شما که زحمت کشیدی اون ۳۱ لهجه قبلشم بیار با ذکر دلیل و منابع معتبر من خودم اولین نفریه که بزارمش تو سایتم.این حرفا یه مشت آدمی هستن که به زور خودشون جا دادن تو ایران و زدن تو کار تخریب که متاسفانه امثال شما راحت باور کردین و جبهه گرفتین ..بابت تحصیل شما که بیانیه یونسکو میخونین و خیلی سطح فرهنگیتون بالاست بهتره نگاهی به کشورامریکا بکنین تقریبا از همه ملیتی و قومیتی توی این کشور هست ولی هرکسی نرفته سر کلاس زبان خودش و زبان خودش تدریس کنه همه انگلیسی رو یاد میگیرن.این تو کشورای اروپاییم اینجوریه فقط جهان سومیا این حرف میزنن ما حق تدریس نداریم زبان رسمی کشور ایران زبان فارسیه اونوقت شما میگین تدریس کنین به ترکی که اگه از شیراز اصفهان تهران مشهد کرمان و و و اومدن آذربایجان نفهمن با هم ارتباط برقرار کنن چرا چون اونا ترکی خوندن اینا فارسی و تو یک کشورن این حرف خیلی خنده داره اگه اینجوری باشه کردا بگن ما کردی میخاییم بخونیم افغانیای تو ایران بگن ما میخاییم زبان دری بخونیم گیلکی بگن ما هم گیلکی میخاییم بخونیم ترکا بگن ما ترکی میخاییم بخونیم فارسا بگن ما فارسی میخاییم بخونیم و اینجوری میشه که این حرفا رو فقط امثال آدمای ساده و گول خورده کسایی که تو فکر تفرقه هستنو میخورن.چرا یه کرد تا حالا نگفته این حرفو چرا یه لر نمیاد این حرفو بزنه چرا یه گیلکی نمیاد اینو بگه چرا چون اونا خودشون ایرانی میدونن حتی آذری ها هم هیچوقت اینو نگفتن و ترکا اصیل ایرانم اینو نمیگن مشکل اینجاست یه عده ریختن این وسط و دارن همه چی رو به هم میزنن یه عده هم ساده و علی یارشون..دوست عزیز بهتره قبل از اینکه عکس یونسکو رو بزاری یکم فکر کنی نه اینکه هرچی فهمیدی رو ندونسته بیان کنی.موفق باشی

    •  

      اندررفت کسان درهم بازداشته است

      (درسته استفاده نمیکنیم ولی این معادل پارسیش هست میتونی تو واژه یاب ببینی یک سایته واژه هست که تمامی واژه ها را به همراه برابر پارسی نوشته است)

      اکنون ما در ایران زمین واژه های عربی بسیار استفاده می نماییم اما بهتره یک نیم نگاهی به افغانستان و یا تاجیکستان کنید ببینید پارسی اصیل گویش میکنند.

      سخنرانی های دکتر کزازی را گوش کنید ببینید یک واژه عربی هم سخن نمیگویند و عربی اگر استفاده کنند ۱ درصد!!

      اما ترکی کلی عربی توش داره و اصلا هم اصیل نیست برگرفته از مغوله اگر فکر میکنی دروغ میگم برید از ویکی پدیا واژه های مغولی رایج در ترکی رو ببینید یا هرسایتی که میخواید ترکان استانبول از ریشه مغول هستند و پس از چنگیز خان به این سرزمین آورده شدند تنها ترکان آذری زبان هستند که ایرانی هستند و آریایی و از ما هستند.درود بر سرزمین پارس

    • ورود = راهیابی و امدن و درون شدن/ افراد = کسان و همگان یا مردم/ متفرقه = درهم یا ناشناس(در اینجا) / ممنوع = بازداشته یا نشدنی /
      راهیابی مردم ناشناس نشدنیست
      درسته به زبان خوب نمیشینه این به دلیل عربزدگی است که نمیخوام دلیلشو بگم و اینکه یک چیزی داره مردم رو از پارسی گویی دور میکنه اینکه الان برابری به ذهن ما نمیرسه نه اینکه ربان مشکل داره مشکل اینجاست که دیوان سالار های ما مشکل دارند ما مشکل داریم همه چیز رو به پای زبان ننویسیم
      به امید تفکر

  48. دوستان گرامی بنده خود اصالتا اذری هستم میخواستم بگم اکثر مردمان اذری ما بسیار اگاهند.این پانترکا علف های هرز اذربایجان هستن.من بسیار صحبت های پان ترکارو دنبال کردم اولش بسیار زیاد بلبل زبانی میکنند بعد که حرف از مدرک علمی برای حرفاشون میشه یا فرار میکنند و یا شروع میکنند به ناسزا گویی بهتر است در مقابله با این جماعت اندک فقط علمی حرف زد اگر ما هم فحاشی کنیم میشویم جماعتی مثل این بیسوادان.

    • درود بر شما هموطن عزیز ما هم میدانیم که هموطنای آذری ما ما هیچگاه قصد تخریب و تحریف تاریخ ندارند و این هایی که قصد تحریف و تخریب دارند عده کمی هستند که اصلا هموطن ما هم نیستن.سپاس از شما دوست عزیز

    • وحشی بافقی می فرماید:
      خدنگ از ترکش ترکان خون دوست
      از خلق برخاست بر سر هر رهگذار داد

      فردوسی بزرگ می فرماید:
      هر آنجا که روشن شود راستی
      فروغِ دروغ آورد کاستی

      از زبان نظامی گنجوی شاعر بزرگ و نکته سنج ایران به تمام کسانی که دشمن ایران این سرزمین کهن و مهد تمدن دنیا خواه انگلیسی خواه فرانسوی و یا تورک:

      ای مدنی برقع و مکی نقاب سایه نشین چند بود آفتاب
      دین تورا در پی آرایش اند در پی آرایش و پیرایش اند
      بسکه ببستند بر او برگ و ساز گر تو ببینی نشناسیش باز

      جایی که تمام موزه های اروپایی پر از هنر هزاران سال پیش فلات ایران هست شما به چه فخر می فروشید. چقدر باج و خراج می گیرید که به پشتیبانی اربابانتون تاریخ سازی کنید برای خودتون و دروغ
      پراکنی کنید. اربابانتون در تاریخ سازی برای خودشون درمانده اند.

      بد نیست نگاهی هم به همان تارنماهای ساخته اربابانتون بندازید:
      https://www.theguardian.com/education/gallery/2015/jan/23/a-language-family-tree-in-pictures

      مولانا می فرماید:
      روح با علم است و با عقل است یار
      روح را با ترکی و تازی چه کار

      در اصل سربلندی و اقتدار غرورآفرین ایرانیان که با آمدن سامانیان می رفت تا جلوه و جلایی دیگر بیابد با به قدرت رسیدن بندگان ترک غزنوی یکباره نیستو نابود شد. نخستین بار با رسیدن ترکمن های سلجوقی در نیمه های قرن پنجم در آذربایجان زبان ترکی به گوش مردم فهلوی زبان شهرهایی که بر سر راه بودند رسید. دویست سال بعد به موجب همه نشانه ها هنوز همه مردم آذربایجان به زبان کهن خود سخن می گفتند. (از کتاب سیمرغ و صیاد)

      خدمت جهال کم کنم که فزونست
      پایه نطقم ز قد کوته افهام

    • تو آدری ما نه بیز تورکوخ

  49. تورک (آذری باباته)

    این دیدگاه به دلیل کوته فکری و اراجیف گوییی گذارنده آن حذف گردید.

  50. در اینکه فارسی با الفبای عربی نوشته می شود و از خود الفبایی ندارد جای تردیدی برای فارس زبانهای باسواد نیست در مورد کلماتش هم ۵۰ درصد کلمات زبان فارسی عربیست این حرف حداد عادله ۱۸ درصدش ترکی و حداقل ۷ درصدش هم انگلیسی فرانسوی و ………. است می ماند ۲۵ درصد که ان را هم مدیون سلاطین ترک عثمانی و گورکانی سلجوقیان و سلطان محمود ترک هستید که زبان فارسی رو در ایران رسمی کردند و شاعران را تشویق به زبان دری کردند بگذارید سند بیاروم در گوگل بنویسید حداد عادل:۵۰ درصد کلمات زبان فارسی عربی است اپارات ویدیواش هست
    http://www.aparat.com/v/x5VOe/%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D8%AF_%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84_%3A_50_%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF_%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C_%D9%84%D8%BA%D8%A7%D8%AA_%D8%B9%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA
    اگر ترکها نبودند زبان فارسی همانند زبان مصری از بین می رفت کلا زبان فارسی زبانیست که از تاجیکستان و افغانستان به ایران امده و قدمتش حداکثر ۱۳۰۰ سال است
    به شما توصیه می کنم دست از تحقیر زبان ترکی و تاریخ ترکها بردارید اگر عاقل هستید اگر ترکها را عصبانی و خشمگین کنید تاوانش را به سختی خواهید پرداخت

  51. این دیدگاه حذف شد.

  52. ۱- در راستای پژوهش پروفسور محرم ارگین‌«Prof. Dr. Muherrem Ergin » استاد زبان و ادبیات ترکی در این زبان بیش از ۱۲۰۰۰ واژه فرانسوی و بیش از ۷۰۰۰ واژه فارسی و بیش از ۹۰۰۰ واژه عربی بکارگیری شده!

    کسانیکه خواهان دیدن نتیجه پژوهش های پروفسور محرم ارگین هستند می توانند به کتاب ایشان با این نشانه رجوع کنند:

    Prof. Dr. Muharrem Ergin

    Üniversiteler için Türk Dili

    Bayrak Basım ve Tanıtım – Horhor Cad. No.20 D:1 Fatih/İstanbul

    İstanbul 1998

    Tel: 531 8748 – 532 2418

    ISBN 975-7728-05-5 34.98.0123-97

    زبان ترکی یک زبان بی ریشه و فقیر بیش نیست: )
     

  53. احتیاجی نیست که پان ترکها بنویسند
    از سایت بنیاد سعدی بخوانید:
    هر دو زبان‌ دری‌ و پهلوی‌ پیش‌ از ورود اسلام‌ دارای‌ ادبیات‌ ویژه خود بود‌ه‌اند
    زبان‌ امروز‌ ایران‌ آخرین‌ صورت‌ تکامل‌یافتۀ‌ دری‌ است‌ و به‌ زبان‌ فارسی‌ معروف‌ است‌ و مردم‌ ایران‌ واژۀ «فارسی‌» را همیشه‌ بر هر گونه زبانی‌ که‌ در مملکت‌ رواج‌ داشته‌ اطلاق‌ کرد‌ه‌اند. در گذشته‌، دو زبان‌ مورد بحث‌ که‌ به‌ طور هم‌زمان‌ رونق‌ داشته است به‌ «فارسی‌ دری‌» و «فارسی‌ پهلوی‌» مشهور بود‌ه‌اند. زبان‌ فارسی‌ امروز ‌یعنی‌ دری‌، هم چنان‌ ، در طی دورۀ اسلامی‌ در شرق‌ ایران‌ پرورش یافت‌. مرکزهای مهم‌ این‌ زبان‌ ماوراءالنهر و خراسان‌‌ ،یعنی‌؛ سمرقند، بخارا، بلخ‌، مرو، هرات‌، توس‌ و نیشابور بود. این‌ مکان ها حتی تا سیستان‌ کشیده‌ می‌شد. این‌ امر نشان می دهد که‌ چرا برجسته‌ترین‌ شاعران‌ این‌ زبان‌ تا عصر سلجوقی‌ از همین‌ شهر‌ها‌ برخاسته‌اند. زبان‌ دری‌ رفته‌رفته از خراسان‌ و ماوراءالنهر به‌ دیگر بخش‌های‌ ایران‌ گسترش‌‌ یافت‌، به‌ گونه‌ای‌ که‌ هم زمان با دورۀ‌ غزنوی‌ تا گرگان‌، دامغان‌ و ری‌ گسترش ‌‌یافت‌ و در عصر سلجوقی‌ تا آذربایجان‌، اصفهان‌ و همدان‌ نیز سیر کرد. در ‌ فارس‌ حتی در ایام‌ سعدی‌ و حافظ‌ به‌ مقام‌ زبان‌ رایج‌ نایل‌ نشد. به همین دلیل است که‌ این‌ دو شاعر بزرگ‌ از تسلط‌ بر این‌ زبان‌ و ابراز نبوغ‌ شاعرانۀ‌ خویش‌ با آن لذت‌ می‌بردند و به‌ لهجۀ‌ پهلوی‌ فارس‌ نیز که‌ به‌ زبان‌ شیرازی‌ شهرت‌ دارد شعر می‌سرودند.

    http://saadifoundation.ir/fa/contents/about-Iran/farsi-language/farsi-history/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87.html

  54. من نه تورکم و نه فارسم. ولی اینکه گفتن فارسی لهجه ی سی و سوم عربی هستش و یا اینکه ترکی سومین زبان با قواعد دنیا هستش، رو خیلی تحقیق کردم، حتی مقاله ی انگلیسی سازمان زبان شناسی یونسکو رو هم ترجمه کردم ولی اصلا چنین چیزی نبود. و فقط روزنامه امید زنجان این رو نوشته بود. یارو نویسنده آرزوهاشو نوشته بود. خوب اگر اینجوری باشه همه میتونن زبان خودشون رو بهترین بدونن ولی وقتی تایید نشه چه ارزشی داره. در صورتی که توی نشست زبان شناسان دنیا در برلین آلمان، چهار زبان، یونانی، فارسی، لاتین و سانسکریت به عنوان چهار زبان کلاسیک دنیا شناخته شد. و یه احمقی برگشت گفت کوروش وجود خارجی نداره، احتمالا تخت جمشید رو تو ساختی. کوروش خاری هستش تو چشم ترک ها، بعد جالبه میگن ترک ها کوروش رو کشتن، و تنها کسی که این حرف رو زده، هردوت هستش، فقط و فقط هردوت این رو گفته که عین جمله کتابش این هستش: (گویند سکاها کوروش رو کشتند که نقل ضعیفی هست)
    بعد همون هردوت تو کتابش دقیقا این جمله رو میگه، (ترکان مردمانی وحشی و بیابنگرد و قوم نشین در آسیای میانه هستن) قسمت کوروش رو قبول دارن ولی اون یکی رو نه. ترک ها هیچ ریشه ایی ندارن و میخوان برای خودشون تاریخ درست کنن.
    اصلی ترین موزه جهان لوور هستش، اگه یه ترک رفته باشه، واقعا از ترک بودنش خجالت میکشه، چون تو قسمت تمدن باستان فقط از تمدن های، یونانی ها، مصری ها، ایرانی ها، چینی ها، شام، بین النهرین، حبشه (اتبوپی) آثار هستش. ببینید معنی تمدن با حضور داشتن خیلی فرق میکنه. تمدن فرهنگ ساختن. یا اصلی ترین کتاب تاریخ تمدن که تو تمام دانشگاه های اروپا و آمریکا تدریس میشه، تاریخ تمدن ویل دورانت هستش دیگه، اینو که دیگه نمیتونی منکر بشین، حتی یه کلمه از ترک ها ننوشته. حتی یه اشاره کوچولو نکرده. در صورتی که بیشترینش در مورد یونانی ها، و بعد مصری ها و بعد پارس ها و بعد شامی ها و بعد چینی ها هستش.
    ترک ها هیچ پادشاه مشهور که دنیا بشناسه ندارن. و فقط دنبال جعل تاریخ هستن تا برای خودشون تاریخ با فرهنگ درست کنن. و ما ترک ها رو هموطن خودمون نمیدونیم و باید از ایران برن.

  55. زبان ترکی زبان مهاجمی است که توسط افراد مهاجر در ایران رواج پیدا کرده است و کم کم باید درصدد حذف این زبان از ایران زمین باشیم

  56. سلام اولن هیچ قومی حق اهانت به قوم دیگه ای رو نداره چون حیوان به جون یکی دیگه میپره ثانیا همین مقاله ا ک پان ترک ها نوشتن مگ پان فاراسا ننوشتند؟ ثالثا اقای الاغ علی حداد عادل (ببخشد همون غلام علی) من شک ندارم خودش یه پان فارس بیشرفه ک گفته بود زبان ترکی ک چیزی نیست تو دو ترم میشه پاس کرد. در حالیکه اکثر کلمات فارسی از ترکی گرفته شدن مثل آتش (تو ترکی آتشما به معنی برخورد هست.) زبان ترکی خیلی وسیعه منتها افرادی مثل الاغ علی نذاشته ما کامل یاد بگیریم ولی گوه اضافه خورده. چون اکثر مردم تبریز آذربایجانی میفهمن و اصل ترکی ما هم همونه اگ همه ترکا به زبان ترکی بنویسن ترکی جوون میگیره
    به لمید روزی ک تو ایران قوم پرستی نباش
    .

  57. فرزند ایران

    مطلب بسیار عالی بود
    درود بر شما

  58. دوستان بیکار بهتره سرگرمی دیگه ای پیدا کنین. ناسیونالیزم دیگه عمرش بسر اومده چه پانترک و چه پانفارس و پان ایران همش مرده. گور بابای زبان و خاک و مرز. بابا یه فکری به حال تمدن بشری و محیط زیست این کره خاکی بکنید که نمیتونه نفس بکشه. منابع آبی تموم شده. پنجاه سال دیگه این خراب شده ای که اسمش الان ایرانه میشه یه کویر خالی از سکنه. زبان و تاریخ به درد موزه میخوره انگلیسی رو یاد بگیرید و بقیه اشو بریزید تو آشغال. اون هم فقط به عنوان یه وسیله ارتباطی و برآیند تمدن و زبان بشری.

  59. با سلام خدمت افغانی زاده ها چرا اینقد کونتون میسوزه فارثا چرا هر کی تورکه نظرشو حذف میکنین خخخ مردین بزارین حرفشو بزنه اقا ببین کل فارس ها خودشون افتخار میکنن که تورکا تو کشورشونن اگه تورکا نبودن که اخه الان تجاوز میشد بهتون چی بگم معلوم نیس عربین افغانی هستین تورکین بابا به قران فارثی نداریم چرا نمیفهمی همه تورکن خلاصه بگم تورک همیشه با اسم با غیرت میاد وسط فارس چی نمیخوام بگم با چی اسمی میاد وسط خخ شاید بگین تورک خر نه ولی جریان داره گوش کنین خدا وقتی میخواست تورک و فارس و بیافرینه به ما گفت شما چرا تورک خر شدین گفتم چون خدا دو تا راه قرار داده بود یا فارس مادر جنده و هرزه میشدیم یا تورک خر ما همون تورکو انتخاب کردیم بگذریم داستان بود حالا زود برید عربی بخونید که فارثیتون فول بشه
    با احترام تورکیسم هستم نه یه افغانی و عربای گاااااااو که اسمشونو گذاشتن فارثی

  60. بنام یزدان پاک
    با درود و سپاس بر ایرانیان پاک سرشت
    شاپور وقتی والرین شاه روم را شکست داد اعراب بلا فاصله تسلیم شدن . آنان با وجود برتری تعداد از تیر زهراگین استفاده میکردند چون از جنگ جویان ساسانی بسیار حراس داشتند . و شاهنشاه فرمودند که ای کاش آنقدر مردانگی داشتید که تا پای جان میجنگیدید اما تسلیم شدید و اهورامزدا از کشتن اسیران خشم دارد . پس ایشان را محکوم کردند به پوشیدن لباس رامشگران که لباسی زنانه سپید و بلند ، مخصوص رقاصان بود و امروزه دشداشه لباس سنتی اعراب و نماد نامردی ایشان است . یکی از این اسیران عبدالمطلب پدر بزرگ محمدبن عبدالله بود و جای زخمی بر شانه داشت که یادگار این ننگ بود و در تاریخچه اسلام هم امده .
    نمیدانم از بزرگواری و انسانیت شاهمان شاد باشیم یا از زنده گذاشتن این فرومایگان پست ناراحت …….
    ای کاش از اشتباهات تاریخمان درس بگیریم و به نامردمان فرومایه فرست گستاخی ندهیم

    همه جای دنیا مهاجرین را تحقیر میکنند و اجازه نمیدهند یک بیگانه مهاجر با مردمی که نسلها در کشور بودهاند حقوق برابر داشته باشند که البته درست است چون مردم اصلی حق آب و گل دارند و نباید یک مهاجر بیگانه بیاید و از حقوق برابر بهره مند شود و زندگی مردم اصلی یک کشور را سخت کند یا به راحتی کاندید سیاسی شود و از بلند پایگان سیاسی کشور شود ، آنهم یک روزه . چون تعلق خاطر و وطن پرستی لازمه را ندارد و دلسوز نیست و خود را بیگانه میداند پس منافع آن ملت هم برایش مهم نیست
    ما تنها ملتی هستیم که در کشور خودمان مورد اجهاف و تبعیز واقع میشویم و هر بیریشه ای به خود اجازه میدهد گستاخی کند و بر زد هویت ملی ما در کشور خودمان ما را به سوخره بگیرد .
    آیا زمان آن نرسیده که از این بیهشی و غفلت بیدار شده و وطن را از وجود این انگلهای حرام لقمه نمک نشناس پاک کنیم ؟
    ای هموطن با این افراد نباید بحث کرد . اخراج با مشت و تیپا ، جواب گستاخی کسانیست که در این کشور زندگی میکنند و بدنبال جدایی طلبی و مزخرف گویی هستند
    باید بدون هیچ گذشتی با این دشمنان وطن برخورد کنیم……..

  61. میشه بگید این مطالبو از کجاتون درآوردید؟؟؟؟؟
    یه ذره شرف داشته باشید
    همه شدن تاریخ شناس.
    حداقل حداقل از قبل از ۲۰۰۰ سال پیش اسناد تاریخی مبنی بر ترکی بودن زبان منطقه آذربایجان وجود داره.

  62. سلام اقای پارسی زبان بد نیست بدونی موقع همه مغول خوارزم شاهیان ترک زبان بودند که از مغول ها شکست خوردند در ضمن ان کسی که باید از ایران بره شمایین که مثل قوم مغول شهر بنا نهاده ترک که در زمان حکومت قاجارها برای نخستین بار پایتخت ایران شد و تهران نزدیک دویست سال شهر ترک نشین بوده رو اشغال کردین در ضمن بنده ارزوی شخصیمه که سعادت زندگی در کشور آذربایجان جنوبی داشته باشم من هشت در تهران زندگی کردم و از فارس نامردتر در عمرم ندیدم

  63. امید زنجان غلط کرد
    شما اینو بخون درگیر اثبت برتری فارسی، ترکی یا عربی به هم نشو
    https://nebesht.com/linguistic-egotism-in-farsi-and-turkish-by-abbas-javadi/
    این ۳ تا زبان هیچکدوم لهجه یا گویش اونیکی نیستند
    اصلا از خانواده های جدایی هستند کاملا
    ضمنا من ترکم و شدیدا از رسمی شدن ترکی در کنار فارسی حمایت میکنم

  64. من یک ترکم و افتخار میکنم ب ترک بودنم من ب شخص میتونم اثبات بکنم ک زبان اصلی کشورم یعنی ایران ترک بوده و ب همین دلیلم ما در بیشتر نقاط جهان میبینیم ک ترک ها وجود دارن حتی در چین و این زبانرو ایران ب این کشور ها در تی سالها انتقال داده عزیز من شما ک نمیتونه گفته خودتو اثبات کنی و سواد کافی نداری بهتره در حد خودت صحبت کنی❤

  65. داشاقبایجان

    سیکیم طورچیه بیرقینه,سیکیم بوزقوردون کوتونه

  66. اول اینکه شما به عنوان مدیر سایت نباید حق بجانب بگیرید و باید بی طرف باشد ولی اینطوری نیستید دوم اینکه اگه قصد توهین به ما ندارید لطفا اون مطالبی که به ما توهین کرده اند رو پاک کنید تو نظرات بالاخیلی به ما توهین شده . در ادامه باید بگم مطالعات ژنتیکی که بر روی ایرانیان صورت گرفته نشون میده که اکثر ایرانیان امروزی نوادگان اقوام بومی ساکن در ایران یعنی سومری ها وعیلامیان و… هستند که به زبانهای التصاقی تکلم میکردند پس زبان فارسی هم در ایران یک زبان مهاجر بحساب میاد و به شما تحمیل شده . در ضمن در کشور ایران شش مییون هم سید داریم. مطلب بعدی اینکه میگید چرا ترکا به زبان فارسی و فارسها توهین میکنند جواش رو تو خودتون پیدا میکنی به خاطر سالها توهینی که به ما کردید وصد البته محرومیتی که از یادگیری زبان مادری ما ایجاد کرده اید و این بغض روزی خواهد ترکید مادر من واسم تعریف میکرد وقتی که از ازربایجان به قم اومدیم تو مدرسه خجالت میکشیدیم بگیم ترکیم چون بچه ها و معلما مارو مسخره میکردند و به ما توهین میکردند تو زمان امام خمینی هم بود پس اگه ما به شما توهین میکنیم مارو سرزنش نکنید خودتون مقصر هستید. اگه نظرات بالا رو هم بونید یه نمونه اش رو مشاهده خواهید کرد. ایا من میتونم با کسی هم وطن باشم که در صدد نابودی زبان و هویت من هستش؟ در ضمن خاستگاه زبانفارسینیز جنوب سیبری و اسیایی مرکزی و همچنین مغولستان میباشد . دوستی فرمودند هفت هزار واژه فارس در ترکی موجود است باید بگم که کلا بی پایه و اساس هستش اول اینکه لغات نامه ای که سازمان زبان ترکی در استانبول تورک دیلی کورومو در سال ۲۰۱۰ بیرون داده تعداد واژگان زبان ترک رو ۶۱۷ هزار کلمه (البته استانبولی) که بیش از نود درصدش ریشه تورک داره در ضمن تعداد کلمات فارسی ۱۴۰۰ تا و عربی ۴۲۰۰ و فرانسوی ۵۵۰۰ تا کلمه که تماما جایگزین ترکی دارن دوستان ما فارسی رو بلدیم اندازه شما و بیشتر ایا شما ترکی بلدید؟ تو کتاب جناب ارگین تورک دیلی چنین چیزی گفته نشده البته در زبان تورکی عثمانی تعداد لغات فارسی و عربی زیاد بود ولی الان کم شده در ضمن خیلی از این ۱۴۰۰ کلمه استفاده ای ندارن . قبل از اسلام در غربردریا خزر ازربایجان و ازربایجان ایران تورکان خزر حضور داشته اند و قبل از ورود اریایی ها هم اقوام توروککی که در منابع اشوری هم اومده زندگی میکردند تو کتبیه ینی سیی هم ترکان خودشون رو توروککی نامیده اند. درضن نه زبان فارسی نه ترکی به خط خودشون نوشته نمیشن خط فارسی عربی هست و ترکی لاتین یه نکته دیگه اینکه خط عربی بدرد ترکی نمیخوره چون محدوده ترکی فراتر از خط عربیه. البته یافته هایتایید شده ای دیگه اینکه شباهت خط ینی سیی با لاتین غیر قابله انکاره. و متون اسلامی و اولیه چینی ترکان ساکن در کوه های سایان و ترکان خزر رو رقوامی سفید پوست و سرخ مو معرفی میکنه معتبر هم هستش بگردید پیدا میکنید . یه داستان بگم وتمام روس ها به قرقیز ها و قزاق ها میگفتن شما مغول وروس هستید ایرانیان و ترکا شما رو ترک کردند چینی ها به اویغور ها میگن شما چینی بودید و ترکا و ایرانیا شما رو ترک کردند به ازب ها میگفتن شما پارسی هاییبودید که اسیمله شدید به مردم ازربایجان میگن شما فهلوی زبان بودید و مغولا تو کلاس های خصوصی شما رو ترک کردند به ترکیه ها هم میگن شما یونانی بودید کسی هست به من بگه این ترکهای نامریی کیابودند که حتی دور افتاده ترین روستا ها رو هم ترک کردند ولی اثری ازشون نیست. در اخر اینکه اون دوست عزیزی که فرمودند تو ویکیپدیا جمعیت ترکا رو نود میلیون نوشته دقیقا از ویکی پدیای کدوم سیاره خوندی تو ویکی پدیا جمعیت ترکان رو بیش از صد و هفتاد میلیون قید کرده. در ضمن قبل از حکمت قاجار زندیه بود که فقط بر مرکز و غرب کشور تسلط داشت جغرافیای فعلی ایران رو مدیون قاجار هستید.

  67. ایا زبانی که سوزناک ترین نوحه ها و روضه ها رو واسه اهلبیت میگه ایا زبان کثیفی هستش؟ که اینجوری نظر میدید در ضمن همه مدونیم زبان انگلیسی زبان اول جهانه کسی چیزه دیگه دربارش میدونه میدنید که هفتاد درصد کلات انگلیسی ریشه فرانسوی داره؟ در ضمن در رابطه با حق تحصیل اقا فرمودید که نمیشه چرا نمیشه تو ازربایجان هم فارسی و در کنارش ترکی و روسیه همه علاوه بر اموزش به زبان مادری و یادگیر اون روسی هم بلدند یا ترکان گاگاعوزتو مولداوی که هم ترکی و هم به زبان رسمی کشور تسلط دارند. شرایط ترکی با سایر زبان های موجود در ایران فرق میکنه چرا چون گویش گیلکی یا کردی شباهت زیادی با فرسی داره یا لری یا بلوچی چه فرق با فارسی دارن تمامی لغات مشترک و فارسی یاد گرفتن اونا به منزله یادگیری زبان خودشونه عربی هم که در کشور از راهنمایی تا دبیرستان به مدت شش سال در مدارس اموزش داده میشه دانشگاه هم که داره اما زبان ترکی چی میشه بگید؟ شما میگید بحث زبانی متعلق به کشور های جهان سومی هستش تو کانادا فرانسوی زبانها فرانسوی و انگلیسی ها انگلیسی یاد میگیرن یا تو سوییس چهار تا زبان تو مدارس موجود میباشه.

    • چرا توترکیه اقوام دیگه که جمعیتشون بیشترازترکهاس ازاین حقوق که میگی برخوردارنیستن!؟چرا زبان ۱۵%جمعیت زبان۸۵%دیگه شده!؟چرا اسامی قدیمی وباستانی آشوری و ارمنی و کردی وتاتی ویونانی وارمنی به مغولی تغییرداده شدن!؟چرا اقوام دیگه رو کشتارکردن!؟چرا ارامنه که هزاران سال قبلتراز خزارها ساکن شمالغرب ایران و آرارات بودن کشتارشدن و زمینهاشون غصب شد!؟چراباید اقوام مهاجری که واردآذربایجان ایران شدن کردها وسایر اقوامو غیربومی بدونن وخودشون که مهاجرن اصیل نامیده بشن!؟چراباید زبان غیربومی ایرانی درایران تدریس بشه!؟
      کلاه خودتو قاضی کن و رفتار استعمارگران رو درآفریقای جنوبی واسترالیا و ترکیه واسراییل و جمهوری آذربایجان ببین تابفهمی سرنخ دست کیه ودنبال چی میگرده ونقش امثال خودت بعنوان بازیگر چیه.
      التماس فهم وشعور

  68. دنبال اتحاد باشیم وگرنه واسه اختلاف بهونه زیاده.

  69. پسر خوب شما که میگید ما ترک ها ایرانی نیستیم پس این پادشاهی که میگم از فضا اومده اینه همش ترک بودن غزنویان :آلپ تکین_سلجوقیان:طغرل اول_خوارزمشاهیان :انوشتکین_تیموریان:تیمور_قاراقویو نلو:قارامحمد_آغ قویونلو:قارا عثمان_صفویا:شاه اسماعیل اول_افشاریان:نادرشاه_قاجار :آقا محمد خان .ایناهی که گوفتم پادشاهن ترک که در ایران حکومت میکردن اینان ایرانی هستن هنوز بقیه ی پادشاهان ترک که در دنیا حکومت میکردنو نمیگم این همه حکومت بس نیست باز شما بگید ایران مال فارسهاست تنها ترکی که ایرانی نیست منم که از نسل اوغوز هستم من یکی از نوادگان آتیلای کبیر همستم ۸

  70. به نظرم نوشته شما بیشتر شبیه اوهام و افسانه بود

  71. پانترکان احمق نوکران عثمانی

  72. دوست عزیز نویسنده اولا من ترکم
    دوما شما فقط مرد و مردونه جواب منو بدی اینجا میگم همه ترکا اشتباه میکنن و شما راست میگین

    آیا شما به یک فرانسوی میتونی بگی که کلمه ای مال شما هست و هزاران هزار سال اونجوری تلفظ کردی

    و چند ده سال هست وارد فارسی شده

    اشتباه تلفظ می کنی

    چون من زبان فرانسه خوندم اینو میگم

    کلمه مرسی که همه استفاده میکنن همه میدونیم که فرانسوی هست

    میتونی بگی فرانسوی غلط کردی با هفت پشتت و مرسی رو مخسی تلفظ میکی

    حالا شما فارس ها کلماتی که مال ترک ها هست رو چطور میایی میگی تلفظ شما اشتباه هست و تلفظ ما درست

    کلا هر چی کلمه تو فارسی با ق شروع میشه مال ترک ها

    مثلا باتلاق که از بات یعنی فروبرو جمع بسته شده شده باتلاق و البته خیلی زیر مجموعه داره

    یا قورمه سبزی معنی قورمه میشه سرخ کردن

    یا قاچاقچی قاچ یعنی فرار کن و غیره

    قشلاق قش به ترکی میشه زمستان

    ییلاق یای به ترکی تابستون

    و غیره

    و من همیشه هم گفتم زبان فارسی شیرین هست
    و افتخار هم میکنم یه ایرانی هستم ترک فارس کرد لر بلوچ و غیره هیچ فرقی برام نداره

    ولی یه چیزی چرا همه اصرار میکنن که ترکها ق رو گ تلفظ میکنن

    در حالی که کلیه کلمات با ق طبق چیزی که شما هم میدونی و منم میدونم ترکی هست که وارد فارسی شده

    ی

  73. دوستان عزیز وهم زبان تورکم با اومدن به اینجا و بحث با ی مشت فاشیست فقط اعصاب خوردکنی هستش اینا واقعا مدعی هستن زبانشون قدرتشون تو تاریخ از تورک ها بیشتره برن به تاریخی که غیراز این دولت این نظام نوشتن مثلا تاریخ مصر و تاریخ کشورهای دیگری که در مورد این دنیا و حکومت هاش در طول تاریخ نوشتن بخونن چون تاریخ این فارس ها از زمان انقلاب اسلامی دروغی شون شروع شده وگرنه این فارس ها قدمتشون حتی کمتر از صدساله اما با تاریخ دروغین که خودشون درست کردن برا خودشون میخوان خودشون رو گسترش بدن اما تا این حد معلومه که فارس ها گروه مهاجری هستن که از افغانستان وارد این مرز بوم شدن و میخوان خودشون رو تو تاریخی که فقط حکومت اصلی اونارو تورک ها بنا کردن تو این ایران جا کنن فقط تا این حد میگم که فارس ها فقط مهاجرانی هستن که از افغانستان خودشون رو تو ایران جا کردن تاریخ شما فارس ها جز دروغ هیچی نیست بازم میگم تاریخ واقعی رو میخوایین بدونین برین تاریخ های اصلی کشور مصر و یونان رو که از کل دوران نوشته شده است رو بخونین اون موقع میفهمین که فارس ها تاریخشون چقدر عمر داره وتورک های که حکومت اصلی شون عثمانی بوده چقدر قدمت داره با ۳۲هزار فعل مضارع با افتخار میگیم برترین زبان تاریخو داریم اما شما فارس های مهاجر چی؟؟؟

  74. خدایی من ترک نیستم ولی فارسی هیچ وقت ب گرد پای ترکی نمیرسه.. اینو دنیا میدونه نمیدونم چرا یسری مقاومت میکنن الان تو پیشرفته ترین سیستماهای دینا مثلا برنامه نویسان و هوا فصا شرکت های هسته ای و شرکتهای خودرویی از زبان ترکی استفاده میکنن.. چند وقت پیش هم بنز خودروی خودشو با برنامه زبانی ترکی وارد بازار کرد

  75. متاسفم وقتتون رو صرف چه چیزایی میکنین یه روزی هممون میمیریم هیچی از این دنیا نمیمونه چه اهمیتی داره این مسائل روزی میمیرید انگار که اصلا نبودید بهتره از زندگی لذت ببریم وتعصب خاصی به هیچی نداشته باشیم تهش که چی مهم نیست ریشتون به کجا میرسه مهم اینه که تواین فرصتی که برای زندگی کردن داریم انسان باشیم ومهربان وآزاد

  76. دوستان این قضیه پان ترک اینا همش یک دلیل چرت برا رهایی از این وضع خراب و عقب ماندگی حکومت است الان اگر اذربایجان عزیز از ایران جدا بشه در سالهای نچدان دور که ایران به شکوه قبلش برگرده همه پان ایرانسیم میشن و میگن ترکی یک زبان بیگانه و تحمیلی از مغول ها است
    بهتر نیست تا کنار هم بمونیم تا ایران رو بسازیم و تکه های جدا شدش رو به عنوان یک اتحادیه (ایرانشهر)جمع کنیم ایران تاجیکستان افغانستان پاکستان عراق و … این بحث چرت پان ایرانیسم پان ترک و پان کرد وووووو رو کنار بزاریم ته این بحث ها انسانی با افکار خطرناک رو به وجود میاره مثل هیتلر (یهودی ها)یا استالین(ارمنی ها) رو کشتار جمعی کنه به امید پیشرفت ایران و ایرانشهر

  77. به خدا من خودمم ترکم نمینونم شاید بعضی هاتون بگین خائنه ولی فرهنگ فارسی و ایرانی رو به ترکی ترجیح میدم بازهم میگم به همزبان توهین نمیکنم ولی وقتی به کوروش (ذوالقرنین) که حتی نامش تو قران اومده و چندین دانشمند دنیا هم تاییدش میکنن و خشایار شاه که کانای به نام همچنان تو اروپا هست و داریوش که دستور ساخت کانال سوئز رو داده و هزاران بزرگ دگه رو میگم چرا باید با همچنین فرهنگ غنی دشمنی کنیم
    اینم چندتا مثال برای هم زبان های افراطی ام کهتاثیر فارسی در انگلیسی رو هم ببینند به امید تفکر

    persiana/ persienne پرده کرکره‌ای Persian ammoniac آمونیاک Persian apple هلو Persian berry زرشک persian blue لاجورد Persian buttercup آلاله Persian carpet فرش Persian cat گربه Persian clover شبدر Persian daisy گل مینا Persian date خرما Persian deer گوزن Persian earth رنگ سرخ خاکی Persian gazelle آهو Persian green یشمی Persian Gulf خلیج پارسی Persian Gulf oxide اکسید خلیج پارس Persian Gulf States کشورک‌های خلیج پارس Persian insect powder گَرد حشره‌کش Persian iris گل زنبک Persianized پارسی گرایی Persian lamb بره Persian lawn چمن Persian lilac سوسن Persian lime آهک Persian lynx بزکوهی Persian melon خربزه Persian Morocco چرم بز Persian nightingale بلبل Persian orange نارنگ Persian red سرخ Persian rose رز Persian rug قالی Persian stonecrop گل آتشین Persian tick کنه Persian violet بنفش Persian walnut گردو Persian wheat گندم Persian wheel چرخ چاه Persic پارسی persicaria/ persicary گیاه هفت بند persico/ persicot شراب هلو persimmon خرمالو Persis رنگ گلسنگ azure لاجورد balcony بالاخانه bazaar بازار
    caravanکاروان caravanseraکاروان سرا caviarخایه وار check mate شاه مات cummerbund کمربند پارچه ای doctor دستور julep گلاب khaki رنگ خاکی lilac گل نیلک magic (جادو (مغ زرتشتی maidan میدان matador مات گر orange نارنگ pagoda بتکده peach سیب پارسی_هلو Paradise پردیس pistachio پسته pajama پاجامه shah شاه shawl شال sitar سه تار spinach اسفناج zirconium زرگون

  78. بابک شیرازی

    سلام به همه دوستان به خصوص هم وطنان وبرادران اذری بابک خرم دین موقعی که اعدام می شد کلماتی رو شجاعانه برای دفاع از شرفش به فارسی بیان کرد “اسانیا” به تاریخ مراجعه کنیدوخودتون بخونید کتاب های احمد کسروی هم که خودش آذری بوده رو هم در این باب بخونید خیلی مفیده سپاس

  79. گل گل دی گل دی لر
    میشه : بیا امدی امدند

  80. پانترکها فقط با فارسی دشمن نیستن با ارمنی ، کردی ، تالشی ، آشوری و …هم دشمنن . تو ایران چون سالهای زیادی قدرت دست ترکها بود و شاهان ترک هرچقدر خواستن جنایت کردن از دوره پهلوی که حکومت از قاجار ترک به پهلوی غیرترک رسید دشمنیشون نسبت به فارسی گل کرد الانم از بعضی کامنتها مشخصه به اسم کوروش کامنت گذاشته ولی ترکه
    ضمن اینکه ترکها خودشون شعار میدن روس ، فارس ، ارمنی دشمن ملت ترکن البته ترکها فقط با روس و فارس و ارمنی دشمن نیستن با آشوریها و کردها و تالشها و گیلکها و لرها و …هم دشمنن نکاه کنید به رفتار ترکهای ترکیه و ایران با کردها ، نگاه کنید به نسل کشی ارامنه و آشوریها که ترکان عثمانی رقم زدن نگاه کنید به توهینهاشون به گیلکها و تالشها و ادعای ارضیشون بر گیلان ، نگاه کنید به نسل کشی و تبعید لرها در حکومتهای ترک صفوی و قاجار ، بخش عمده تبعید و آواره کردن لرها توسط ترکها و زمان حکومتهای ترک اتفاق افتاد .
    دوره قاجار کرمانیها رو هم نسل کشی کردن ، دوره صفوی به گیلان و مازندران حمله کردن و حکومتهای محلی گیلان و مازندران و از بین بردن ، ولی وقتی رضاشاه مازندرانی به حکومت رسید عقده هاشون از فارسها گل کرد چون رضاشاه زبان رسمی رو فارسی کرد در صورتیکه رضاشاه فارس زبان نبود مازنی بود البته الان با مازندرانیها هم دشمنن و میگن مازندران مال ترکهاست !
    مشکل ترکها اینه که خیلی نژادپرستن و هیچوقت کارهای خودشون و نمی بینن ، زمان حکومتهای ترک حتی وقتی تبریز پایتخت ایران بود خودشون اجازه سکونت به غیرترکها رو در تبریز نمیدادن اما خودشون به استانهای دیگه مهاجرت میکردن و امروز نسل چندم مهاجرانشون تو همون استانها ادعا میکنن مناطقی که مهاجرت کردن از اول مال ترکها بوده مثلا به همدان و قزوین و گیلان و قم و اراک و مازندران و …میگن خاک آذرباییجانن ، معتدل ترهاشون میگن مردم بومی این استانها ترک بودن تغییر زبان دادن و آسیمیله شدن !
    تندروهاشون کلا منکر ورود ترکها با زور دوره حاکمان ترک یا به شکل مهاجر به این استانهان و میگن مردم بومی این استانها غیربومی و مهاجر بودن و خودشون بومی این استانها بودن!
    از بعد از فروپاشی شوروی هم چون از باکو خط میگیرن بدتر شدن .
    ترکها چه ترکهای ترکیه چه ترکهای آذرباییجان نژادپرستن نسل کشیهای تاریخیشون در ترکیه و ایران گویای نژادپرستیشونه
    مهرعلیزاده کاندیدای ترک ریاست جمهوری تو مناظرات اصفهان و خوزستان و هم ترک زبان دونست ! بعد از سالها هنوز مثل زمان فرمانرواییشون دنبال غصب سرزمینهای دیگه و آواره کردن مردم بومی استانهای دیگه ان .

    • سلام این کامنت و که روش ریپلای زدم من گذاشتم و بعد از جواب میثم با همین نام( محمد) یه کامنت دیگه در مورد احداث پل و راه بین ایران و جمهوری آذرباییجان و نقشه های تجزیه شون و لزوم اخراج ترکها نوشتم

      کامنت دومم و چند روز پیش گذاشتم خواهش میکنم اون کامنت چند روز پیشم که در مورد راه زدن از آذرباییجان به ایران بود و کامنت فعلیم منتشر نکنید

      بعدا سر فرصت با توضیح کامل مینویسم اون کامنتم و شتابزده نوشتم لطفا منتشرش نکنید بدتر باعث بهره برداری و سوءاستفاده پانترکها میشه

      تو سرچ تلگرام به فارسی سرچ کنید
      همدان تورکلری
      سنندج تورکلری
      ایران تورکلری
      نقشه های شومشون برای ایران و می بینید اینا رو باید از ریشه زد مثل خودشون

      لطفا کامنت چندروز پیشم و همین کامنت و که از کانالهای تلگرامی پانترکها نوشتم و منتشر نکنید با تشکر

    • دعوا راه ننداز ، شما خودت دشمنی که بین ترک ها و دیگر نژاد ها تفرقه می اندازی ، کاش فقط دشمن بودی ولی خاعن نبودی حداقل

    • اولا حرفو کش ندید . دوما همه میدانن زبان ترکی سومین زبان دنیا از زبان فارسی جلو هست و زبان فارسی از روی زبان عربی امده . و سوما ایران ۱۱ یا و.. چند قرن در دست ترک ها بوده . که الان دو قرن است به دست مهاجران فارس افتاده . دوست عزیز اگه این جمله ها رو درک کنی امید وارم که سایتت و ببندی و بری . اینجا هم حرف های مزخرفی نزنی . یا علی

    • منم موافقم
      در ضمن اگر هر قوم و نژادی تو ایران به دنبال هویت طلبی و نژادپرستی باشه دیگه استقلال ملی و میهنی نمیمونه.
      ما نژادهایی مثل کرد و لر که خیلی هم تو‌ایران زیادن و فارس و بلوچ و گیل و مازنی وعرب و..زیاد داریم. یک کاری کنید سنگ رو سنگ‌ بند بشه. دنبال کمال و پیشرفت کل ایراااااااااااان باشیم.
      مگه وقتی عراق به جنوب و غرب ایران حمله کرد و باوجود عرب و کرد و لر بودن اون مناطق آیا همه ایران با تمام اقوامش اعم از ترک و فارس و … مثل یک سیل خروشان واسه دفاع از میهن و ناموس و دینشون بلند نشدند و به خروش در نیومدند. وقتی که فشار و لحظات سخت میشه به غیرتمون بر نمیخوره و همه پشت همو نمیگیریم؟! پس حالا چمون شده به جون هم افتادیم ؟
      مگه فقط ایران ترکیبی از اقوام مختلفه؟! آیا همه کشورهای دنیا زبان و خط ملی و رسمی واحد ندارن؟
      لطفا به فتنه ها توجه کنید و هوشیار باشید
      لطفا غیرتتون رو مثل همیشه واسه بیگانه و دشمن تو مشتتون گره کنید
      لطفا باهم برادر و خواهر ایراااااااانی باشیم

  81. دقیقا
    با این استدلال ک همه ایرانی هستیم تو کل شهرا وارد میشن.کار میکنن پول جمع میکنن بعدش زبون درمیارن ک اینجا از اول مال ما بوده.شهراشونم با نفت و گاز جنوب وجنوبغرب ایران آباد شده الانم نمیدونم چی میخوان دیگه.منم زبان مادریم فارسی نیست ولی قار نی تو هر شهر و دهاتی ی زبان تدریس بشه.اصن شدنی نی.حالا دوستان مدعین ما اشغال کردیم اونجارو.نمیگن تو کل ایران ریختن.جدیدن میگن ایران ی کلمه ترکیه!ب عنوان ی ایرانی نظرمو میگم.اگه خیلی ناراحتید لطف کنن تمام ترکا برن آذربایجان.حالا میخوان بچسبن ب بادکوبه یا مستقل شن.ولی دیگه ترکی تو خاک ایران نبینیم.دیگه از نفت و گاز مفتم خبری نیست.اگه ن ک عین آدم بشینن زندگیشونو بکنن.دیگم این تنشا رو برا کشور ما درس نکنن.

    • جناب شما هم که در مورد زبان ترکی چیزی نمیدونی نباید لام تا کام حرفی بزنی .بعضی وقتا توهم دانستن خیلی بدتر از ندانستن هست و طرف رو مزحکه عام و خاص میکنه .بماند که وقتی توهمخود برتر پنداری ونژادپرستی قومی تا مغز استخوان اطفالشان هم رسوخ کند نه حقیقتی میبینند نه میشنوند …در ثانی هر ملتی هرچی که هست به خود اون ملت مربوطه از اسم و زبانش گرفته تا فرهنگ و ادبیاتش و اون ملت در مورد مسایل خودش خودش تصمیم میگیره .مردم اذربایجان خودشونو از ملت بزرگ ترک میدونن و از هر جوون یا پیر بپرسی میگن ما ترکیم . کس دیگه یا قوم دیگه ای اولی بر اون ملت نیست که بیاد بگه اسمی رو که من روت گذاشتم باید باشی.این در هیچ کجای دنیا پذیزفته شده نیست مگر اینکه قومیت فارس ، اذربایجان و ترکها رو مستعمره خودش حساب کنه و بگه باید به زبان من تحصیل کنی و کلیه امور رو با زبان من انجام بدی و اسمی(توهمی به نام اذری) رو من روت میزارم قبول کنی . شما تماما در مورد زبان ترکی نظرات مغرضانه و کینه جویانه خودتون رو بیان میکنی بعد میگی صحبتم با همه نیست و در مورد اشخاص خاصی هست .هنوز به این درجه از درک و شعور نرسیدید که وقتی صحبت از زبان ترکی میکنی تمام ترکها رو مخاطب افاضات ابتر خودتون قرار میدهید . زبان مادری هر ملتی برای اون عزیزه و در راستای اعتلای ان میکوشد حالانژاد فارس به ترک و زبان ترکی الرژی دارد مقصر مانیستیم .خانواده ها و جامعه تربیت کننده شما مقصر است که با افکار شوونیستی پرورشتان میدهند .در مورد زبان رسمی کشور هم چرا شما ؟ شما(فارسها) بهتر ما( ترکها)هستی؟ در شریط مساوی و عدالت اجتماعی و با برابری انساها اگر فرض شود با جمعیت خیلی کمتر از ترکهای ایران در کشورهای دیگر حداقل دو تا سه زبان رسمی وجود دارد.در اخر هم این را بدانید که جریان تلاش برای نابودی یک زبان و فرهنگ و دشمنی با ان مانند قضیه جنگ چند سال دو قومیت بر سر زمین و نفت و پول یا همچین مسایلی که در هرجای دنیا دیده میشه نیست که بعد چند سال فراموش بشود .وقتی با ظلم و ستم و زور افکار و نیات و دشمنی خودت رو بر ملتی (ترک)غالب میکنی منتظر عواقب بعدی اون نیز باشید که شما ها و فرزندان و خانواده هایتان خواهید دید . هر کسی گذشت نمیکنه .

    • تو آب را از عرب می دوزدی چه رسد به نفت گاز خوزستان و خلیج و طلا از آذربایجان!!! و در سر زمین هم در افغانستان دفن کردیم یه نگاه کوچک به تاریخ بیاندازی می فهمی چه پخی و پختر از آنهم مقدوره

  82. مهرعلیزاده گفت اصفهان و خوزستان و …ترک زبانها هستن نگفت ترک زبانن اشتباه نوشتم اصلاح میکنم اما مهرعلیزاده اینم نگفت که چطوریه که ترک زبانها میتونن همه جاهایی که گفت (اصفهان و همدان و خوزستان و …) با پارتی برن سرکار ، اما اگه غیرترک زبانها برن آذرباییجان شرقی و غربی و زنجان و اردبیل و ترکی ندونن اصلا تحویلشون نمیگیرن و یا جوابشون و نمیدن یا به زور جواب میدن !
    اینم که انقدر زبان زبان میکنن درد اصلیشون اینه که با اینکار تمام جاهایی که ترکها مهاجرت کردن هم زبان ترکی تدریس بشه و چون پراکندگی قومی تو ایران زیاده اقوام مختلف درگیر بشن و منجر به جنگ داخلی بشه و چون ترکیه و باکو هم پشتشونن بتونن استانهایی رو که آذرباییجان و جهان ترک میدونن اشغال کنن به خدا قسم من فارس نیستم ولی راضی به جنگ داخلی یا اینکه بخشی از کشور به اشغال ترکهای ترکیه و آذرباییجان بیفته و دوباره جنایات تاریخیشون و تکرار کنن نیستم . بیشترین رسیدگی به استانهای شمالغربی میشه با اینحال همه جا مهاجرت کرده و میکنن و حق خودشون میدونن همه جا زندگی کنن فردا روزی ایران انقلابی چیزی بشه ترکیه و آذرباییجان برای اون نقشه جهان ترک یا آذرباییجان جنوبی به ایران حمله میکنن و ترکهایی که تو گلستان و گیلان و خراسان شمالی و ….هستن میشن ستون پنجم ترکیه و باکو .
    حداقل ترکها رو از مناطقی که غیرترکن و ترکها به شکل مهاجر واردشون شدن و تو نقشه های جهان ترک و آذربایبجان جنوبی آوردن خارج کنن اینا آتش زیرخاکسترن حتی روایات آخرالزمانی داریم از آتشی که از آذرباییجان برمیخیزد نذاریم آتششون جز خودشون و استانهاشون به جان استانهای دیگه که مهاجرت کردن بیفته .

  83. آرمام تورک افشار قزلباش

    فارس افغانی هندی بیتاریخ..فارس تا نودسال قبل بردگی ما ترکها رو میکردن…فارسها وحشی اند و بشقاب قاشق قابلمه را از ما گرفتن..فارس تاریخ نداره همیشه زیره ما بودن…نژاد ما ترکها کاملا با فازسها فرق داره چون فارس نژادان شبیه پاکستانی اند اما ترک نژادان ایران سفید و زیبا اند…خوده کلمه ی ایران هم تورکی هستی ایرانا بودده یعنی سرزمین مادری……فارس الان داره بر قلمروی ما تورکان قزلباش حکومت میکنه قلمروی که با خون دلیران ترک تاسیس شد واگر ترک نبود الان ایران نبود..تمام حکومتها تورک بودن….فارسها به جهت دزدیدن نفت گاز و آب اقوام دیگر هستش که از تجزیه میترسن چون در کویر خاهند مرد…ما ترکها هیچ شباهتی به فارسهای سیاه هندوتژاد نداریم اینها رعیت ما ترکان شاهزاده بودن.. قبل از اومدن عرعریایهای سیاهپوست هندو به ایران اقوام بومی وتورک در اینجا بودن….از دوهزاروپانصد سال تاریخ ایران هزارو هفتصدسالش ماله تورکهاست و بقیه ماله عرب و ازبک و یونانی و مغول بوده و فارس ریشه تاریخ نداره…زبان هخامنش هم ربط به این فارس نداره….ایران یادگار ما تورکان قزلباش و نژاد برتر میباشد و پسش میگیریم..لعنت بر قاجار که سرزمین قزلباش رو به فارسهای کولی هندی رعیتزاده داد

  84. کورد ایرانی

    کاری با بقیه چرت و پرت هایی که گفتی ندارم. فقط خاک بر سر بی اصل و نصب و بی ریشه‌ات که حرف تاریخی ناپلئون بناپارات راجب کوردها رو تحریف کردی و به جای واژه کورد نوشتی تورک. یک کورد را میتوان کشت اما نمیتوان شکستش داد ، این جمله اصلی بود پانتورک بیسواد

  85. دوستان بازیگران سناریوی نوشته اردوغان نشویم همه میدانیم از سلجوقین وعزنویان تا قاجار پادشاهان ترک بودند اکثر انها باعث مباهات ترک زبان و فارس زبان هستند وزبان ترکی تا قاجار زبان دربار وزبان فارسی زبان کوچه بازار و زبان ادبی …نگذارید اتحاد چند هزارساله مخدوش شود همه کشورهای منطقه از ترکیه تا اعراب حسرت اتحاد و وطن پرستی و قدمت تاریخ ایران را می خورند همه اقوام اعصای پیکر واحد ایرانند آذربایجان عزیز و خوزستان عزیز و بلوچستان عریز و کردستان عزیز برای هر ایرانی همچون جان عزیز است برای هر وجب انها هزاران جوان فدا شدند

  86. بابا تو چی میگی نه سر پیازه نه ته پیاز برو یکم تحقیق کن شاید یه چیزایی فهمیدی.
    اومده منت نفتشو میزنه.

  87. اینم فارس پرست هست بهش ترکی یاد دادن فحش بده.

  88. هرچی تحقیق وبررسی کردم بغیر از فریب و دروغ و فساد وجعل چیزی از خزارها ندیدم.همون قوم فاسد یاجوج وماجوج منظورمه.همون قومی که بظاهر مسلمان و یهودی شدن.همون قوم فاسدی که دست به جعل تمام تاریخ زدن.همون قوم بوجود آورندهء اسراییل غاصب و جمهوری جعلی آذربایجان وچندکشور موذی دیگه!همون قومی که توترکیه اقوام دیگه رو کشتن و اسم شهر ومناطقشونو به اسامی مغولی تغییر دادن.همون قوم فاسدی که هرجا اسم بزرگی میشنون فورا بهش میچسبن.همون قومی که اسمش از ولگردی گرفته شده.(خزر=گردنده و بی سرپناه).
    قرآن و تورات وانجیل و تواریخ پارسی وعربی وعبری وگرجی و ارمنی و روسی وتمام همسایگانشون بعنوان وحشی وفاسد ازشون یادکردن.
    هرگز نمیخان حقیقتو بپذیرن ودست ازفساد بکشن.همیشه مدعین بهشون ظلم شده ولی خودشون فاسدترین وظالمترینن.اگه تمام دنیا جمع بشن که اینها دست ازفساد بکشن بازم ادامه میدن.به همین علت ذوالقرنین حتی حاضرنشد نابودشون کنه وفقط مناسب دید روی این افراد فاسد سدببنده.چون فردا روزی بازماندگانشون ادعا میکردن درستکار و محق بودن.
    هزاران شاعر وعارف و ورزشکار ونویسنده و دانشمند ومورخ و… توخاک آذربایجان ایران و گنجه ونخجوان وباکو از نامردی ووحشیگری اقوام مهاجم وغیرپارس گفتند ونوشتند ولی بازهم عده ای خزری ازنژادهون مغول زبان طوری از منش وبزرگی طوایف تاتار تعریف وتمجید میکنن که آدم خیال کنه درمورد قومی ناشناس حرف میزنن!
    نرود میخ آهنین به سنگ.
    دست خدا امان ازتون بگیره انشالله

  89. هرکی ادعا میکنه ایرانی نیست گورشو گم کنه بره طویله ای که ازش بیرون اومده.اگرهم کسی ادعای ایرانی بودن میکنه پس چطوری ازنجاسات مغول وتاتار و خزریها نوش جان میکنه!؟
    برمیدارن چهارتا اسم محله و کلمه ترکی رومثال میزنن که بگن زبان مهمیه!؟صدبرابرش اززبان فارسی وارد ترکی شده.اونهم ببینید.
    ضمنا این کلمات واسامی محلات ومناطق تو۱-۲قرن اخیر وبااهداف استعماری بوجود اومدن.خاک برسرتون که بیشعوری رو به حد اعلی رسوندید.
    به چیزهای تاسف برانگیز افتخارمیکنید!؟
    هنوز ازکوچ قبایل شمال قفقاز به گنجه ونخجوان وباکو و… خیلی وقت نگذشته.فیلمش موجوده.
    نام باستانی خیلی ازشهرهای محل سکونت قوم به اصطلاح ترک هنوز وباوجود هزاران تلاش بازهم پارسی وارمنی و کردی باقی مونده.
    خزریها بعداز گندزدن به فلسطین وآران وشیروان دنبال گرفتن خاک جدید بادروغ ودغل وجعل افتادن!؟زهی خیال باطل.همون هم پس میگیریم.باید برگردن جایی که ازش بیرون اومدن

  90. درودبرگرامی وتوضیحات نچندان کاملتان،کوتاه مختصرومفیدامیددارم تاثیرگذارباشد؛آنچه تاریخ وشواهدنشاندهنداندنقاط تاریک تاریخ راکه گویابسیارنمی خواهندتامردمان ازان خبردارشوند،بناچارجهت انکه بتوانم مقصودم رابیان دارم نیازست تادرپوششهای سخنم رابازگونمایم،شماقومیتی راکوچک وامابسیارقدیمی درنظراورید،حکومتی پارسی سغدی پس ازعبورازعرض خزراسرای تحت عنوان بردگان مالیاتی ازمردمان کارتولیاسواربرکشتی بهمراه تادربارسامانیان اوردندانچه دربین راه رخ دادهرچه بودانوشیرونتکین رابسیارگران تمامشدچراکه انهابمحض فائق امدن برسامانیان ابتدازبان دیوان رابعربی برگردانندندوسپس ازامرای خویش خواست تحقیق نمایندبراساس تواریخ نام مهمترین دشمنان ایرانیان چه بوده به وی اطلاع دادند،آنهاراطورانیان می نامیدندپرسیدایاازانهاهستندگفتندتااینقدرکه دانسته ایم مدتهاست دیگرازیشان هیچ نشانه ای هویدانیست،پس وی یعنی سرسلسله خورزمشاهیان برخواسته وگفت ازین پس ماهمان طورکانیم که زنده شدایم وسپس دستورساختن زبانی که امروزه کافیست تامقایساتی بازبان اصلی ونیای ترکی فعلی یعنی زبان گرجی داشته باشیم ۶۵درصدبرگرفته ازگرجیایی و١۵درصدسغدیانی،وکمترازده درصدزبان ترکمنی ومابقی نیزبرگرفته اززبان اعراب میباشدیعنی ١٠درصدنیزبرگرفته اززبان عربیست،لطفابدون اغراض تحقیق نمائیدوطن مادری من گرجستانست اماایران سرزمین پدران واجداداصیل من است،ودیگرانکه اگرماازاعراب زبان ورسم الخط خودراآریه نموده بودیم مانیازمندبودیم تاازکسره وضمه وساکن ودیگرنگاره هایه آوایی استفاده نمائیم حال انستکه اعراب رابران نیازیست سخت،واماسوءبرداشتهای سخیف تشابهات رامبناقراردادن وبرفرض آنحرفی راکه اعراب به واسطه نااشناییت جایگزین یامعرب نمودندمانندنام طوایفی انسوی سیحون که حال حاضر(غــُــــــــز)گفته میشوندومورخین مسلمان عرب نام قبلی رانیزکه بپارسی بوده نگاشته اند،آیاباصرف تشابه اینهایکیست!شایدازنقطه نظرایجادسروصداهای ناهنجاروناخوشایندبدبـــــوبه مشام خاطراینداماایایکی هستند،ویاانچه تحت عنوان تاریخ ازبرای خودزورمی زنندتابسازندویابادروغ مهاجرت عارئیه هابه ایران یاهمان عیران سعی دربازنمودن جای پاهستند؟اینهاهمه معلول کج فهمی وکمکاری ماایرونیهاست والاهمین دفاع مقدسمانراوشهدایمانراکه یکروزیک شهرمان نصف تمام شهرهایشان شهیدتقدیم نمودیم راعلنی بخودنمیچسباندن ایشان براستی بی مــــــــــارندومارمیخواهندتادرستشان کنیم.انشالله.

  91. افراد بیگانه وارد نشوند. افراد نااشنا ورود نکنید. از ورود افراد ناشناس جلوگیری میشود. اینم جواب ورود متفرقه ممنوع
    من زبان ترکی رو دوست دارم اما این افراد با فهمیدن مبارزه میکنید یا دارید ادای انسانهای کم خرد رو درمیارید یا کلا نمیفهمید. زبان ترکی اصیل رو میتونید با سفر به شهر ترکمن صحرا نزدیک شهر گرگان که از کوچ کردهای مغول هستند پیدا کنید . در ضمن شما با حفظ زبان ترکی باید فارسی صحبت کنید چون برای جدا کردن یک سرزمین فقط کافی که زبان اون بخش رو تغیر بدید بعد از مدتی سرزمین برای تغیر مالکیت مهیا میشه . کی خواسته شما زبان ترکی کنار بگزارید خیلی سادست خوب یا بد ناقص یا کامل شما و من این زبان رو دوست داریم ولی با تکیه بر تاریخ ما ایرانی هستیم پس باید فارسی رو خ ب بلد باشیم و در ادارت دولتی فارسی صحبت کنیم . اگه میخواید مثل ارمنستان یک کشور بشید که هر کی خواست زور بگه شرمنده برای شهر شیراز یا اصفهان هم باشید با عرض پوزش گوه اضافی خوردی باید رژیم غذایتونو عوض کنید.

  92. امروزه با پیشرفت علم و رسانه ، و در مقابل رسانه های بومی ، رسانه های معکوس هم وجود دارند. ایران سرزمین از قدیم ایام ، سرزمین نژاد ها و اقوام و فرهنگ های گوناگون بوده ، امروزه هر نژادی که در ایران هست حق دارد فرهنگ و زبان مستقل خودش رو داشته باشد، سرکوب هویتی یک قوم و یا نژاد میتواند احساسات تنفرآمیز و معکوسی داشته باشد که امروزه هم در ایران در بین بلوچ ها و تورک ها و کورد ها و عرب ها به وجود آمده هست. اگر جمعیت تورک و کورد و عرب و بلوچ را در یک جمعیت مشترک قرار بدهیم ، بیشتر از ۷۰ درصد از مردم ایران را ناراضی از سیستم ظالمانه زبان فارسی میدانند، نتیجه این عمل میشود هرج مرج و جنگ داخلی در کشور ، کافیه ایران با یک دشمن خارجی وارد یک جنگ شود تا این نژاد های گوناگون به دلیل سرکوب های هویتی عکس العمل نشان دهند و حیات ایران در خطر می افتد. ۷۰ درصد از جمعیت ایران رو نژاد های غیر فارص تشکیل میدهند این میتواند به خطر حیات ایران و تجزیه ایران منتهی شود ، توی رسانه ها هرچقدر بیشتر اقوام رو سرکوب و تحقیر کنید ، درواقع بیشتر به حیات ایران لطمه میزنید ، ایران امروزی دیگر ایران قدیم نیست ، این ایران ، اقوام و نژاد هایی دارند که نسل به نسل ، آگاه تر میشوند و آگاهی یعنی خطر ، این آگاهی با سرکوب و تحقیر نژادی که آمیخته شود تبدیل به یک اوضاع نابسامان در کشور میشود که به مرور زمان کشور ایران بند به بند آن پاره میشود. رسانه ای رسمی ایران پر شده از تحقیر و توهین و سرکوب های اقوام دیگر

  93. در آینده ایران که مطمئنا بدون شک ، ایران در آینده با یک کشوری مثل عربستان یا اسرائیل و یا آمریکا وارد جنگ میشود شاید صد سال دیگر و شاید بیست سال دیگر اما ایران با شرایط بد سیاسی که دارد بدون شک یک جنگ نظامی سخت در پیش دارد اینو تاریخ گذشته ایران هم ثابت کرده که ایران کشوری بدون جنگ و در صلح و آرامش نیست. نکته ای که باقی میمونه مطمئن باشید انقدر سرکوب هویتی و تحقیر فرهنگی را در بین تورک ها و عرب و ها و بلوچ ها و کورد ها انداخته اید که فردا روزی اگر جنگ بشه ، دیگر توقع اتحاد و برادری نداشته باشید ،، همین اقوام ناراضی قبل از دشمنان خارجی به حیات ایران خاتمه میدهند و از ایران یک تهران و یک اصفهان و یک یزد و کرمان بیشتر بجا نمیمونه ، شما خودتون رو زدید به کدوم خیال و اراجیف که فکر کردید ایران یک امپراتوری هست؟ فردا اگر ایران دچار یک جنگ خارجی بشه قبل از اینکه اسرائیل و آمریکا ایران رو اشغال کنن ، ایران تبدیل به سوریه میشه ، از سوریه هم بدتر ، فکر کردید ایران ، امروزه شبیه به امپراتوری هخامنشی میمونه؟ همین خیالات خام و نژادپرستانه و تحقیر های قومیتی و نژادی که علیه تورک ها و عرب ها میکنید فردا روزی ، ایران رو تبدیل به آتش جنگ شدید تر از سوریه میکنه ، گوش ارتش ایران رو نخورید ایران هیچ وقت در تاریخ روی صلح و آرامش رو ندیده ، یک روزی مرز های ایران تبدیل به گذرگاه های آتش و جنگ میشه ، به چی افتخار میکنید که انقدر گستاخانه به تورک و عرب و بلوچ توهین میکنید؟ فکر میکنید فردا اگر جنگ بشه ، ارتش ایران میتونه ، ایران رو نگه داره؟ اگر این طوری فکر کردید کور خوندید ، شما جنگ رو همین الان هم باختید ، حیات ایران همین الانم روی یک مو بسته است

  94. سلام
    قدیمی‌ترین اثر هنری ساخت دست بشر با ۴۰هزار سال قدمت در ایران کشف شده است؛ در استان لرستان و در ۲۵کیلومتری جنوب‌غربی خرم‌آباد در یک غار آهکی به نام «یافته». این اثر هنری سنگ‌نگاره‌هایی رنگین است کنده‌شده بر دیواره این غار. این را محمد ناصری‌فرد متخصص نقوش صخره‌ای و نویسنده کتاب سنگ نگاره‌های ایران اعلام می‌کند.
    و در ادامه:
    ابتدا باید بگم که زبان پارسی یا همان فارسی که ریشه ای آریایی و به گونه ای کلی تر از شاخه های زبان هندواروپایی قلمداد میشود منحصر به هخامنشی و دوران پادشاهی آنها نیست و قدمتی بسی قدیمتر با توجه به تحقیقات کارشناسان و اشاره پادشاهان باستانی قبل از هخامنشی ها مانند پادشاهان بابل و آشور و سومر میباشد که البته دستخوش تغییرات زیادی در طول تاریخ شده و البته زبان ترکی هم از این قاعده مستثنی نیست پس در واقع تغییر در زبانها یک امر تاریخی و طبیعی است و این مسئله از قدمت زبان کم نمیکند و چه بسا قوام و دوام و غنا بیشتری به آن میدهد. یعنی اگر زبان فارسی از زبان ترکی تغییر بیشتری داشته نشان از جدیدتر بودن آن نیست و نتیجه اینکه با کمک علم زبان شناسی که زبان پارسی را جزء زبانهای پیوندی میداند و زبان ترکی را جزءزبان ملتصق که زبان پیوندی پیشرفته تر از زبان ملتصق است و زبانی پیوندی محسوب میشود که از دوره ملتصق بودن گذشته باشد میتوان گفت زبان ترکی و فارسی بسیار قدیمی متاثر ازهم و شرایط مختلف ولی در عین حال مسیری متفاوت ازهم را طی نموده اند

  95. جناب شما هم که در مورد زبان ترکی چیزی نمیدونی نباید لام تا کام حرفی بزنی .بعضی وقتا توهم دانستن خیلی بدتر از ندانستن هست و طرف رو مزحکه عام و خاص میکنه .بماند که وقتی توهمخود برتر پنداری ونژادپرستی قومی تا مغز استخوان اطفالشان هم رسوخ کند نه حقیقتی میبینند نه میشنوند …در ثانی هر ملتی هرچی که هست به خود اون ملت مربوطه از اسم و زبانش گرفته تا فرهنگ و ادبیاتش و اون ملت در مورد مسایل خودش خودش تصمیم میگیره .مردم اذربایجان خودشونو از ملت بزرگ ترک میدونن و از هر جوون یا پیر بپرسی میگن ما ترکیم . کس دیگه یا قوم دیگه ای اولی بر اون ملت نیست که بیاد بگه اسمی رو که من روت گذاشتم باید باشی.این در هیچ کجای دنیا پذیزفته شده نیست مگر اینکه قومیت فارس ، اذربایجان و ترکها رو مستعمره خودش حساب کنه و بگه باید به زبان من تحصیل کنی و کلیه امور رو با زبان من انجام بدی و اسمی(توهمی به نام اذری) رو من روت میزارم قبول کنی . شما تماما در مورد زبان ترکی نظرات مغرضانه و کینه جویانه خودتون رو بیان میکنی بعد میگی صحبتم با همه نیست و در مورد اشخاص خاصی هست .هنوز به این درجه از درک و شعور نرسیدید که وقتی صحبت از زبان ترکی میکنی تمام ترکها رو مخاطب افاضات ابتر خودتون قرار میدهید . زبان مادری هر ملتی برای اون عزیزه و در راستای اعتلای ان میکوشد حالانژاد فارس به ترک و زبان ترکی الرژی دارد مقصر مانیستیم .خانواده ها و جامعه تربیت کننده شما مقصر است که با افکار شوونیستی پرورشتان میدهند .در مورد زبان رسمی کشور هم چرا شما ؟ شما(فارسها) بهتر ما( ترکها)هستی؟ در شریط مساوی و عدالت اجتماعی و با برابری انساها اگر فرض شود با جمعیت خیلی کمتر از ترکهای ایران در کشورهای دیگر حداقل دو تا سه زبان رسمی وجود دارد.در اخر هم این را بدانید که جریان تلاش برای نابودی یک زبان و فرهنگ و دشمنی با ان مانند قضیه جنگ چند سال دو قومیت بر سر زمین و نفت و پول یا همچین مسایلی که در هرجای دنیا دیده میشه نیست که بعد چند سال فراموش بشود .وقتی با ظلم و ستم و زور افکار و نیات و دشمنی خودت رو بر ملتی (ترک)غالب میکنی منتظر عواقب بعدی اون نیز باشید که شما ها و فرزندان و خانواده هایتان خواهید دید . هر کسی گذشت نمیکنه .

  96. یاشاسین ایران عزیز

    با سلام و احترام حضور کلیه هموطنان عزیزم از هر قومیت و از هر زبان:

    ایران کنونی ما ثمره مجاهدت ها و جان نثاری اجداد مشترک ما است و بیایید بر اشتراکات خود تکیه کنیم و آنها را بیابیم.

    قرن ۲۱ بایستی قرن رسیدن به این بلوغ فکری باشد که نژاد و زبان به هیچ روی مهم نیست بلکه اصل انسانیت است که در شعر معروف مولوی
    (گوشزد به یکسان بودن واژه های ظاهراً گوناگون عنب، اوزوم و انگور) هم آمده است.

    ولی متاسفانه متعصب های جاهلی و قرون وسطایی البته با تحریکات دشمنان این مرز و بوم، به جای اینکه به مفهوم سخن و هدف معنوی و عرفانی مولوی بیندیشند و عمل کنند کشمکش راه می اندازند که نژاد یا زبان مادری مولوی چه بوده است؟؟!

    این نکته را بایستی در نظر داشت که اساسا در بیشتر کشورها، به دلیل به دلیل آمیختگی های شدید اقوام و نژادهای گوناگون در طول تاریخ، به جز نواحی جزیره ای، پرت و دور افتاده، نمی توان سخن از اصالت نژادی گفت!!!

    به طوری که هر چه یک محل از نظر راه های ارتباطی، جغرافیایی و آب و هوایی مناسب تر باشد، مردم بیشتری را از هر قوم و نژاد به خود جذب می کند و زمینه اختلاط آنها را فراهم می آورد.
    شاید خنده دار باشد که در نقشه های متعصبان و منادیان ارمنستان بزرگ، کردستان بزرگ و ترکستان بزرگ!!!، مشترکا منطقه های آذربایجان و کردستان گنجانیده شده اند.

    در حالی که مردم کرمانشاه، ایلام، سنندج، مهاباد، قوچان، شکاک ارومیه دیار بکر ترکیه، دروزی لبنان و سوریه و لاچین کشور آذربایجان همگی به زبان کوردی سخن می گویند ولی شکل و قیافه های آنها زمین تا آسمان با هم فرق دارد.

    همه می دانیم که در زنجان زبان ترکی فراگیر است ولی برخی کاملآ سفیدپوست با چشم های زاغ و موهای بور، و برخی همچون قوم خمسه دارای موی سیاه و پوست سبزه هستند. همینطور هم در شهرهای آذربایجان شرقی، برخی با صورت پهن و چشم بادامی با قیافه کاملا مغولی، و برخی با شکل و شمایل حیرت انگیز آلمانی و اروپایی می باشند!!!

    بنابراین بهتر و منطقی نیست که از این پس بگوییم فلانی فارس زبان است نه فارس، کرد زبان است نه کرد، عرب زبان است نه عرب و ترک زبان است نه ترک؟!!

    کشور ایران را از زمان یونانی ها از جمله تاریخ هرودوت به بعد در تمام کتاب های تاریخی به هر دلیل Persia
    خوانده اند. خط نوشتاری زبان های اوستایی، هخامنشی، پهلوی های اشکانی و ساسانی که با همه زبان ها، گویش ها و لهجه های تاجیکی، پشتو، دری، کردی، تالشی، تات (زبان مادری شیخ صفی الذین اردبیلی جد بنیان گذار سلسله صفوی)، لری، بختیاری، سیستانی، بلوچی، گیلگی، تپوری، اصفهانی، شیرازی و شوشتری (خوزستانی) هم ریشه است، با تصرف ایران توسط مسلمانان جای خود را به خط فعلی داده است.

    زبان فارسی کنونی با همه واژگانش از هر ریشه ای که باشند به مثابه یک رنگین کمان کلامی میراث مشترک ما و فقط در حکم یک زبان رسمی است. در نتیجه، نمی تواند باعث برتری قومی و نژادی بر اقوام دیگر باشد. زبان فارسی همانند همه زبان های رسمی در کشورهای دیگر، صرفا یک وسیله ارتباطی است و ما را با انواع و اقسام زبان ها و لهجه های مان به هم وصل می کند. شایان توجه است که هر زبانی زیبایی های خاص خود را دارد که دانستن آن انسان را از این همه ظرافت و پیچیدگی در پیدایش زبان ها به وجد می آورد.

    زبان انگلیسی بزرگترین و فراگیرترین زبان جهان است که قدرت روزافزون خود را در جذب و سپس هضم واژه ها از انواع زبان ها یافته ها است.

    با فرهنگ بودن، به رفتار، منش و شیوه برخورد انسان ها بستگی دارد نه به نوع زبانی که به آن سخن می گویند. همه پیامبران، خردمندان و بزرگان ادبی به هر زبان که بودند به پیشرفت فکری و روحی آدمی می اندیشیدند نه برتری های موهوم نژادی.

    دقت شود که زبان مادری با نژاد انسان دو مقوله متفاوت هستند. هم اکنون ابرقدرتی به نام USA دارای یک زبان مشترک به نام انگلیسی است که حدود ۳۰۰ میلیون نفر را از انواع زبان های مادری و نژادهای کاملا متفاوت به هم پیوند داده است. جالب است که آمریکایی ها در جنگ های استقلال، راه خود را از کشور انگلستان جدا کردند!!! کشورهای انگلیسی زبان مانند بریتانیا ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند هیچگاه به فکر تشکیل یک کشور مشترک انگلیسی زبان نبوده اند و نیستند. یا کشورهای عرب زبان با وجودی که اقلیت های زبانی بزرگی را مانند کردزبان ها در عراق و سوریه در خود دارند هرگز در اندیشه تشکیل یک کشور واحد و بزرگ عرب زبان نبوده اند ولی اتحادیه کشورهای عرب را ساخته اند. در همین کشور ترکیه دهها میلیون نفر کرد زبان هستند ولی در آمار ملی ترک قلمداد می شوند و به همین علت در پی استقلال خود از ترکیه هستند. در کشور آذربایجان علاوه بر زبان ترکی، شمار چشمگیری هم به زبان های ارمنی, تالشی و کردی سخن می گویند.

    بنابراین بایستی عنایت داشت که اصولاً در هم آمیختگی قومی می تواند در صورت رشد اندیشه ها یک مزیت فرهنگی باشد نه باعث تفرقه و خصومت و اگر بنا بر برتری نژادی باشد تا ابد مردم به کشمکش خود ادامه خواهند داد و آدمی هیچگاه روی آرامش را نخواهد دید.

    یاشاسین آذربایجان
    یاشاسین ایران عزیز

  97. یاشاسین ایران عزیز

    ناصر:
    با سلام و احترام حضور کلیه هموطنان عزیزم از هر قومیت و از هر زبان:

    ایران کنونی ما ثمره مجاهدت ها و جان نثاری اجداد مشترک ما است و بیایید بر اشتراکات خود تکیه کنیم و آنها را بیابیم.

    قرن ۲۱ بایستی قرن رسیدن به این بلوغ فکری باشد که نژاد و زبان به هیچ روی مهم نیست بلکه اصل انسانیت است که در شعر معروف مولوی
    (گوشزد به یکسان بودن واژه های ظاهراً گوناگون عنب، اوزوم و انگور) هم آمده است.

    ولی متاسفانه متعصب های جاهلی و قرون وسطایی البته با تحریکات دشمنان این مرز و بوم، به جای اینکه به مفهوم سخن و هدف معنوی و عرفانی مولوی بیندیشند و عمل کنند کشمکش راه می اندازند که نژاد یا زبان مادری مولوی چه بوده است؟؟!

    این نکته را بایستی در نظر داشت که اساسا در بیشتر کشورها، به دلیل به دلیل آمیختگی های شدید اقوام و نژادهای گوناگون در طول تاریخ، به جز نواحی جزیره ای، پرت و دور افتاده، نمی توان سخن از اصالت نژادی گفت!!!

    به طوری که هر چه یک محل از نظر راه های ارتباطی، جغرافیایی و آب و هوایی مناسب تر باشد، مردم بیشتری را از هر قوم و نژاد به خود جذب می کند و زمینه اختلاط آنها را فراهم می آورد.
    شاید خنده دار باشد که در نقشه های متعصبان و منادیان ارمنستان بزرگ، کردستان بزرگ و ترکستان بزرگ!!!، مشترکا منطقه های آذربایجان و کردستان گنجانیده شده اند.

    در حالی که مردم کرمانشاه، ایلام، سنندج، مهاباد، قوچان، شکاک ارومیه، دیار بکر ترکیه، دروزی لبنان و سوریه و لاچین کشور آذربایجان شمالی همگی به زبان کوردی سخن می گویند ولی شکل و قیافه های آنها زمین تا آسمان با هم فرق دارد.

    همه می دانیم که در زنجان زبان ترکی فراگیر است ولی برخی کاملآ سفیدپوست با چشم های زاغ و موهای بور، و برخی همچون قوم خمسه دارای موی سیاه و پوست سبزه هستند. همینطور هم در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی، برخی با صورت پهن و چشم بادامی با قیافه کاملا مغولی، و برخی با شکل و شمایل حیرت انگیز آلمانی و اروپایی می باشند!!!

    بنابراین بهتر و منطقی نیست که از این پس بگوییم فلانی فارس زبان است نه فارس، کرد زبان است نه کرد، عرب زبان است نه عرب و ترک زبان است نه ترک؟!!

    کشور ایران را از زمان یونانی ها از جمله تاریخ هرودوت به بعد در تمام کتاب های تاریخی به هر دلیل Persia
    خوانده اند. خط نوشتاری زبان های اوستایی، هخامنشی، پهلوی های اشکانی و ساسانی که با همه زبان ها، گویش ها و لهجه های تاجیکی، پشتو، دری، کردی، تالشی، تات (زبان مادری شیخ صفی الذین اردبیلی جد بنیان گذار سلسله صفوی)، زبان های بومی لری، بختیاری، سیستانی، بلوچی، گیلگی، تپوری، طالقانی (البرزی)، یزدی، سمنانی، کاشانی، اصفهانی، شیرازی، شوشتری (خوزستانی) و بوشهری هم ریشه است، که با تصرف ایران توسط مسلمانان جای خود را به خط فعلی داده است.

    نکته دیگر اینکه خط عربی فعلی با خط کوفی که حضرت علی (ع) قرآن کریم را نوشتند متفاوت است و در طول زمان از تکامل آن توسط مسلمانان ایجاد شده است. زبان شناسان ریشه خط کوفی را از خط دبیره اوستایی ایرانیان که بر عراق تسلط داشتند می دانند.

    زبان فارسی کنونی با همه واژگانش از هر ریشه ای که باشند به مثابه یک رنگین کمان کلامی میراث مشترک ما و فقط در حکم یک زبان رسمی است. در نتیجه، نمی تواند باعث برتری قومی و نژادی بر اقوام دیگر باشد. زبان فارسی همانند همه زبان های رسمی در کشورهای دیگر، صرفا یک وسیله ارتباطی است و ما را با انواع و اقسام زبان ها و لهجه های مان به هم وصل می کند. شایان توجه است که هر زبانی زیبایی های خاص خود را دارد که دانستن آن انسان را از این همه ظرافت و پیچیدگی در پیدایش زبان ها به وجد می آورد.

    زبان انگلیسی بزرگترین و فراگیرترین زبان جهان است که قدرت روزافزون خود را در جذب و سپس هضم واژه ها از انواع زبان ها یافته ها است.

    با فرهنگ بودن، به رفتار، منش و شیوه برخورد انسان ها بستگی دارد نه به نوع زبانی که به آن سخن می گویند. همه پیامبران، خردمندان و بزرگان ادبی به هر زبان که بودند به پیشرفت فکری و روحی آدمی می اندیشیدند نه برتری های موهوم نژادی.

    دقت شود که زبان مادری با نژاد انسان دو مقوله متفاوت هستند. هم اکنون ابرقدرتی به نام USA دارای یک زبان مشترک به نام انگلیسی است که حدود ۳۰۰ میلیون نفر را از انواع زبان های مادری و نژادهای کاملا متفاوت به هم پیوند داده است. جالب است که آمریکایی ها در جنگ های استقلال، راه خود را از کشور انگلستان جدا کردند!!! کشورهای انگلیسی زبان مانند بریتانیا ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند هیچگاه به فکر تشکیل یک کشور مشترک انگلیسی زبان نبوده اند و نیستند. یا کشورهای عرب زبان با وجودی که اقلیت های زبانی بزرگی را مانند کردزبان ها در عراق و سوریه در خود دارند هرگز در اندیشه تشکیل یک کشور واحد و بزرگ عرب زبان نبوده اند ولی اتحادیه کشورهای عرب را ساخته اند. در همین کشور ترکیه دهها میلیون نفر کرد زبان هستند ولی در آمار ملی ترک قلمداد می شوند و به همین علت در پی استقلال خود از ترکیه هستند. در کشور آذربایجان علاوه بر زبان ترکی، شمار چشمگیری هم به زبان های ارمنی, تالشی و کردی سخن می گویند.

    جالب است که اخیرا یک پژوهش علمی نشان حدود ۱۵ درصد مردم ترکیه ژن DNA آنها از نژاد مغول است و بقیه ۸۵ درصد باقیمانده ژن های آنها با مردم ایران و سایر اقوام هندواروپایی یکسان است.

    نام ایران نخستین بار در شاهنامه فردوسی در مقابل توران مهاجم از شمال شرق و شمال دریای کاسپین (خزرها قومی یهودی مذهب بودند که نام آنها در عهدنامه های ننگین گلستان و ترکمنچای توسط تزارها بر دریای کاسپین گذاشته شد. هرودوت یونانی به دلیل تعلق این دریاچه به قوم ایرانی کاسپ نام دریاچه کاسپین را در کتاب تاریخی خود به کار برد) با شکل کنونی آن به کار رفته است. نظامی گنجوی اهل شهر گنجه واقع در شمال کشور آذربایجان شمالی با افتخار در کتاب هایش خود را ایرانی دانسته و بارها در اشعار خود بر ملیت ایرانی خود و واژه ایران تاکید کرده است.
    بنابراین بایستی عنایت داشت که اصولاً در هم آمیختگی قومی می تواند در صورت رشد اندیشه ها یک مزیت فرهنگی باشد نه باعث تفرقه و خصومت و اگر بنا بر برتری نژادی باشد تا ابد مردم به کشمکش خود ادامه خواهند داد و آدمی هیچگاه روی آرامش را نخواهد دید.

    یاشاسین آذربایجان
    یاشاسین ایران عزیز

  98. یاشاسین ایران عزیز

    با سلام و احترام حضور کلیه هموطنان عزیزم از هر قومیت و از هر زبان:

    ایران کنونی ما ثمره مجاهدت ها و جان نثاری اجداد مشترک ما است و بیایید بر اشتراکات خود تکیه کنیم و آنها را بیابیم.

    قرن ۲۱ بایستی قرن رسیدن به این بلوغ فکری باشد که نژاد و زبان به هیچ روی مهم نیست بلکه اصل انسانیت است که در شعر معروف مولوی
    (گوشزد به یکسان بودن واژه های ظاهراً گوناگون عنب، اوزوم و انگور) هم آمده است.

    ولی متاسفانه متعصب های جاهلی و قرون وسطایی البته با تحریکات دشمنان این مرز و بوم، به جای اینکه به مفهوم سخن و هدف معنوی و عرفانی مولوی بیندیشند و عمل کنند کشمکش راه می اندازند که نژاد یا زبان مادری مولوی چه بوده است؟؟!

    این نکته را بایستی در نظر داشت که اساسا در بیشتر کشورها، به دلیل به دلیل آمیختگی های شدید اقوام و نژادهای گوناگون در طول تاریخ، به جز نواحی جزیره ای، پرت و دور افتاده، نمی توان سخن از اصالت نژادی گفت!!!

    به طوری که هر چه یک محل از نظر راه های ارتباطی، جغرافیایی و آب و هوایی مناسب تر باشد، مردم بیشتری را از هر قوم و نژاد به خود جذب می کند و زمینه اختلاط آنها را فراهم می آورد.
    شاید خنده دار باشد که در نقشه های متعصبان و منادیان ارمنستان بزرگ، کردستان بزرگ و ترکستان بزرگ!!!، مشترکا منطقه های آذربایجان و کردستان گنجانیده شده اند.

    در حالی که مردم کرمانشاه، ایلام، سنندج، مهاباد، قوچان، شکاک ارومیه، دیار بکر ترکیه، دروزی لبنان و سوریه و لاچین کشور آذربایجان شمالی همگی به زبان کوردی سخن می گویند ولی شکل و قیافه های آنها زمین تا آسمان با هم فرق دارد.

    همه می دانیم که در زنجان زبان ترکی فراگیر است ولی برخی کاملآ سفیدپوست با چشم های زاغ و موهای بور، و برخی همچون قوم خمسه دارای موی سیاه و پوست سبزه هستند. همینطور هم در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی، برخی با صورت پهن و چشم بادامی با قیافه کاملا مغولی، و برخی با شکل و شمایل حیرت انگیز آلمانی و اروپایی می باشند!!!

    بنابراین بهتر و منطقی نیست که از این پس بگوییم فلانی فارس زبان است نه فارس، کرد زبان است نه کرد، عرب زبان است نه عرب و ترک زبان است نه ترک؟!!

    کشور ایران را از زمان یونانی ها از جمله تاریخ هرودوت به بعد در تمام کتاب های تاریخی به هر دلیل Persia
    خوانده اند. خط نوشتاری زبان های اوستایی، هخامنشی، پهلوی های اشکانی و ساسانی که با همه زبان ها، گویش ها و لهجه های تاجیکی، پشتو، دری، کردی، تالشی، تات (زبان مادری شیخ صفی الذین اردبیلی جد بنیان گذار سلسله صفوی)، زبان های بومی لری، بختیاری، سیستانی، بلوچی، گیلگی، تپوری، طالقانی (البرزی)، یزدی، سمنانی، کاشانی، اصفهانی، شیرازی، شوشتری (خوزستانی) و بوشهری هم ریشه است، که با تصرف ایران توسط مسلمانان جای خود را به خط فعلی داده است.

    نکته دیگر اینکه خط عربی فعلی با خط کوفی که حضرت علی (ع) قرآن کریم را نوشتند متفاوت است و در طول زمان از تکامل آن توسط مسلمانان ایجاد شده است. زبان شناسان ریشه خط کوفی را از خط دبیره اوستایی ایرانیان که بر عراق تسلط داشتند می دانند.

    زبان فارسی کنونی با همه واژگانش از هر ریشه ای که باشند به مثابه یک رنگین کمان کلامی میراث مشترک ما و فقط در حکم یک زبان رسمی است. در نتیجه، نمی تواند باعث برتری قومی و نژادی بر اقوام دیگر باشد. زبان فارسی همانند همه زبان های رسمی در کشورهای دیگر، صرفا یک وسیله ارتباطی است و ما را با انواع و اقسام زبان ها و لهجه های مان به هم وصل می کند. شایان توجه است که هر زبانی زیبایی های خاص خود را دارد که دانستن آن انسان را از این همه ظرافت و پیچیدگی در پیدایش زبان ها به وجد می آورد.

    زبان انگلیسی بزرگترین و فراگیرترین زبان جهان است که قدرت روزافزون خود را در جذب و سپس هضم واژه ها از انواع زبان ها یافته ها است.

    با فرهنگ بودن، به رفتار، منش و شیوه برخورد انسان ها بستگی دارد نه به نوع زبانی که به آن سخن می گویند. همه پیامبران، خردمندان و بزرگان ادبی به هر زبان که بودند به پیشرفت فکری و روحی آدمی می اندیشیدند نه برتری های موهوم نژادی.

    دقت شود که زبان مادری با نژاد انسان دو مقوله متفاوت هستند. هم اکنون ابرقدرتی به نام USA دارای یک زبان مشترک به نام انگلیسی است که حدود ۳۰۰ میلیون نفر را از انواع زبان های مادری و نژادهای کاملا متفاوت به هم پیوند داده است. جالب است که آمریکایی ها در جنگ های استقلال، راه خود را از کشور انگلستان جدا کردند!!! کشورهای انگلیسی زبان مانند بریتانیا ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند هیچگاه به فکر تشکیل یک کشور مشترک انگلیسی زبان نبوده اند و نیستند. یا کشورهای عرب زبان با وجودی که اقلیت های زبانی بزرگی را مانند کردزبان ها در عراق و سوریه در خود دارند هرگز در اندیشه تشکیل یک کشور واحد و بزرگ عرب زبان نبوده اند ولی اتحادیه کشورهای عرب را ساخته اند. در همین کشور ترکیه دهها میلیون نفر کرد زبان هستند ولی در آمار ملی ترک قلمداد می شوند و به همین علت در پی استقلال خود از ترکیه هستند. در کشور آذربایجان علاوه بر زبان ترکی، شمار چشمگیری هم به زبان های ارمنی, تالشی و کردی سخن می گویند.

    جالب است که اخیرا یک پژوهش علمی نشان حدود ۱۵ درصد مردم ترکیه ژن DNA آنها از نژاد مغول است و بقیه ۸۵ درصد باقیمانده ژن های آنها با مردم ایران و سایر اقوام هندواروپایی یکسان است.

    نام ایران نخستین بار در شاهنامه فردوسی در مقابل توران مهاجم از شمال شرق و شمال دریای کاسپین (خزرها قومی یهودی مذهب بودند که نام آنها در عهدنامه های ننگین گلستان و ترکمنچای توسط تزارها بر دریای کاسپین گذاشته شد. هرودوت یونانی به دلیل تعلق این دریاچه به قوم ایرانی کاسپ نام دریاچه کاسپین را در کتاب تاریخی خود به کار برد) با شکل کنونی آن به کار رفته است. نظامی گنجوی اهل شهر گنجه واقع در شمال کشور آذربایجان شمالی با افتخار در کتاب هایش خود را ایرانی دانسته و بارها در اشعار خود بر ملیت ایرانی خود و واژه ایران تاکید کرده است.
    بنابراین بایستی عنایت داشت که اصولاً در هم آمیختگی قومی می تواند در صورت رشد اندیشه ها یک مزیت فرهنگی باشد نه باعث تفرقه و خصومت و اگر بنا بر برتری نژادی باشد تا ابد مردم به کشمکش خود ادامه خواهند داد و آدمی هیچگاه روی آرامش را نخواهد دید.

    یاشاسین آذربایجان
    یاشاسین ایران عزیز

  99. یاشاسین ایران عزیز

    با سلام و احترام حضور کلیه هموطنان عزیزم از هر قومیت و از هر زبان:

    ایران کنونی ما ثمره مجاهدت ها و جان نثاری اجداد مشترک ما است و بیایید بر اشتراکات خود تکیه کنیم و آنها را بیابیم.

    قرن ۲۱ بایستی قرن رسیدن به این بلوغ فکری باشد که نژاد و زبان به هیچ روی مهم نیست بلکه اصل انسانیت است که در شعر معروف مولوی
    (گوشزد به یکسان بودن واژه های ظاهراً گوناگون عنب، اوزوم و انگور) هم آمده است.

    ولی متاسفانه متعصب های جاهلی و قرون وسطایی البته با تحریکات دشمنان این مرز و بوم، به جای اینکه به مفهوم سخن و هدف معنوی و عرفانی مولوی بیندیشند و عمل کنند کشمکش راه می اندازند که نژاد یا زبان مادری مولوی چه بوده است؟؟!

    این نکته را بایستی در نظر داشت که اساسا در بیشتر کشورها، به دلیل به دلیل آمیختگی های شدید اقوام و نژادهای گوناگون در طول تاریخ، به جز نواحی جزیره ای، پرت و دور افتاده، نمی توان سخن از اصالت نژادی گفت!!!

    به طوری که هر چه یک محل از نظر راه های ارتباطی، جغرافیایی و آب و هوایی مناسب تر باشد، مردم بیشتری را از هر قوم و نژاد به خود جذب می کند و زمینه اختلاط آنها را فراهم می آورد.
    شاید خنده دار باشد که در نقشه های متعصبان و منادیان ارمنستان بزرگ، کردستان بزرگ و ترکستان بزرگ!!!، مشترکا منطقه های آذربایجان و کردستان گنجانیده شده اند.

    در حالی که مردم کرمانشاه، ایلام، سنندج، مهاباد، قوچان، شکاک ارومیه، دیار بکر ترکیه، دروزی لبنان و سوریه و لاچین کشور آذربایجان شمالی همگی به زبان کوردی سخن می گویند ولی شکل و قیافه های آنها زمین تا آسمان با هم فرق دارد.

    همه می دانیم که در زنجان زبان ترکی فراگیر است ولی برخی کاملآ سفیدپوست با چشم های زاغ و موهای بور، و برخی همچون قوم خمسه دارای موی سیاه و پوست سبزه هستند. همینطور هم در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی، برخی با صورت پهن و چشم بادامی با قیافه کاملا مغولی، و برخی با شکل و شمایل حیرت انگیز آلمانی و اروپایی می باشند!!!

    بنابراین بهتر و منطقی نیست که از این پس بگوییم فلانی فارس زبان است نه فارس، کرد زبان است نه کرد، عرب زبان است نه عرب و ترک زبان است نه ترک؟!!

    کشور ایران را از زمان یونانی ها از جمله تاریخ هرودوت به بعد در تمام کتاب های تاریخی به هر دلیل Persia
    خوانده اند. خط نوشتاری زبان های اوستایی، هخامنشی، پهلوی های اشکانی و ساسانی که با همه زبان ها، گویش ها و لهجه های تاجیکی، پشتو، دری، کردی، تالشی، تات (زبان مادری شیخ صفی الذین اردبیلی جد بنیان گذار سلسله صفوی)، زبان های بومی لری، بختیاری، سیستانی، بلوچی، گیلگی، تپوری، طالقانی (البرزی)، یزدی، سمنانی، کاشانی، اصفهانی، شیرازی، شوشتری (خوزستانی) و بوشهری هم ریشه است، که با تصرف ایران توسط مسلمانان جای خود را به خط فعلی داده است.

    نکته دیگر اینکه خط عربی فعلی با خط کوفی که حضرت علی (ع) قرآن کریم را نوشتند متفاوت است و در طول زمان از تکامل آن توسط مسلمانان ایجاد شده است. زبان شناسان ریشه خط کوفی را از خط دبیره اوستایی ایرانیان که بر عراق تسلط داشتند می دانند.

    زبان فارسی کنونی با همه واژگانش از هر ریشه ای که باشند به مثابه یک رنگین کمان کلامی میراث مشترک ما و فقط در حکم یک زبان رسمی است. در نتیجه، نمی تواند باعث برتری قومی و نژادی بر اقوام دیگر باشد. زبان فارسی همانند همه زبان های رسمی در کشورهای دیگر، صرفا یک وسیله ارتباطی است و ما را با انواع و اقسام زبان ها و لهجه های مان به هم وصل می کند. شایان توجه است که هر زبانی زیبایی های خاص خود را دارد که دانستن آن انسان را از این همه ظرافت و پیچیدگی در پیدایش زبان ها به وجد می آورد.

    زبان انگلیسی بزرگترین و فراگیرترین زبان جهان است که قدرت روزافزون خود را در جذب و سپس هضم واژه ها از انواع زبان ها یافته ها است.

    با فرهنگ بودن، به رفتار، منش و شیوه برخورد انسان ها بستگی دارد نه به نوع زبانی که به آن سخن می گویند. همه پیامبران، خردمندان و بزرگان ادبی به هر زبان که بودند به پیشرفت فکری و روحی آدمی می اندیشیدند نه برتری های موهوم نژادی.

    دقت شود که زبان مادری با نژاد انسان دو مقوله متفاوت هستند. هم اکنون ابرقدرتی به نام USA دارای یک زبان مشترک به نام انگلیسی است که حدود ۳۰۰ میلیون نفر را از انواع زبان های مادری و نژادهای کاملا متفاوت به هم پیوند داده است. جالب است که آمریکایی ها در جنگ های استقلال، راه خود را از کشور انگلستان جدا کردند!!! کشورهای انگلیسی زبان مانند بریتانیا ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند هیچگاه به فکر تشکیل یک کشور مشترک انگلیسی زبان نبوده اند و نیستند. یا کشورهای عرب زبان با وجودی که اقلیت های زبانی بزرگی را مانند کردزبان ها در عراق و سوریه در خود دارند هرگز در اندیشه تشکیل یک کشور واحد و بزرگ عرب زبان نبوده اند ولی اتحادیه کشورهای عرب را ساخته اند. در همین کشور ترکیه دهها میلیون نفر کرد زبان هستند ولی در آمار ملی ترک قلمداد می شوند و به همین علت در پی استقلال خود از ترکیه هستند. در کشور آذربایجان علاوه بر زبان ترکی، شمار چشمگیری هم به زبان های ارمنی, تالشی و کردی سخن می گویند.

    جالب است که اخیرا یک پژوهش علمی نشان حدود ۱۵ درصد مردم ترکیه ژن DNA آنها از نژاد مغول است و بقیه ۸۵ درصد باقیمانده ژن های آنها با مردم ایران و سایر اقوام هندواروپایی یکسان است.

    نام ایران نخستین بار در شاهنامه فردوسی در مقابل توران مهاجم از شمال شرق و شمال دریای کاسپین (خزرها قومی یهودی مذهب بودند که نام آنها در عهدنامه های ننگین گلستان و ترکمنچای توسط تزارها بر دریای کاسپین گذاشته شد. هرودوت یونانی به دلیل تعلق این دریاچه به قوم ایرانی کاسپ نام دریاچه کاسپین را در کتاب تاریخی خود به کار برد) با شکل کنونی آن به کار رفته است. نظامی گنجوی اهل شهر گنجه واقع در شمال کشور آذربایجان شمالی با افتخار در کتاب هایش خود را ایرانی دانسته و بارها در اشعار خود بر ملیت ایرانی خود و واژه ایران تاکید کرده است.

    همچنین در تمام نقشه های جغرافیایی بونانیان، رومی ها و اروپایی ها نام خلیج فارس به صورت
    Sinus persicus
    آمده است.

    بنابراین بایستی عنایت داشت که اصولاً در هم آمیختگی قومی می تواند در صورت رشد اندیشه ها یک مزیت فرهنگی باشد نه باعث تفرقه و خصومت و اگر بنا بر برتری نژادی باشد تا ابد مردم به کشمکش خود ادامه خواهند داد و آدمی هیچگاه روی آرامش را نخواهد دید.

    یاشاسین آذربایجان
    یاشاسین ایران عزیز

  100. یاشاسین ایران عزیز

    ناصر:
    با سلام و احترام حضور کلیه هموطنان عزیزم از هر قومیت و از هر زبان:

    ایران کنونی ما ثمره مجاهدت ها و جان نثاری اجداد مشترک ما است و بیایید بر اشتراکات خود تکیه کنیم و آنها را بیابیم.

    قرن ۲۱ بایستی قرن رسیدن به این بلوغ فکری باشد که نژاد و زبان به هیچ روی مهم نیست بلکه اصل انسانیت است که در شعر معروف مولوی
    (گوشزد به یکسان بودن واژه های ظاهراً گوناگون عنب، اوزوم و انگور) هم آمده است.

    ولی متاسفانه متعصب های جاهلی و قرون وسطایی البته با تحریکات دشمنان این مرز و بوم، به جای اینکه به مفهوم سخن و هدف معنوی و عرفانی مولوی بیندیشند و عمل کنند کشمکش راه می اندازند که نژاد یا زبان مادری مولوی چه بوده است؟؟!

    این نکته را بایستی در نظر داشت که اساسا در بیشتر کشورها، به دلیل به دلیل آمیختگی های شدید اقوام و نژادهای گوناگون در طول تاریخ، به جز نواحی جزیره ای، پرت و دور افتاده، حقیقتا نمی توان از اصالت واقعی نژادی سخن گفت!!!
    مثال بارز آن حضور جالب توجه انواع زبان ها، قومیت ها و لهجه در پایتخت و مراکز استان ها است.
    به طوری که هر چه یک محل از نظر راه های ارتباطی، جغرافیایی و آب و هوایی مناسب تر باشد، مردم بیشتری را از هر قوم و نژاد به خود جذب می کند و زمینه اختلاط آنها را فراهم می آورد.
    شاید خنده دار باشد که در نقشه های متعصبان و منادیان ارمنستان بزرگ، کردستان بزرگ و ترکستان بزرگ!!!، مشترکا منطقه های آذربایجان و کردستان گنجانیده شده اند.

    در حالی که مردم کرمانشاه، ایلام، سنندج، مهاباد، قوچان، شکاک ارومیه، دیار بکر ترکیه، دروزی لبنان و سوریه و لاچین کشور آذربایجان شمالی همگی به زبان کوردی سخن می گویند ولی شکل و قیافه های آنها زمین تا آسمان با هم فرق دارد.

    همه می دانیم که در زنجان زبان ترکی فراگیر است ولی برخی کاملآ سفیدپوست با چشم های زاغ و موهای بور، و برخی همچون قوم خمسه دارای موی سیاه و پوست سبزه هستند. همینطور هم در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی، برخی با صورت پهن و چشم بادامی با قیافه کاملا مغولی، و برخی با شکل و شمایل حیرت انگیز آلمانی و اروپایی می باشند!!!

    بنابراین بهتر و منطقی نیست که از این پس بگوییم فلانی فارس زبان است نه فارس، کرد زبان است نه کرد، عرب زبان است نه عرب و ترک زبان است نه ترک؟!!

    کشور ایران را از زمان یونانی ها از جمله تاریخ هرودوت به بعد در تمام کتاب های تاریخی به هر دلیل Persia
    خوانده اند. خط نوشتاری زبان های اوستایی، هخامنشی، پهلوی های اشکانی و ساسانی که با همه زبان ها، گویش ها و لهجه های تاجیکی، پشتو، دری، کردی، تالشی، تات (زبان مادری شیخ صفی الذین اردبیلی جد بنیان گذار سلسله صفوی)، زبان های بومی لری، بختیاری، سیستانی، بلوچی، گیلگی، تپوری، طالقانی (البرزی)، یزدی، سمنانی، کاشانی، اصفهانی، شیرازی، شوشتری (خوزستانی) و بوشهری هم ریشه است، که با تصرف ایران توسط مسلمانان جای خود را به خط فعلی داده است.

    نکته دیگر اینکه خط عربی فعلی با خط کوفی که حضرت علی (ع) قرآن کریم را نوشتند متفاوت است و در طول زمان از تکامل آن توسط مسلمانان ایجاد شده است. زبان شناسان ریشه خط کوفی را از خط دبیره اوستایی ایرانیان که پایتخت آنها شهر تیسفون (مدائن عراق امروزی) می دانند.

    زبان فارسی کنونی با همه واژگانش از هر ریشه ای که باشند به مثابه یک رنگین کمان کلامی میراث مشترک ما و فقط در حکم یک زبان رسمی است. در نتیجه، نمی تواند باعث برتری قومی و نژادی بر اقوام دیگر باشد. زبان فارسی همانند همه زبان های رسمی در کشورهای دیگر، صرفا یک وسیله ارتباطی است و ما را با انواع و اقسام زبان ها و لهجه های مان به هم وصل می کند. شایان توجه است که هر زبانی زیبایی های خاص خود را دارد که دانستن آن انسان را از این همه ظرافت و پیچیدگی در پیدایش زبان ها به وجد می آورد.

    زبان انگلیسی بزرگترین و فراگیرترین زبان جهان است که قدرت روزافزون خود را در جذب و سپس هضم واژه ها از انواع زبان ها یافته ها است.

    با فرهنگ بودن، به رفتار، منش و شیوه برخورد انسان ها بستگی دارد نه به نوع زبانی که به آن سخن می گویند. همه پیامبران، خردمندان و بزرگان ادبی به هر زبان که بودند به پیشرفت فکری و روحی آدمی می اندیشیدند نه برتری های موهوم نژادی.

    دقت شود که زبان مادری با نژاد انسان دو مقوله متفاوت هستند. هم اکنون ابرقدرتی به نام USA دارای یک زبان مشترک به نام انگلیسی است که حدود ۳۰۰ میلیون نفر را از انواع زبان های مادری و نژادهای کاملا متفاوت به هم پیوند داده است. جالب است که آمریکایی ها در جنگ های استقلال، راه خود را از کشور انگلستان جدا کردند!!! کشورهای انگلیسی زبان مانند بریتانیا ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند هیچگاه به فکر تشکیل یک کشور مشترک انگلیسی زبان نبوده اند و نیستند. یا کشورهای عرب زبان با وجودی که اقلیت های زبانی بزرگی را مانند کردزبان ها در عراق و سوریه در خود دارند هرگز در اندیشه تشکیل یک کشور واحد و بزرگ عرب زبان نبوده اند ولی اتحادیه کشورهای عرب را ساخته اند. در همین کشور ترکیه دهها میلیون نفر کرد زبان هستند ولی در آمار ملی ترک قلمداد می شوند و به همین علت در پی استقلال خود از ترکیه هستند. در کشور آذربایجان علاوه بر زبان ترکی، شمار چشمگیری هم به زبان های ارمنی, تالشی و کردی سخن می گویند.

    جالب است که اخیرا یک پژوهش علمی نشان حدود ۱۵ مردم ترکیه ژن DNA آنها از نژاد مغول است و بقیه ژن های آنها با مردم ایران و سایر اقوام هندواروپایی یکسان است.

    نام ایران نخستین بار در شاهنامه فردوسی در مقابل توران مهاجم از شمال شرق و شمال دریای کاسپین (خزرها قومی یهودی مذهب بودند که نام آنها در عهدنامه های ننگین گلستان و ترکمنچای توسط تزارها بر دریای کاسپین گذاشته شد. هرودوت یونانی به دلیل تعلق این دریاچه به قوم ایرانی کاسپ نام دریاچه کاسپین را در کتاب تاریخی خود به کار برد) با شکل کنونی آن به کار رفته است. نظامی گنجوی اهل شهر گنجه واقع در شمال کشور آذربایجان شمالی با افتخار در کتاب هایش خود را ایرانی دانسته و بارها در اشعار خود بر ملیت ایرانی خود تاکید کرده است.
    بنابراین بایستی عنایت داشت که اصولاً در هم آمیختگی قومی می تواند در صورت رشد اندیشه ها یک مزیت فرهنگی باشد نه باعث تفرقه و خصومت و اگر بنا بر برتری نژادی باشد تا ابد مردم به کشمکش خود ادامه خواهند داد و آدمی هیچگاه روی آرامش را نخواهد دید.

    یاشاسین آذربایجان
    یاشاسین ایران

  101. یاشاسین ایران عزیز

    با سلام و احترام حضور کلیه هموطنان عزیزم از هر قومیت و از هر زبان:

    ایران کنونی ما ثمره مجاهدت ها و جان نثاری اجداد مشترک ما است و بیایید بر اشتراکات خود تکیه کنیم و آنها را بیابیم.

    قرن ۲۱ بایستی قرن رسیدن به این بلوغ فکری باشد که نژاد و زبان به هیچ روی مهم نیست بلکه اصل انسانیت است که در شعر معروف مولوی
    (گوشزد به یکسان بودن واژه های ظاهراً گوناگون عنب، اوزوم و انگور) هم آمده است.

    ولی متاسفانه متعصب های جاهلی و قرون وسطایی البته با تحریکات دشمنان این مرز و بوم، به جای اینکه به مفهوم سخن و هدف معنوی و عرفانی مولوی بیندیشند و عمل کنند کشمکش راه می اندازند که نژاد یا زبان مادری مولوی چه بوده است؟؟!

    این نکته را بایستی در نظر داشت که اساسا در بیشتر کشورها، به دلیل به دلیل آمیختگی های شدید اقوام و نژادهای گوناگون در طول تاریخ، به جز نواحی جزیره ای، پرت و دور افتاده، حقیقتا نمی توان از اصالت واقعی نژادی سخن گفت!!!
    مثال بارز آن حضور جالب توجه انواع زبان ها، قومیت ها و لهجه در پایتخت و مراکز استان ها است.
    به طوری که هر چه یک محل از نظر راه های ارتباطی، جغرافیایی و آب و هوایی مناسب تر باشد، مردم بیشتری را از هر قوم و نژاد به خود جذب می کند و زمینه اختلاط آنها را فراهم می آورد.
    شاید خنده دار باشد که در نقشه های متعصبان و منادیان ارمنستان بزرگ، کردستان بزرگ و ترکستان بزرگ!!!، مشترکا منطقه های آذربایجان و کردستان گنجانیده شده اند.

    در حالی که مردم کرمانشاه، ایلام، سنندج، مهاباد، قوچان، شکاک ارومیه، دیار بکر ترکیه، دروزی لبنان و سوریه و لاچین کشور آذربایجان شمالی همگی به زبان کوردی سخن می گویند ولی شکل و قیافه های آنها زمین تا آسمان با هم فرق دارد.

    همه می دانیم که در زنجان زبان ترکی فراگیر است ولی برخی کاملآ سفیدپوست با چشم های زاغ و موهای بور، و برخی همچون قوم خمسه دارای موی سیاه و پوست سبزه هستند. همینطور هم در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی، برخی با صورت پهن و چشم بادامی با قیافه کاملا مغولی، و برخی با شکل و شمایل حیرت انگیز آلمانی و اروپایی می باشند!!!

    بنابراین بهتر و منطقی نیست که از این پس بگوییم فلانی فارس زبان است نه فارس، کرد زبان است نه کرد، عرب زبان است نه عرب و ترک زبان است نه ترک؟!!

    کشور ایران را از زمان یونانی ها از جمله تاریخ هرودوت به بعد در تمام کتاب های تاریخی به هر دلیل Persia
    خوانده اند. خط نوشتاری زبان های اوستایی، هخامنشی، پهلوی های اشکانی و ساسانی که با همه زبان ها، گویش ها و لهجه های تاجیکی، پشتو، دری، کردی، تالشی، تات (زبان مادری شیخ صفی الذین اردبیلی جد بنیان گذار سلسله صفوی)، زبان های بومی لری، بختیاری، سیستانی، بلوچی، گیلگی، تپوری، طالقانی (البرزی)، یزدی، سمنانی، کاشانی، اصفهانی، شیرازی، شوشتری (خوزستانی) و بوشهری هم ریشه است، که با تصرف ایران توسط مسلمانان جای خود را به خط فعلی داده است.

    نکته دیگر اینکه خط عربی فعلی با خط کوفی که حضرت علی (ع) قرآن کریم را نوشتند متفاوت است و در طول زمان از تکامل آن توسط مسلمانان ایجاد شده است. زبان شناسان ریشه خط کوفی را از خط دبیره اوستایی ایرانیان که پایتخت آنها شهر تیسفون (مدائن عراق امروزی) می دانند.

    زبان فارسی کنونی با همه واژگانش از هر ریشه ای که باشند به مثابه یک رنگین کمان کلامی میراث مشترک ما و فقط در حکم یک زبان رسمی است. در نتیجه، نمی تواند باعث برتری قومی و نژادی بر اقوام دیگر باشد. زبان فارسی همانند همه زبان های رسمی در کشورهای دیگر، صرفا یک وسیله ارتباطی است و ما را با انواع و اقسام زبان ها و لهجه های مان به هم وصل می کند. شایان توجه است که هر زبانی زیبایی های خاص خود را دارد که دانستن آن انسان را از این همه ظرافت و پیچیدگی در پیدایش زبان ها به وجد می آورد.

    زبان انگلیسی بزرگترین و فراگیرترین زبان جهان است که قدرت روزافزون خود را در جذب و سپس هضم واژه ها از انواع زبان ها یافته ها است.

    با فرهنگ بودن، به رفتار، منش و شیوه برخورد انسان ها بستگی دارد نه به نوع زبانی که به آن سخن می گویند. همه پیامبران، خردمندان و بزرگان ادبی به هر زبان که بودند به پیشرفت فکری و روحی آدمی می اندیشیدند نه برتری های موهوم نژادی.

    دقت شود که زبان مادری با نژاد انسان دو مقوله متفاوت هستند. هم اکنون ابرقدرتی به نام USA دارای یک زبان مشترک به نام انگلیسی است که حدود ۳۰۰ میلیون نفر را از انواع زبان های مادری و نژادهای کاملا متفاوت به هم پیوند داده است. جالب است که آمریکایی ها در جنگ های استقلال، راه خود را از کشور انگلستان جدا کردند!!! کشورهای انگلیسی زبان مانند بریتانیا ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند هیچگاه به فکر تشکیل یک کشور مشترک انگلیسی زبان نبوده اند و نیستند. یا کشورهای عرب زبان با وجودی که اقلیت های زبانی بزرگی را مانند کردزبان ها در عراق و سوریه در خود دارند هرگز در اندیشه تشکیل یک کشور واحد و بزرگ عرب زبان نبوده اند ولی اتحادیه کشورهای عرب را ساخته اند. در همین کشور ترکیه دهها میلیون نفر کرد زبان هستند ولی در آمار ملی ترک قلمداد می شوند و به همین علت در پی استقلال خود از ترکیه هستند. در کشور آذربایجان علاوه بر زبان ترکی، شمار چشمگیری هم به زبان های ارمنی, تالشی و کردی سخن می گویند.

    جالب است که اخیرا یک پژوهش علمی نشان حدود ۱۵ مردم ترکیه ژن DNA آنها از نژاد مغول است و بقیه ژن های آنها با مردم ایران و سایر اقوام هندواروپایی یکسان است.

    نام ایران نخستین بار در شاهنامه فردوسی در مقابل توران مهاجم از شمال شرق و شمال دریای کاسپین (خزرها قومی یهودی مذهب بودند که نام آنها در عهدنامه های ننگین گلستان و ترکمنچای توسط تزارها بر دریای کاسپین گذاشته شد. هرودوت یونانی به دلیل تعلق این دریاچه به قوم ایرانی کاسپ نام دریاچه کاسپین را در کتاب تاریخی خود به کار برد) با شکل کنونی آن به کار رفته است. نظامی گنجوی اهل شهر گنجه واقع در شمال کشور آذربایجان شمالی با افتخار در کتاب هایش خود را ایرانی دانسته و بارها در اشعار خود بر ملیت ایرانی خود تاکید کرده است.
    بنابراین بایستی عنایت داشت که اصولاً در هم آمیختگی قومی می تواند در صورت رشد اندیشه ها یک مزیت فرهنگی باشد نه باعث تفرقه و خصومت و اگر بنا بر برتری نژادی باشد تا ابد مردم به کشمکش خود ادامه خواهند داد و آدمی هیچگاه روی آرامش را نخواهد دید.

    یاشاسین آذربایجان
    یاشاسین ایران

  102. یاشاسین ایران عزیز

    با سلام و احترام حضور کلیه هموطنان عزیزم از هر قومیت و از هر زبان:

    ایران کنونی ما ثمره مجاهدت ها و جان نثاری اجداد مشترک ما است و بیایید بر اشتراکات خود تکیه کنیم و آنها را بیابیم.

    قرن ۲۱ بایستی قرن رسیدن به این بلوغ فکری باشد که نژاد و زبان به هیچ روی مهم نیست بلکه اصل انسانیت است که در شعر معروف مولوی
    (گوشزد کردن یکسان بودن واژه های ظاهراً گوناگون عنب، اوزوم و انگور)، هم آمده است.

    ولی متاسفانه متعصب های جاهلی و قرون وسطایی البته با تحریکات دشمنان این مرز و بوم، به جای اینکه به مفهوم سخن و هدف معنوی و عرفانی مولوی بیندیشند و عمل کنند کشمکش راه می اندازند که نژاد یا زبان مادری مولوی چه بوده است؟؟!

    این نکته را بایستی در نظر داشت که اساسا در بیشتر کشورها، به دلیل به دلیل آمیختگی های شدید اقوام و نژادهای گوناگون در طول تاریخ، به جز نواحی جزیره ای، پرت و دور افتاده، حقیقتا نمی توان از اصالت واقعی نژادی سخن گفت!!!
    مثال بارز آن حضور جالب توجه انواع زبان ها، قومیت ها و لهجه در پایتخت و مراکز استان ها است.
    به طوری که هر چه یک محل از نظر راه های ارتباطی، جغرافیایی و آب و هوایی مناسب تر باشد، مردم بیشتری را از هر قوم و نژاد به خود جذب می کند و زمینه اختلاط آنها را فراهم می آورد.
    شاید خنده دار باشد که در نقشه های متعصبان و منادیان ارمنستان بزرگ، کردستان بزرگ و ترکستان بزرگ!!!، مشترکا منطقه های آذربایجان و کردستان گنجانیده شده اند.

    در حالی که مردم کرمانشاه، ایلام، سنندج، مهاباد، قوچان، شکاک ارومیه، دیار بکر ترکیه، دروزی لبنان و سوریه و لاچین کشور آذربایجان شمالی همگی به زبان کوردی سخن می گویند ولی شکل و قیافه های آنها زمین تا آسمان با هم فرق دارد.

    همه می دانیم که در زنجان زبان ترکی فراگیر است ولی برخی کاملآ سفیدپوست با چشم های زاغ و موهای بور، و برخی همچون قوم خمسه دارای موی سیاه و پوست سبزه هستند. همینطور هم در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی، برخی با صورت پهن و چشم بادامی با قیافه کاملا مغولی، و برخی با شکل و شمایل حیرت انگیز آلمانی و اروپایی می باشند!!!

    بنابراین بهتر و منطقی نیست که از این پس بگوییم فلانی فارس زبان است نه فارس، کرد زبان است نه کرد، عرب زبان است نه عرب و ترک زبان است نه ترک؟!!

    کشور ایران را از زمان یونانی ها از جمله تاریخ هرودوت به بعد در تمام کتاب های تاریخی به هر دلیل Persia
    خوانده اند. خط نوشتاری زبان های اوستایی، هخامنشی، پهلوی های اشکانی و ساسانی که با همه زبان ها، گویش ها و لهجه های تاجیکی، پشتو، دری، کردی، تالشی، تات (زبان مادری شیخ صفی الذین اردبیلی جد بنیان گذار سلسله صفوی)، زبان های بومی لری، بختیاری، سیستانی، بلوچی، گیلگی، تپوری، طالقانی (البرزی)، یزدی، سمنانی، کاشانی، اصفهانی، شیرازی، شوشتری (خوزستانی) و بوشهری هم ریشه است، که با تصرف ایران توسط مسلمانان جای خود را به خط فعلی داده است.

    نکته دیگر اینکه خط عربی فعلی با خط کوفی که حضرت علی (ع) قرآن کریم را نوشتند متفاوت است و در طول زمان از تکامل آن توسط مسلمانان ایجاد شده است. زبان شناسان ریشه خط کوفی را از خط دبیره اوستایی ایرانیان که پایتخت آنها شهر تیسفون (مدائن عراق امروزی) می دانند.

    زبان فارسی کنونی با همه واژگانش از هر ریشه ای که باشند به مثابه یک رنگین کمان کلامی میراث مشترک ما و فقط در حکم یک زبان رسمی است. در نتیجه، نمی تواند باعث برتری قومی و نژادی بر اقوام دیگر باشد. زبان فارسی همانند همه زبان های رسمی در کشورهای دیگر، صرفا یک وسیله ارتباطی است و ما را با انواع و اقسام زبان ها و لهجه های مان به هم وصل می کند. شایان توجه است که هر زبانی زیبایی های خاص خود را دارد که دانستن آن انسان را از این همه ظرافت و پیچیدگی در پیدایش زبان ها به وجد می آورد.

    زبان انگلیسی بزرگترین و فراگیرترین زبان جهان است که قدرت روزافزون خود را در جذب و سپس هضم واژه ها از انواع زبان ها یافته ها است.

    با فرهنگ بودن، به رفتار، منش و شیوه برخورد انسان ها بستگی دارد نه به نوع زبانی که به آن سخن می گویند. همه پیامبران، خردمندان و بزرگان ادبی به هر زبان که بودند به پیشرفت فکری و روحی آدمی می اندیشیدند نه برتری های موهوم نژادپرستانه!

    دقت شود که زبان مادری با نژاد انسان دو مقوله متفاوت هستند. هم اکنون ابرقدرتی به نام USA دارای یک زبان مشترک به نام انگلیسی است که حدود ۳۰۰ میلیون نفر را از انواع زبان های مادری و نژادهای کاملا متفاوت به هم پیوند داده است. جالب است که آمریکایی ها در جنگ های استقلال، راه خود را از کشور انگلستان جدا کردند!!! کشورهای انگلیسی زبان مانند بریتانیا ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند هیچگاه به فکر تشکیل یک کشور مشترک انگلیسی زبان نبوده اند و نیستند. یا کشورهای عرب زبان با وجودی که اقلیت های زبانی بزرگی را مانند کردزبان ها در عراق و سوریه در خود دارند هرگز در اندیشه تشکیل یک کشور واحد و بزرگ عرب زبان نبوده اند ولی اتحادیه کشورهای عرب را ساخته اند. در همین کشور ترکیه دهها میلیون نفر کرد زبان هستند ولی در آمار ملی ترک قلمداد می شوند و به همین علت در پی استقلال خود از ترکیه هستند. در کشور آذربایجان شمالی علاوه بر زبان ترکی، شمار چشمگیری هم به زبان های ارمنی, تالشی و کردی سخن می گویند.

    جالب است که اخیرا یک پژوهش علمی نشان می دهد که فقط حدود ۱۵ درصد از مردم ترکیه دارای ژن DNA از نژاد مغول و ترک هستند و بقیه ژن های آنها با مردم ایران و سایر اقوام هندواروپایی یکسان است.

    نام ایران نخستین بار در شاهنامه فردوسی در مقابل توران مهاجم از شمال شرق و شمال دریای کاسپین (خزرها قومی یهودی مذهب بودند که نام آنها در عهدنامه های ننگین گلستان و ترکمنچای توسط تزارها بر دریای کاسپین گذاشته شد. هرودوت یونانی به دلیل تعلق این دریاچه به قوم ایرانی کاسپ نام دریاچه کاسپین را در کتاب تاریخی خود به کار برد) با شکل کنونی آن به کار رفته است. نظامی گنجوی اهل شهر گنجه واقع در شمال کشور آذربایجان شمالی با افتخار در کتاب هایش خود را ایرانی دانسته و بارها در اشعار خود بر ملیت ایرانی خود تاکید کرده است.
    بنابراین بایستی عنایت داشت که اصولاً در هم آمیختگی قومی می تواند در صورت رشد اندیشه ها یک مزیت فرهنگی باشد نه باعث تفرقه و خصومت و اگر بنا بر برتری نژادی باشد تا ابد مردم به کشمکش خود ادامه خواهند داد و آدمی هیچگاه روی آرامش را نخواهد دید.

    یاشاسین آذربایجان
    یاشاسین ایران

  103. تقابل نمادهای باستانی در قرن ۲۱:

    بی تردید قومیت ها و دولت های مختلف در درازنای تاریخ از نمادهای ویژه خویش برای هویت بخشی و پیدایش حس یگانگی در میان مردم خود بهره می گرفته اند.

    بسیار شگفت آور است که در یک امتداد تاریخی چند هزار ساله تا هم اکنون، نماد «شیر» به گونه ای پیوسته از دوران پیش آریایی، دولتهای آریایی ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی، و چه پس از اسلام در ایران زمین در دولتهای گوناگون به ویژه در دولت ملی مذهبی صفویان دیده می شود.
    به طوری که حتی در تمدن جیرفت که هزار پیشتر از ایلامیان بود، نماد شیر دیده شده است.

    این در حالی است که در سازه ها و گورهای بر جای مانده از دوران پیش آریایی یعنی سومریان، ایلامیان، اوراراتو و مانناییان (مستقر در آذربایجان و کردستان امروزی)،
    هیچ نشانه و اثری از گرگ خاکستری(بوز قورت) دیده نمی شود!!!

    حتی زردپوستان مهاجم شمال شرقی از جمله تیموریان پس از اینکه بر ایران مسلط شدند، تحت تاثیر عظمت تاریخ پرشکوه و فرهنگ والای اخلاقی ایرانیان قرار گرفتند و از نشان شیر و خورشید به جای گرگ خاکستری استفاده کردند.

    در تمدن ایلام هم که پیش از دولتهای آریایی بود نماد شیر محبوبیت فراوان داشت و در سردر نیایش‌گاه ها از تندیس شیر در شوش استفاده می شد و حتی زنان برای آراستن از گردن آویزهای شیر بهره می جستند. مجسمه گیل گمش پهلوان حماسی ایلامی در دست خود یک شیر را گرفته است نه گرگ خاکستری را.
    در لرستان پیش آریایی یک ایزدبانو مفرغی سوار بر شیر کشف شده که بسان الهه سوار بر شیر رام شده
    در جام زرین ماننایی حسنلوی آذربایجان غربی متعلق به ۴۰۰۰ پیش است.
    همچنین از مانناها آثار دیگری است که اهمیت شیر و نه گرگ خاکستری را برای آنان بازگو می نماید.
    مشاهده نام خانوادگی «شیری» در میان مردم آذربایجان غربی هم می تواند در همین رابطه باشد.

    در میان بختیاری ها شیر سنگی نماد یادبود پهلوانان حماسی است.
    در مارلیک رودبار گیلان یک ظرف با نقش شیر دال کشف شده است.

    از دوران هخامنشی تاکنون نیز شیر اهمیت ویژه ای داشته است و نمادهای شیر مثل جام زرین شیر بالدار فراوان است.

    در شاهنامه فردوسی چند بار آمده است که درفش زرین کاویانی ایرانیان نقش شیر را داشته است.
    شایان ذکر است که در دانش ستاره شناسی یک چهره فلکی به نام شیر (اسد) مترادف با ماه مرداد هست که جایگاه خورشید است و در پرچم های، صفویان، افشاریان و قاجاریان یک خورشید طلوع کننده از پشت شیر دیده می شود که نشانگر ارزش بالای مشترک نیایش سحرگاهان در آیینهای میترایی، زردشتی و اسلامی است.

    از طرف دیگر شاید علت اینکه در بین ایرانیان به حضرت علی (ع) عشق و علاقه ویژه ای وجود داشته است، علاوه بر اخلاص بالا، مهربانی، عدم تبعیض نژادی بین مسلمانان و شجاعت در جنگ آوری، به لقبهای حیدر کرار و اسد آن حضرت هر دو به معنای شیر توفنده مربوط بوده باشد (شیرعلی).
    به طوری که در پرچم ایران یک شیر مسلح به شمشیر ذوالفقار حضرت علی (ع) وجود داشت.

    در نتیجه، می توان گفت که از دوران های ایران باستان پیش آریایی، آریایی و پسا اسلامی که ادغامی از عناصر پیش آریایی، آریایی و ترکی است، شیر یک نماد ملی مذهبی همه اقوام و زبان های ایرانی بوده است و با نشان گرگ خاکستری که نشانه افسانه ای خونریزی و خون آشامی زردپوستان مهاجم به ایران از شمال (هون ها=خزرها) و شمال شرق است به کلی متفاوت می باشد.

    در شاهنامه هم نوشته شده است که درفش کاویانی زرین ایرانیان آراسته به شیر ژیان و نقش درفش تورانیان زردپوست مهاجم، از آن گرگ وحشی است.
    نکته دیگر اینکه شیر به عنوان پادشاه جانوران به دلیل آرامش توام با قدرت، شجاعت و بزرگ منشی همواره مورد احترام اقوام مختلف بوده است.
    در حالی که گرگ همیشه نشانه بی رحمی باورنکردنی، خباثت و درندگی بوده است.

    یک ضرب المثل در آذربایجان است که «طرف مثل گرگ گرسنه است که اگرچه می تواند فقط یک گوسفند را بخورد ولی ده تا را هم بی جهت از هم می درد» (قورت کیمی بیرین یئییب اونون یارالما).

    نفرت انگیز بودن نشانه گرگ در جهان به گونه ای است که حتی ترکیه و آذربایجان شمالی هم تاکنون جرات نکرده اند بر پرچم خود نقش گرگ را بنشانند و به جای آن ماه و ستاره برگرفته از سکه های کشف شده اشکانی، ساسانی و قیصران روم شرقی (بیزانس) را گذاشته اند.

    بنابراین به نظر می رسد در شرایطی که دشمنان این مرز و بوم با جعل تاریخ در پی نابودی و فروپاشی مام میهن با فریفتن جوانان پرشور هستند و با توجه به ویژگی های ملی مذهبی شیر مسلح به ذوالفقار و خورشید در حال طلوع از پشت شیر که نشانگر حضرت علی علیه‌السلام و نیایش سحرگاهی است، بهتر است که ضمن حذف «تاج پادشاهی» از سر نشان شیر، در خصوص بازگردانیدن نقش ملی مذهبی و تاریخی شیر و خورشید که متاسفانه شتابزده از پرچم ایران حذف شد و گذاشتن آن در متن پرچم در زیر لفظ جلاله لا اله الله یک بازنگری کارشناسی انجام شود.

  104. زهیر فاریابی

    سرطان پان ترکیست روزافزون شده است و مسئولان و نخبگان در خواب هستند.
    ایکاش کسی به داد ایران می رسید .
    پان ترکها خیلی متعصب و خشن هستند. پان ترکها در تاریخ خود حداقل هشت جنایت علیه بشریت مرتکب شده اند :
    ۱) آزار و اذیت و تجاوز به مردم بغداد در عصر عباسی که موجب تغییر پایتخت از بغداد به سامرا شد و شهید مطهری در داستان راستان یک داستان با نام اذان نیمه شب به همین موضوع اشاره دارد.
    ۲) تجاوز و تعدی به مردم ایران که موجب ترک زبان شدن آذربایجان شد واژه ترکتازی مانده آن دوران است و انوری هم قصیده ای در این خصوص دارد. با مطلع ( به سمرقند اگر بگذری ای باد سحر/ نامه اهل خراسان به بر خاقان بر) مولوی هم در مثنوی اشاره ای دارد ( آن غزان ترک خون ریز آمدند / بهر یغما بر دهی ناگه زدند )
    ۳) کشتار شیعیان آناتولی در عصر صفوی به دست سلطان سلیم یاووز
    ۴) نسل کشی ارامنه
    ۵) نسل کشی یونانی ها
    ۶) کشتار آشوری ها
    ۷) کشتار علویان معروف به کشتار درسیم
    ۸) کشتار اکراد
    در پایان باید گفت پان ترکها خیلی گستاخ و وقیح شدند باید جوابشان را داد وگرنه ایران عزیزمان قطعا تجزیه خواهد شد شک نکنید . باید جواب توهین هایشان را داد توهین هایی که به کوروش می کنند . توهین هایی که به زبان فارسی می کنند و می گویند ترکی زبان سوم جهان و فارسی لهجه سی و سوم عربی است . نترسید باید پان ترکها بدانند کلوخ انداز را پاسخ سنگ است نباید با نجابت آریاییمان بگذاریم ایران تکه تکه شود

    • تورک اوغلی

      برو بابا کسی میخواد از زبانش دفاع کنه میشه پان پانتورک ببین عزیز من ما تنهایی جلوی شوروی وایسادیم وقتی لر و کرد و فارس و …. خوابیده بودن ما ارمنی هارو کشتیم چرا چون بچه هارو توی قره باغ کردن تو لوله آهنی و دو طرفه شو جوش زدن چون به مساجد اومدن گاو بستن درضمن شما یاوه گویی تو بکن ما از ۷۲۰۰ سال پیش اینجا بودیم هستیم و خواهیم ماند اون ۷۲۰۰ سال هم که میگم برو ببین کتیبه ای که در آذربایجان پیدا شده و اگ تاریخ بدونی باید میدونستی که از اول آذربایجان جنوبی و شمالی یکی بودن یاشاسین تورک خالقی در ضمن وون صفوی که میگی اونا هم تورک بودن یه درگیری بین دوتا کشو یا حالا قبیله تورک شده به شماهاکه معلوم نیست از کجا اومدین چه این پیام کوبنده به دلایل کوبنده و دندان شکن بودن حذف میشود

    • بت بگم ک زبان ترکی ۲۰۰_۳۰۰سال بود در این منطقه ریشه انداخته بود که مغولا حمله کردند یکم مطالعه کن

  105. خود فرهنگستان زبان فارسی میگوید هفتاد هشت درصد زبان فارثی عربی است و قصد عوض کردن این کلمات را نداریم حالا بقول خودتون دوازده درصد تورکی چی موند از زبان دری یا خود شما مشکل ادراک دارید یا نمیخواهید بفهمید و اگر فهم داشتید میدانستید ک چیزی به اسم پانترک نداریم ما در ایران

  106. آذری ن بگو ترک عادت کنی بعدشم اونایی که گفتند چرا ترکی با انگلیسی نوشته پیشه براشون روشن کنم که خود زبان انگلیسی ۱۹ درصد از کلمات خودشو از ترکی گرفته نه تنها انگلیسی بلکه ایتالیایی فرانسوی فارسی ووو

  107. همه کلمات و واژگان ترکی دارای ریشه اصلی هستند

  108. #_زبان بین المللی انگلیسی ۱۹درصد از واژگان خود را از زبان ترکی گرفته است
    #_زبان ایتالیایی نیز ۳۹ درصد کلمات خود را از زبان ترکی گرفته است
    #_آلمانی همچنین ۱۷ درصد از کلمات خود را از زبان ترکی گرفته است
    #_زبان فرانسوی همچنین ۹ درصد از واژگان خود را از زبان ترکی گرفته است
    #_زبان فارسی نیز ۳۰درصد از کلمات خود را از ترکی گرفته است

    #_جالب است که بدانید تمامی کلمات ترکی دارای ریشه اصلی میباشند.

    #_زبان ترکی به عنوان یکی از ارزشمند ترین زبان های دنیا میباشد.

  109. زنده باد ایران
    ایرانیمزه قربان
    جانیم ایرانه قربان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.